2020-02-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Hittade, de har flyttat till Uppsala, förmodligen var det de som arrenderade fram till försäljningen.
BO2 (kvinnan) var från Uppsala och hade kvar sin lägenhet där.
Edit: De bor nu i Heby en bra bit utanför Uppsala, lantligt nära jordbruk.
Tillträddes 2019-08-08, köpesumma 1.4MSEK
Senast redigerad av DajDiRaj 2020-02-09 kl. 10:40.
Citera
2020-02-09, 10:27
Medlem
Citat:
Om du läser mitt tidigare inlägg: Det jag reagerar på är att det finns två försäljningar av fastigheten under 2019, på Booli.se med två månaders mellanrum. Bägge på 14 miljoner.

Det står på hemnet att det är på ca 30 hektar. Vilket inte stämmer på Eniro, då det är mindre, det kan ju dock ha medföljt ett skifte till.

Någon kanske har skrivit detta men anledningen att det ofta står 2 försäljningar är att mäklaren lägger in försäljningssumman på Booli samma dag det är sålt, sen någon/några månader senare när ny ägare fått lagfart läggs det in per automatik på Booli från lantmäteriet
Citera
2020-02-09, 10:33
Medlem
När man häktningsframställan så står det ju att mordet skedde någon gång mellan 10-15 januari, borde de inte veta exakt tid när de dog? Om någon saknade demborde ju någon åkt dit och kollat läget! Så märkligt tycker jag! Tänk om han blev skjuten den 10 jan och hon levde när de lämnade stället och långsamt dog! Så fruktansvärt!
Citera
2020-02-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dra inte för snabba slutsatser.

Han kanske var missnöjd med köpet och ville ha tillbaka några miljoner .
När vintern kom kanske flera brister visade sig i huset som han inte hade räknat med.

Väldigt anonym verkar han med.
Hur kunde han sitta på 14 milj?
Han kan inte fått lån på så mycke.

Och detta att huset såldes igen efter 1;a säljet. Riktige köparen ville kanske inte visa sig i köplistan.
Huuh då. Om vi gräver riktigt riktigt djupt, i försäljningen av Sursta 5 7, samt vilka som kan ha blivit förbannade efter köpet. Särskilt skumma köpare. DÅ ska vi nog kunna ringa in nya GM.s , nr 3, 4 och 5?
Till sist lär det kunna bli en riktigt rafflande "mördarkonstellation".

När hämtas f.ö. GM3 in, månntro? Svarar de redan häktade på några förhörsfrågor, så här långt, eller väljer dom att knipa käft??
Citera
2020-02-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan12345
När man häktningsframställan så står det ju att mordet skedde någon gång mellan 10-15 januari, borde de inte veta exakt tid när de dog? Om någon saknade demborde ju någon åkt dit och kollat läget! Så märkligt tycker jag! Tänk om han blev skjuten den 10 jan och hon levde när de lämnade stället och långsamt dog! Så fruktansvärt!
Brottstiden är så angiven, för att det inte ska riskera gå helt åt h.e, med både FUn och senare gärningsbeskrivning i åtal. Såsom i andra, tidigare fall.
Citera
2020-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherrinnan
Jag hörde något rykte om att mannen (Lars) hyrde ut fastigheter/ boende för vilka han samlade in hyran kontant varje månad. Om detta stämmer kan det betyda att paret kan ha haft betydande summor (dessutom svarta) kontanter hemma i bostaden. Jag vet inte om det stämmer men i mina öron kan det vara ett starkt motiv till morden. Det började säkert som ett vanligt rån som urartade något fruktansvärt.

Jag vet om flera fastigheter i Vallentuna där man har liknande upplägg med en massa inneboende som betalar hyror kontant. Generösa planer och bygglov, och de nya reglerna om Attefall har underlättat för folk att bygga för uthyrning.

Jag tror också att ryktet om att paret hade pengar i madrassen triggade detta brott.
Citera
2020-02-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettan12345

Nej, i nuläget kan de inte veta exakt tid eller dag när paret dog.
Vid obduktion kommer rättsläkare att kunna fastställa närmare
uppgifter.

Förmodligen, efter vad som dryftats och vad som kommit fram i tråden,
om du följt den, är det möjligt att paret kan ha mördats fredag -lördag,
10-11/1.

Vänner till paret åkte ut till huset under tisdagen, gick runt och tittade
in i fönsterna på nedervåningen, de kunde inte se något oroväckande.
Det mördade paret låg därför förmodligen på övervåningen, ev i sovrummet.

Ja, det är ett oerhört grymt mord, som man blir djupt berörd av.

EDIT; Lyssnade precis på Leif GW på Nyhetsmorgon, han sa att mordet
förmodligen skett under lördagen. Nämnde också rånmotivet.

Han sa att det är en väldigt noggrann och välskött utredning samt
att man kommer att få ordning på den. Även att det är teknisk
bevisning samt iakttagelser som har gjort att polisen hittat de två
som sitter häktade.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-02-09 kl. 11:00. Anledning: Tillägg
Citera
2020-02-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Brottstiden är så angiven, för att det inte ska riskera gå helt åt h.e, med både FUn och senare gärningsbeskrivning i åtal. Såsom i andra, tidigare fall.

