2020-02-08, 12:49
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte på rak arm. Men det ska gå att tillverka sådana virus (vissa tror ju att det här viruset har smitit från ett laboratorium i Wohan), och om det går så är det ju inte heller otroligt att ett virus kan mutera sig åt det hållet själv. Läs här t.ex.:

https://www.telegraph.co.uk/science/2019/08/12/world-must-prepare-biological-weapons-target-ethnic-groups-based/

Det skulle ju vara fantastiskt om det mest var asiater som drabbades, för då skulle vi inte behöva vara så oroliga!

Ibland undrar jag seriöst om folk läser vad de själva har skrivit innan de postar.

Konspirationsteorier finns det gott om. Men att det ska vara begränsat till en viss ras, anser jag vara ett av de mer icke-trovärdiga sådana.
Jag lägger därför ingen tid på det. Vill du göra det, kan du säkert rota reda på rapporter och statistik som understöder din teori själv.
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-08 kl. 12:55.
Citera
2020-02-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notime2besad
Allt handlar om pengar tyvärr så gäller det även under svåra tider med.Jag har full förståelse om man har cashat resan redan för att sedan lägga ner och förlora en stor del utav den eller rent av allt.Men i detta läge så får man kanske tänka till en gång till.

Vad är det man ska tänka till på? Jag är lika försiktig som jag alltid är. Dessutom så är det här lite värre än en vanlig influensa. Tror man behöver lugna ner sig lite och inte hoppas på det värsta.
Citera
2020-02-08, 12:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha. Har du några andra exempel på, av ren nyfikenhet, där virus endast har drabbat en typ av ras????
Det finns det etniska variationer ex vad gäller HLA-typer (Human leukocyte antigen) - som medverkar i kroppens immunförsvar bl a mot virus. Man skulle kunna tänka sig att en HLA-variant är överrepresenterad i den östasiatiska populationen, en variant som är illa anpassad att försvara kroppen mot 2019-nCov och leder till att människor med den variationen har en högre sannolikhet att dö om de blir smittade.

En sådan variant skulle således öka dödligheten inom den gruppen om än inte smittspridningen.

Variationerna avseende HLA är dock mkt stora inom de etniska grupperna så det du frågar om (ett virus som bara drabbar en ras) tror jag inte på. Om det jag beskriver stämmer i det här fallet talar vi om 5-10 procent av populationen vilket ändå kan handla om många människor om många blir smittade rent numerärt.

Sammanfattningsvis gör det ändå att frågan om den som dör är av asiatisk härkomst faktiskt är intressant.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-02-08 kl. 13:02.
Citera
2020-02-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Vad är det man ska tänka till på? Jag är lika försiktig som jag alltid är. Dessutom så är det här lite värre än en vanlig influensa. Tror man behöver lugna ner sig lite och inte hoppas på det värsta.
Men givetvis ta det säkra före det osäkra, tycker jag.
Citera
2020-02-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det finns två olika vacciner som fungerar lite olika. Den ena skyddar mot 10+ bakteriestammar och har en "minnesfunktion", den andra skyddar mot över 20 stammar men måste förnyas varje år. Det finns rekommendationer på vissa ställen att man först bör vaccinera sig med den som har minnesfunktionen och därefter fylla på med den andra.

För min egen del har jag gjort just så. Det minskar risken avsevärt, men inte helt, för att få sekundärinfektioner av pneumokocker efter övre luftvägsinfektioner.

Lunginflammationen som man får av nCov skyddar dock inte dessa vacciner mot.

Nej, men mot de följdinflammationer som man ofta får av en viruslunginflammation. John Campbell förklarar detta väldigt bra i en av sina videos.

I en annan av videona förklarar han att detta troligen är en av huvudorsaken till dödsfallen (baserat på en studie av vanlig viruslunginflammation från Shanghai).
Citera
2020-02-08, 12:56
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ibland undrar jag seriöst om folk läser vad de själva har skrivit innan de postar.

Konspirationsteorier finns det gott om. Men att det ska vara begränsat till en viss ras, anser jag vara ett av de mer icke-trovärdiga sådana.
Jag lägger därför ingen tid på det. Vill du göra det, kan du säkert rota reda på rapporter och statistik som understöder din teori själv.

Fast det verkar finnas god tro till att det smittar asiater bättre, eftersom viruset sprids via ACE-1 receptorer. Dessa är mycket vanligare bland asiater än västerlänningar. Allra minst sådana här har semitiska folkslag (<1%), europeer ca 10-20% och asiater 40-50%.
Citera
2020-02-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Snål.

