2020-02-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
På appen Min Doktor om man väljer Hosta som ärende så är första frågan:

Har du varit i Wuhan/Kina de senaste 14 dagarna?

Det är ändå bra!
men varför, det är ju ingen fara enligt många
Citera
2020-02-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Varför antar du att 98% överlever? Som bekant så är den stora majoriteten av de smittade fortfarande sjuka även när man ser på officiella siffror. Hur det går för dessa och vad den slutliga dödligheten landar på återstår att se. Svenskar är dock kända för sin naivitet, bara för att vi ej drabbats av katastrofer på länge betyder det ej att vi är immuna. Det här skulle kunna bli ett brutalt uppvaknande för somliga.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Den stora majoriteten icke-asiatiska västerlänningar är INTE fortfarande sjuka, och det är det enda relevanta informationen.
Citera
2020-02-08, 15:07
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kan du inte berätta det för de dussintals infekterade läkarna i Wuhan som satte sin tilltro till dessa odugliga munskydd att det inte stämmer?

Har du inte skyddsglasögon, handskar, skyddsoverall som tas av i sterilt område, steril dusch. Ja då lär du få viruset. Tänker du har mask, glasögon, handskar och går runt på stan. Kanske har du ett sår, färsk finne, öppningsväg för virus.
Citera
2020-02-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Dessutom är ju munnen knappast det enda sättet att smittas på, t ex om du tar på någon yta med viruset och sedan petar dig i ögat kan du då få det.

Kort och gott, sitt ner och håll käften när du inte har koll på saker och ting.

Så läkarna var idioter och petade sig i ansiktet? Tror du själv på det? På med foliehatten och munskyddet med dig och ignorera mig.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tycker det blir lite småjobbigt att konstant behöva ta fram kladdkritorna och förklara samma sak om och om igen, det finns ju ingen poäng i dylikt dravel. Det enda de här människorna vill få sagt är att de står helt utan beredskap och de helst ser att ingen annan heller har det. De erbjuder ingenting till ämnet, inga lösningar överhuvudtaget, så vad är poängen med önsketänkande svammel utan en plan?
Andra som läser kan avgöra vilket av resonemangen är de vettigaste, troligtvis står sådana som du och jag på den vettiga sidan, vilket kan bidra att fler börjar tänka på att vårat samhälle är så starkt som den svagaste länken och den länken kan gå av vilken dag som helst.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Gjorde en sannolikhetskalkyl själv. Den blev väldigt olikt din. Hoppas din är närmare verkligheten.

Tack för dina beräkningar!

Jag tror det var Venutrivianskemannen som förutspådde utbrott i Europa den 8/9 februari?
Jag letar efter inlägget, han har ju uppenbarligen rätt. Otroligt.
Har du någon sådan beräkning med kanske? Eller var det du som gjorde den beräkningen?
Citera
2020-02-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Varför antar du att 98% överlever? Som bekant så är den stora majoriteten av de smittade fortfarande sjuka även när man ser på officiella siffror. Hur det går för dessa och vad den slutliga dödligheten landar på återstår att se. Svenskar är dock kända för sin naivitet, bara för att vi ej drabbats av katastrofer på länge betyder det ej att vi är immuna. Det här skulle kunna bli ett brutalt uppvaknande för somliga.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Du konspirerar, vilket är symtomatiskt för många övriga i tråden med misstänkta vanföreställningar.. Men om jag säger så här då.. Vi säger att siffran är hela 3 gånger större, alltså mer än dubbelt så stor.. Då rör det sig fortfarande bara om 6%. Det är helt orimligt att noja över det i Sverige.. Då är det fortfarande 94% av de insjuknade som överlever.

En dödlighet på 25-35 % och uppåt skulle kanske få en att börja ens tänka tanken på vilka följderna blir i Sverige. Men för att man ska börja noja så krävs det att 10+ människor i Sverige insjuknar inom loppet av några veckor eller kortare, i kombination med att dödligheten som sagt är 30+%. Allt under det är helt orimligt... Det är fullständigt orimligt och på gränsen till sjukt att noja nu..
Citera
2020-02-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Har du inte skyddsglasögon, handskar, skyddsoverall som tas av i sterilt område, steril dusch. Ja då lär du få viruset. Tänker du har mask, glasögon, handskar och går runt på stan. Kanske har du ett sår, färsk finne, öppningsväg för virus.

Nej. Det är inte luftburet på det sättet. Folk satte bredvid infekterade på flygplan och blev likförbannat inte smittade. Det måste ske en vätskeöverföring.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Andra som läser kan avgöra vilket av resonemangen är de vettigaste, troligtvis står sådana som du och jag på den vettiga sidan, vilket kan bidra att fler börjar tänka på att vårat samhälle är så starkt som den svagaste länken och den länken kan gå av vilken dag som helst.
Du har nog rätt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Den stora majoriteten icke-asiatiska västerlänningar är INTE fortfarande sjuka, och det är det enda relevanta informationen.

Och vad det du om det? Vad jag vet så har man ej gått ut med etniciteten på någon av de sjuka utanför Kina. Det är möjligt att viruset är speciellt dödligt för Asiater men det är än så länge bara spekulationer.

Även om det skulle vara så är det högst troligt att det med tiden muterar i och med att det sprider sig till västvärlden och därmed drabbar oss lika hårt, det återstår att se.
Citera
2020-02-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0

Och om den tillresta kinesen hostar på Gunnar 82år som sedan hostar på någon ur hemtjänsten som i sin tur med "förkylning" tänker vafan, jag behöver min lön det är bara lite snuva, och sen besöker ett gäng pensionärer dagligen?

Krävs inte mycket mer än så för att det ska spridas till många under kort tid.

Ja, och det är en domedagsprofetia.. Grattis. Du är en flashback profet
Citera
2020-02-08, 15:12
Medlem
hur går det för sverige of infekterade ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in