2020-02-08, 15:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ok, hur många blev smittade?
1/3 av jordens befolkning tror man.
Citera
2020-02-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Men det är så smittan kommer hit förmodligen. I Tyskland kan du se fallet med den kinesiska kvinnan som smittade någon som sedan smittade vidare.

Ja den kommer hit så och de isoleras. Kommer bli PRECIS som med Ebola.
Citera
2020-02-08, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast när man förbereder sig för något likt pesten, fast inte ens 3 människor i landet smittats av en sjukdom där 2% dör och 98% överlever, då måste man hånas. Oavsett om man vill eller inte.
Det är på gränsen till paranoid schizofreni.. Begriper du inte det när du ser saker svart på vitt?

Varför antar du att 98% överlever? Som bekant så är den stora majoriteten av de smittade fortfarande sjuka även när man ser på officiella siffror. Hur det går för dessa och vad den slutliga dödligheten landar på återstår att se. Svenskar är dock kända för sin naivitet, bara för att vi ej drabbats av katastrofer på länge betyder det ej att vi är immuna. Det här skulle kunna bli ett brutalt uppvaknande för somliga.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-02-08, 15:03
Moderator
Tinuviels avatar
Läs moderatormeddelandet i tråden innan ni skriver nästa gång och fundera på om det ni tänker skriva är i enlighet med detta.

Vill ni fördjupa er i prepping finns prepperforumet.

// mod
Citera
2020-02-08, 15:04
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur kunde dödligheten för spanska sjukan ligga på 2% om den tog kol på 500 miljoner människor i en tid då det endast fanns två miljarder människor? Går inte riktigt ihop.
500 miljoner avser antalet smittade. Dödligheten var nånstans 10-20 procent.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Varför det. Alla borde väl få lufta sina åsikter. Annars blir detta en "ryggdunkarklubb". Tycker allt ska stötas och blötas och vem som helst ska få läsa.
Mvh En prepper.
Jag tycker det blir lite småjobbigt att konstant behöva ta fram kladdkritorna och förklara samma sak om och om igen, det finns ju ingen poäng i dylikt dravel. Det enda de här människorna vill få sagt är att de står helt utan beredskap och de helst ser att ingen annan heller har det. De erbjuder ingenting till ämnet, inga lösningar överhuvudtaget, så vad är poängen med önsketänkande svammel utan en plan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
1/3 av jordens befolkning tror man.

2 miljarder/33 ger ca 670 miljoner. Av dessa dog 50-100 miljoner. Det ger en dödlighet på 7,4%-15% med avrundningsfel.
Citera
2020-02-08, 15:05
Medlem
Citat:
Syftar på svenska medborgare. Oavsett om de varit i Kina eller ej. Tillresta kineser har jag inte nämnt något om..

Och hur kan jag lova det? Sannolikhetslära kallas det.

Och om den tillresta kinesen hostar på Gunnar 82år som sedan hostar på någon ur hemtjänsten som i sin tur med "förkylning" tänker vafan, jag behöver min lön det är bara lite snuva, och sen besöker ett gäng pensionärer dagligen?

Krävs inte mycket mer än så för att det ska spridas till många under kort tid.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Syftar på svenska medborgare. Oavsett om de varit i Kina eller ej. Tillresta kineser har jag inte nämnt något om..

Och hur kan jag lova det? Sannolikhetslära kallas det.
Gjorde en sannolikhetskalkyl själv. Den blev väldigt olikt din. Hoppas din är närmare verkligheten.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kan du inte berätta det för de dussintals infekterade läkarna i Wuhan som satte sin tilltro till dessa odugliga munskydd att det inte stämmer?

I Wuhan var/är det en extrem brist på skydd som text munskydd, och det finns många rapporter om att de behövt återanvända och göra egna munskydd. Dessutom är ju munnen knappast det enda sättet att smittas på, t ex om du tar på någon yta med viruset och sedan petar dig i ögat kan du då få det.

Kort och gott, sitt ner och håll käften när du inte har koll på saker och ting.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Verkar vara en extra nolla. Man beräknar att mellan 50-100 miljoner dog.
Fel av mig, tack för rättelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du har inte fel. Dödligheten är antalet döda dividerat med antalet smittade gånger 100. Vet inte hur många som blev smittade, men om 500 mille dog av 2 miljarder så är dödligheten en bra bit över 25% då vi kan anta att många inte blev smittade.
I princip hela världen blev smittade. Två avskilda platser var de enda på hela klotet som klarade sig undan.

Sedan klarade sig en del ändå och man räknar därför med 500 miljoner smittade på ett ungefär.
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-08 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in