Inte jag som är orolig. Finns ingen anledning i världen för mig att avboka.

Jag vet mycket väl att det här blåser över snart.

För att få lite perspektiv kan du gå in på tråden om Svininfluensan. Den började precis likadant som den här. Domedagsprofetior överallt, sedan blåste det över och folk fick stå med svansen mellan benen och dyra munskydd liggandes hemma.
Citera
2020-02-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notime2besad
Tycker dom flesta har fastnat på alla siffror hit och dit.Om inte dödligheten är mer än vad den nu är så är det ingen fara.

Varför missar alla helheten med denna tragedi !
Att låsa in så många människor kommer inte att fungera.
Det kommer att bli kaos.
Förstå mej rätt nu detta är ingen domedagsprofetia.
Utan logistiskt tänkande.
Eller så är jag ute och cyklar och kanske borde vara tyst istället.

Det tror jag också - kan fylla på din lista med att kinesiska samhället nu är uppdelat i visselblåsare och regimtrogna - dessa grupper kommer att drabba samman och tyvärr kommer det att bli visselblåsarna som mejas ner ...
Människor som stängs in ,som inte har något att göra och som inte har mat ,sjukvård blir desperata - det säger sig självt.

Vi kommer att få se en mänsklig tragedi med kinesiska staten som dirigent till den...stackars människor...
Citera
2020-02-08, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
du kanske inte har några exempel?

Indianerna i Sydamerika dog ju som flugor av våra vanliga sjukdomar, när conquistadorerna först kom dit på 14-1500-talet. För att ta bara ett exempel.

Det finns färdiga mallar ("templets") i vårt medfödda immunsystem, som gör att vi har lättare att snabbt sätta igång och producera antikroppar emot ett smittämne, som vi inte behöver ha stött på själva tidigare i livet - MEN våra förfäder har gjort det! Får vi västerlänningar däremot en tropiskt sjukdom, så kan det gå illa, eftersom vårt immunförsvar inte känner igen smittämnet alls.

Det sker ju också ett gentiskt urval där en viss sjukdom härjar. Tänk på indianbarnen som växer upp i Amazonas t.ex. - de går där nakna djungeln bland all förmultnelse, och dricker vattnet, och plockar upp saker och äter utan att koka. Vi skulle omedelbart bli sjuka, om vi skulle dumpas där utan antibiotika och profylax, och utan möjlighet att koka vattnet.

Malaria är ett annat exempel - där har det också skett anpassningar, så att de folk som lever med denna sjukdom ofta kan ha den vilande länge, och bli gamla... medan vi skulle dö om vi skulle bli stuckna av myggorna hela tiden, och inte ha någon bot.
Citera
2020-02-08, 12:58
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
10:50: 1 new death in Hunan province, China. (Source)

Det ramlar in rätt så många döda för att vara Kinarapporter idag.
Inte för att jag tror att de speglar verkligheten på något sätt, men kan det vara för att det har väckts så många misstankar världen över tror du?
Tror det beror lite på vilken sida man är på. Vissa uppdaterar vid midnatt. Andra lite då och då. Men har väl ingen aning egentligen.
Citera
2020-02-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ett av fallen i frankrike fortfarande intensivvård sedan 10 dagar.

Rubrik:
One child among 5 Britons infected with coronavirus in French Alps

http://www.rfi.fr/en/france/20200208-child-among-5-britons-infected-coronavirus-french-alps

Den intensivvårdade är en 80-åring så det är en riskgrupp (precis som influensa).
Citera
2020-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Frivillig karantän tycker jag är alldeles för mesigt. Många skulle låta bli att resa om det var obligatorisk karantän.

Det har visat sig att människor sköter sig ofta väldigt bra om man använder frivillighet. Sverige har ett fall av viruset. Samtidigt har vi TBC, Influensa och mm i samhället.

Kina har nu blivit tvungna att hota att de ska avrätta människor för att hålla människor inom karantän. Var tror du händer om de börjar göra det? Risken för uppror och kaos ligger ju nära till hands. Vi ska spara tvångskarantän till människor som med vilja eller extrem dumhet. utsätter andra människor för smitta. Samtidigt har det börja komma rapporter om att detta virus med sina karantäner börjar påverka ekonomin.

Jag sitter och väntar på när Kina börjar sälja av sin dollar. Om det händer blir det riktigt "roligt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in