2020-02-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Exakt! Maten ska ju ändå ätas upp, så jag förstår verkligen inte problemet? Igår hade jag ett oannonserat vattenstopp pga helt andra orsaker, jag kunde malligt tappa upp allt vatten jag behövde ur ”paranoiaförrådet”. En polare blev genast medprepper när han hade strömavbrott under två dagar, det handlar om så små summor i det stora hela att vara förberedd. Alla dessa hånande nötter tror att prepping enbart handlar om att mota coronaviruset vid dörren, när det faktiskt är rationellt att inte stå utan möjligheter att lösa vardagskrångel när sådant uppstår. 2019-nCoV har varit ett perfekt tillfälle att tajta till luckor i den egna beredskapen, oavsett om det behövs eller ej.

Jag hoppas mod börjar städa upp gällande de helt meningslösa inläggen som enbart går ut på att håna människor som ser över sin situation.

Fast när man förbereder sig för något likt pesten, fast inte ens 3 människor i landet smittats av en sjukdom där 2% dör och 98% överlever, då måste man hånas. Oavsett om man vill eller inte.
Det är på gränsen till paranoid schizofreni.. Begriper du inte det när du ser saker svart på vitt?
Citera
2020-02-08, 14:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Exakt! Maten ska ju ändå ätas upp, så jag förstår verkligen inte problemet? Igår hade jag ett oannonserat vattenstopp pga helt andra orsaker, jag kunde malligt tappa upp allt vatten jag behövde ur ”paranoiaförrådet”. En polare blev genast medprepper när han hade strömavbrott under två dagar, det handlar om så små summor i det stora hela att vara förberedd. Alla dessa hånande nötter tror att prepping enbart handlar om att mota coronaviruset vid dörren, när det faktiskt är rationellt att inte stå utan möjligheter att lösa vardagskrångel när sådant uppstår. 2019-nCoV har varit ett perfekt tillfälle att tajta till luckor i den egna beredskapen, oavsett om det behövs eller ej.

Jag hoppas mod börjar städa upp gällande de helt meningslösa inläggen som enbart går ut på att håna människor som ser över sin situation.
Varför det. Alla borde väl få lufta sina åsikter. Annars blir detta en "ryggdunkarklubb". Tycker allt ska stötas och blötas och vem som helst ska få läsa.
Mvh En prepper.
Citera
2020-02-08, 14:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fråga Indianerna.

Indianerna?
Det får du gärna utveckla.
De drabbades av samma sjukdomar som de "vita" och drabbades precis lika hårt som dem. Skillnaden var de inte hade haft smittan förut, utan skandalen var att vita "gav" dem smittan med flit.
Har du nya uppgifter får du gärna länka.
Annars tillbaka till ritbordet igen, sorken.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja det är en relevant fråga, den höll ju iofs på i över två år och drabbade mest unga personer men jag har också svårt att få det att gå det att gå ihop.

Under dessa två år var det endast något tiotal miljoner människor som föddes. Om ALLA på hela jorden blev smittade borde dödligheten varit på uppåt 25%.
Citera
Medlem
På appen Min Doktor om man väljer Hosta som ärende så är första frågan:

Har du varit i Wuhan/Kina de senaste 14 dagarna?

Det är ändå bra!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur kunde dödligheten för spanska sjukan ligga på 2% om den tog kol på 500 miljoner människor i en tid då det endast fanns två miljarder människor? Går inte riktigt ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Så jag var inte den enda som inte fick ihop den matematiken. Jag trodde jag var trött och såg fel, men...
Verkar vara en extra nolla. Man beräknar att mellan 50-100 miljoner dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hur kan du lova det?
Jag tror att vi kommer ha minst 5 fall då. Säkert inga döda dock. Beror på vem som är sjuk. Reser hit folk från Kina hela tiden. Räcker att en av de är smittade.

Syftar på svenska medborgare. Oavsett om de varit i Kina eller ej. Tillresta kineser har jag inte nämnt något om..

Och hur kan jag lova det? Sannolikhetslära kallas det.
Citera
2020-02-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är pigg men dock rätt dålig på matte. Någon får gärna förklara om jag tänker fel.

Du har inte fel. Dödligheten är antalet döda dividerat med antalet smittade gånger 100. Vet inte hur många som blev smittade, men om 500 mille dog av 2 miljarder så är dödligheten en bra bit över 25% då vi kan anta att många inte blev smittade.
Citera
2020-02-08, 14:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast när man förbereder sig för något likt pesten, fast inte ens 3 människor i landet smittats av en sjukdom där 2% dör och 98% överlever, då måste man hånas. Oavsett om man vill eller inte.
Det är på gränsen till paranoid schizofreni.. Begriper du inte det när du ser saker svart på vitt?
Det är dags för dig att dra på dig munkorgen nu. Du läser ju inte ens vad man skriver, utan hakar upp dig på procentsatser gällande coronaviruset. Tyst. Ska vi säga så?
Citera
2020-02-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast

Detta stämmer ej. I det fall skyddsutrustningen används korrekt ger den skydd. Det nya coronaviruset är ett RNA-virus, och sådana partiklar kan (i de flesta fall) smitta via aerosoler. Ett skydd av klass P100 eller FFP3 ger i regel skydd mot detta. Dessutom ska inte dessa masker med utandningsventil användas av sjuka. Smittade individer ska bära kirurgiska masker, så att deras aerosol och dropp reduceras.
.

Kan du inte berätta det för de dussintals infekterade läkarna i Wuhan som satte sin tilltro till dessa odugliga munskydd att det inte stämmer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Verkar vara en extra nolla. Man beräknar att mellan 50-100 miljoner dog.

Ok, hur många blev smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Syftar på svenska medborgare. Oavsett om de varit i Kina eller ej. Tillresta kineser har jag inte nämnt något om..

Och hur kan jag lova det? Sannolikhetslära kallas det.

Men det är så smittan kommer hit förmodligen. I Tyskland kan du se fallet med den kinesiska kvinnan som smittade någon som sedan smittade vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in