2020-02-08, 14:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Har folk smitit från karantänen i Indien? Vart ligger den?

Karantän betyder inte bara en avspärrning av ett geografiskt område.
Men det hoppas jag att du egentligen visste redan?
Citera
2020-02-08, 14:08
Medlem
Citat:
Du har inte funderat på hur snabbt detta viruset har smittat över 30.000 personer? Ca 6000 är svårt sjuka. Hur tror du det kommer se ut om 30 dagar?

Inte så jävla mycket värre. Vi får väl se..
Citera
2020-02-08, 14:09
Medlem
Notime2besads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Hur fan orkar ni engagera er i detta? Vad motiverar er?

Det är 700 pers som dött totalt, Kina är ett land med över 1 miljard invånare och den specifika staden består av 10+ miljoner. Det är väl runt 35 000 per som insjuknat, och av de har 700 dött, dvs ca 2%.
Vad ligger dödssiffran på gällande vanlig säsongsinfluensa??

2 jag pratat med överväger att ställa in sina solresor till Thailand.
Det är inte viruset i sig utan konsekvenserna utav det som kommer drabba både dej o mej ekonomisk.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bovelius
Enligt mina kinesiska vänner var den 60-åriga amerikanen en kvinna av kinesiskt ursprung.
Har du välinformerade vänner så får vi gå på den informationen. Det låter sannolikt med kinesiskt ursprung med tanke på vistelseorten - någon som åkte till Kina för att hälsa på släktingar under nyår?
Citera
Medlem
https://www.straitstimes.com/singapore/health/coronavirus-patient-ms-jiang-53-talks-of-experience-in-singapore

Nyhetssajt i Singapore intervjuar en 53-årig kvinna från Wuhan som kom till Singapore den 21 januari och kort efter ankomsten började känna sig förkyld. Hon togs in på infektionsavdelning den 23 och säger att hon fick mycket bra vård av den trevliga personalen. Den 7 februari hade hon inga spår av virus kvar och skrevs ut.

Inte så dramatiskt förlopp för henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Alla tänkande människor har nog vid det här laget förstått att de officiella siffrorna är totalt bullshit. De följer en redan uträknad modell och släpps kontrollerat för att ej orsaka panik/skada Kinas ekonomi och samhälle mer än nödvändigt.

Vanlig influensa ligger på ca 0.09% så redan nu, om man nu litar på de officiella siffrorna, så är det nya Coronaviruset ca 20 gånger dödligare.

Så hur många uppskattar du har dött då?
Citera
2020-02-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Karantän betyder inte bara en avspärrning av ett geografiskt område.
Men det hoppas jag att du egentligen visste redan?

Vad menar du nu? Jag ställde frågan eftersom jag har en familjemedlem i Indien och blev orolig. Inte för att jag var osäker på vad karantän betyder.
Citera
2020-02-08, 14:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Du har inte funderat på hur snabbt detta viruset har smittat över 30.000 personer? Ca 6000 är svårt sjuka. Hur tror du det kommer se ut om 30 dagar?

Precis. Lite svårt att förstå hur folk kan dra slutsatser om epidemin i ett så här tidigt skede.
Citera
2020-02-08, 14:11
Medlem
Taokers avatar
Befinner mig i Thailand just nu. Turismen här lider som fan på grund av att inga Kineser finns för att spendera pengar som de vanligtvis brukar.

Bland fotfolket spekulerar man inte så mycket om vem som ligger bakom. Men det finns en stor rädsla om framtiden och många fler använder skyddsmask för att förhindra smittrisk.

Bland turister spekuleras dock om att USA eller Israel ligger bakom för att hindra ökning av befolkning och eftersätta Kinesisk ekonomi. Vissa hävdar dock att USA är så beroende av Kina att detta skulle vara ologiskt.

Några jag träffade från Kina hävdar att siffran är ca 4-5x så hög som den man officiellt publicerat.

Det verkliga svaret kommer nog aldrig komma fram, likt 9/11. Men Coronaviruset verkar på alla sätt och vis vara så seriöst som man fruktar.
Citera
2020-02-08, 14:11
Medlem
Citat:
Inte så jävla mycket värre. Vi får väl se..
I en av länkarna nyss (I denna tråd) från Tyskland så är en tysk läkare mycket oroad då den tyska sjukvården inte klarar en utbredd smitta.
Citera
2020-02-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Alla tänkande människor har nog vid det här laget förstått att de officiella siffrorna är totalt bullshit. De följer en redan uträknad modell och släpps kontrollerat för att ej orsaka panik/skada Kinas ekonomi och samhälle mer än nödvändigt.

Vanlig influensa ligger på ca 0.09% så redan nu, om man nu litar på de officiella siffrorna, så är det nya Coronaviruset ca 20 gånger dödligare.

Alla tänkande människor har även med i beräkningen att väldigt många äldre, sjuka osv världen över vaccinerar sig mot influensa också, då det bidrar mycket. Medans inte någon har vaccinerats mot den andra, det kan ju också spela in.
Citera
2020-02-08, 14:12
Medlem
Citat:
Hur fan orkar ni engagera er i detta? Vad motiverar er?

Det är 700 pers som dött totalt, Kina är ett land med över 1 miljard invånare och den specifika staden består av 10+ miljoner. Det är väl runt 35 000 per som insjuknat, och av de har 700 dött, dvs ca 2%.
Vad ligger dödssiffran på gällande vanlig säsongsinfluensa??

2 jag pratat med överväger att ställa in sina solresor till Thailand.
Du kanske har missat att 400 miljoner kineser sitter i karantän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in