Aha jag förstår, tack för klarläggandet.
Citera
2020-02-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej, i nuläget kan de inte veta exakt tid eller dag när paret dog.
Vid obduktion kommer rättsläkare att kunna fastställa närmare
uppgifter.

Förmodligen, efter vad som dryftats och vad som kommit fram i tråden,
om du följt den, är det möjligt att paret kan ha mördats fredag -lördag,
10-11/1.

Vänner till paret åkte ut till huset under tisdagen, gick runt och tittade
in i fönsterna på nedervåningen, de kunde inte se något oroväckande.
Det mördade paret låg därför förmodligen på övervåningen, ev i sovrummet.

Ja, det är ett oerhört grymt mord, som man blir djupt berörd av.

Men man tycker ju att om man inte får tag på någon borde man ju ha vänt sig till polisen tidigare och eftersökt dem men det är ju lätt att säga nu efteråt. Och man blir ju verkligen djupt berörd av detta mord, så oförståeligt men tyvärr är det ju inte första gången sådant här händer! Tänker på paret i Mantorp och det äldre paret nere i Skåne. Man förstår inte att det finns människor som gör sådana avskyvärda brott,
Citera
2020-02-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Huuh då. Om vi gräver riktigt riktigt djupt, i försäljningen av Sursta 5 7, samt vilka som kan ha blivit förbannade efter köpet. Särskilt skumma köpare. DÅ ska vi nog kunna ringa in nya GM.s , nr 3, 4 och 5?
Till sist lär det kunna bli en riktigt rafflande "mördarkonstellation".

När hämtas f.ö. GM3 in, månntro? Svarar de redan häktade på några förhörsfrågor, så här långt, eller väljer dom att knipa käft??

Min gissning är att de kommer att prata, det mesta lär komma fram. I sedvanligt ordning så lär de förminska sin egen skuld och hävda att det var andre som var drivande. Hade de varit riktiga gangsters så hade de lärt sig att knipa. De här två är inkompetenta på alla sätt.
Citera
2020-02-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Jag instämmer. Först och främst ska man se till att folk inte begår brott. Men man får heller inte glömma att detta är en industri. Polis, försäkringsbolag, advokater, åklagare, domstolar, kriminalvård, frivård, ungdomsvård, drogavvänjning, säkerhetsbolag, väktare etc etc... Är någon egentligen sugen på att få slut på kriminaliteten?

Under 2018 var dygnskostnaden i häkte 3 449 kronor och på anstalt 3 445 kronor. Vårddygnskostnaden påverkas bland annat av beläggningen, genom att de fasta kostnaderna fördelas på fler eller färre vårddygn beroende på beläggningsläget. Den dagliga kostnaden för en klient i frivård var 336 kronor under 2018. Högsäkerhetsfängelse är dygnskostnaden per fånge 14700kr.

Mitt förslag är att reptriera brottsaktiva och deras familjer, sänka skatterna och tvinga folk att arbeta. Jag anser att om man sliter från kl 7 på morgonen till kvällen orkar man inte begå brott.

Visst är det en industri, men denna industri kan ändra fokus frän brottsprevention och rehabilitering till medborgarnas intresse om rätt till skydd.

I dessa dagar där Trump är ett konstant samtalsämne som hårdför, glömmer vi bort att det var Bill Clinton som skrev under en lag om "three time strike" efter att brottsligheten var utom kontroll och förpestade tillvaron för alla amerikaner. Det ledde till överfyllda fängelser, men till trygga städer.

Hade t.ex den ena mördaren fått en rejäl signal när han misshandlade sig flickvän hade han suttit inne, och inte kunna genomföra detta vidriga brott.

Du skriver om kostnader, men vad kostar alla bil- och skogsbränder, stölder och rån, mord och misshandel?

Du skriver om att repatriera, trots att vi alla vet att det är omöjligt. Dessa brottslingar är svenskar. Utlänningar som kommer hit för att begå brott ska avskräckas. Det visar sig att utländska brottslingar sticker om brott inte lönar sig. Afghanhanen som mördade sin 70- åriga älskarinna och välgörare, ville ju hem till Iran när han åkte dit!
Citera
2020-02-09, 11:15
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så men då är det en error, varför anges tomten till 3000 kvm då den är på 135633 kvm. Det är en jävla skillnad. Sedan anges det som Sursta 5 (Det mindre huset nära vägen), och i andra som 5-7 (7 är den stora huvudbyggnaden).

Har det skett en andra försäljning UTAN mäklare så hamnar den inte på Hemnet.

Någon som har inloggning till Lantmäteriet och kan kolla?

Jag tänker att vi kanske är på fel spår, det handlar inte om rån eller pengar utan, osämja i samband med försäljningen. Löften om arrende som inte infriats etc.

Lagfarten till den sålda fastigheten Sursta 1:17 står grannen i 27:an Chri*ter Ärn*tröm (*=s) för

Edit: I ett tidigare inlägg står det att fastighetsbeteckningen för sursta 5-7 är Sursta 1:17 men den rätta för Sursta 7 är Sursta 1:7. Ägare är D*nny och H*nry Ullb*rg ( *=e)

Ursäkta mitt röriga inlägg
Senast redigerad av AdBlue 2020-02-09 kl. 11:51. Anledning: Fel info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in