2020-02-08, 23:13
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag ska kolla, tänkte mest om någon pillat ihop grafiska sammanställningar? Jag har varit rätt dålig på att klicka på twitterlänkar så jag kan ha missat en hel del, det är ju där all finfolie finns. Saknar Lulu lite grann, (Lulu var är du? <3 )

Ja det fanns ett väldigt fint och vansinnigt jämnt stapeldiagram på BNO. Nu är det utbytt mot något mer svårläst.
Citera
2020-02-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Massor av källor, ett exempel här som mäter mellan 3.9, 4,04 och 5.0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28958834/

Den länken gäller för MERS
Citera
2020-02-08, 23:16
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Om det stämmer att de flugit henne till Uppsala pga att hon blivit sämre så säger det oss ganska mycket om hur avancerad sjukvård vi har på de flesta sjukhus i Sverige.
Då är det alltså inte många sjukhus som kan ge bästa vård om/när man hamnar i den kritiska fasen.

Ja precis det som är skrämmande. Det sjukligt obehagliga är att det tar så lång tid innan man går in i den kritiska fasen. Det skulle vara intressant om Kina gav information om hur länge, hur många dagar de som dog var sjuka.
Citera
2020-02-08, 23:17
Medlem
pailins avatar
Rapport från Karlskrona.
Arbetar i en skola F-9 + särskola med över sexhunda elever. Jag är ansvarig för frånvarorapportering av både elever och personal. Under gårdagen rapporterades över nittio elever som frånvarande mot att vi normalt ligger runt ett trettiotal per dag. Personal sjukanmälda var tre plus en del under längre sjukskrivning.

Min spontana reaktion är att frånvaron bland eleverna ökat mot slutet av veckan antagligen (egen tolkning) för att vårdnadshavarna håller barnen hemma nu i större utsträckning än tidigare.

Har fått så många frågor från eleverna under vecka sex om coronaviruset och har fått känna mig påläst och informativ tackvare fb.

Nu börjar jag bli tvivlande till att gå till arbetet på måndag med tanke på att jag oftast åker på elevernas sjukdomar (influensor) eftersom de kommer till mig under skoldagen och anmäler att de går hem sjuka.
Citera
2020-02-08, 23:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Än en gång, det tar tid att dö av detta.

Läkaren Li kämpade på i runt en månad. För en månad sedan var antalet smittade mycket lägre.

Vi har förklarat detta några gånger nu...

Ja, det tar i regel 7-11 dagar att dö. Men om det fanns 1 miljon smittade så bör rimligtvis en hel del av de 20 000, som enligt de modesta siffrorna i tråden projicerar, ha dött.
Citera
2020-02-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Det värsta är ju att meddelandet stämmer så väl med bilder o filmer som läckt ut

Vad för meddelande pratar ni om?
Citera
2020-02-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Är du av annan åsikt får du gärna förklara varför mitt påstående skulle vara felaktigt? Och har du några studier som talar emot denna ganska självklara logik så får du gärna länka!

Det har gjorts massor på SARS, nedan en sammanfattning:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2094974/

"Did quarantine work for SARS? Notwithstanding the conclusions of the Toronto public health group, I think the evidence is now overwhelming that quarantine played little or no role in controlling SARS. Furthermore, mass quarantine, as practiced in Toronto, did considerable harm by sapping public health resources and fueling public anxiety."
Citera
2020-02-08, 23:21
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
The World Health Organisation (WHO) has warned that "trolls and conspiracy theories" are undermining their response to the new coronavirus.
WHO Director General Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus told reporters that misinformation was "making the work of our heroic workers even harder".
More than 34,800 people have been infected with the new coronavirus worldwide, the vast majority in China.
There have been 723 deaths in China and one death abroad, in the Philippines.
Of the 34,598 people infected within China, Dr Tedros said almost 25,000 are in Hubei Province - the region where the outbreak was first reported, which has since become the epicentre of the virus.
"I would also like to speak briefly about the importance of facts, not fear," Dr Tedros said. "People must have access to accurate information to protect themselves and others."

Media captionThe BBC's online health editor on what we know about the virus
He said misinformation around the new strain, 2019-nCoV, "causes confusion and spreads fear to the general public".
"At the WHO we're not just battling the virus, we're also battling the trolls and conspiracy theories that undermine our response," he added.
https://www.bbc.com/news/world-51429400
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
37k.

Citat:
There are currently 37,111 confirmed cases worldwide, including 806 fatalities.

6,101 serious
2,050 recovered
27,657 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Rapport från Karlskrona.
Arbetar i en skola F-9 + särskola med över sexhunda elever. Jag är ansvarig för frånvarorapportering av både elever och personal. Under gårdagen rapporterades över nittio elever som frånvarande mot att vi normalt ligger runt ett trettiotal per dag. Personal sjukanmälda var tre plus en del under längre sjukskrivning.

Min spontana reaktion är att frånvaron bland eleverna ökat mot slutet av veckan antagligen (egen tolkning) för att vårdnadshavarna håller barnen hemma nu i större utsträckning än tidigare.

Har fått så många frågor från eleverna under vecka sex om coronaviruset och har fått känna mig påläst och informativ tackvare fb.

Nu börjar jag bli tvivlande till att gå till arbetet på måndag med tanke på att jag oftast åker på elevernas sjukdomar (influensor) eftersom de kommer till mig under skoldagen och anmäler att de går hem sjuka.
På min fus skola har de under både denna veckan och förra veckan haft mellan 7-9 elever per klass friska.

Årets influensa är inte att leka med, jag har den just nu och det enda jag klarar av att göra är att hänga på Flashback. Mellan sömn, feber och torrhosta.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Hittade länken och grävde lite mer. Fått information om mer forskning kring coronaviruset. Fanns artiklar ifrån samma forskare, den forskare är den främsta som forskar om viruset

Vad säger han om aerosol och luftburet 2019-nCoV?

Jag undrar varför så få misstänker att viruset kan vara luftburet, vad baserar man uppfattningen på, vad talar emot att det är luftburet, vilken fakta stödjer tesen?
Citera
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Jag ser ingen mening med att brusa upp.

Dödligheten ligger just nu på 2,07%.
Fortfarande en väldigt låg siffra, men dagens skörd av dödsfall är oroväckande.

Av vad då? världens befolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in