Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Hmm.. Det där med mat av lätt karaktär och kanske fasta på det kanske är nyckeln till lösningen?
Har varken morsa hustru eller sjuksköterska som skulle hjälpa mig men tror ärligt talat att i händelse av att man blir "dödssjuk" ska man ligga ensam utan kontakt med andra människor, detta då för att ens egna kropp ska slippa slåss mot baciller/bakterier från andra människor och diverse andra sjukdomar dessa kan föra med sig.
Har faktiskt ett minne från jag var liten (10 år tror jag) och "dödssjuk" i feber att jag skrek åt folk att lämna rummet och låta mig vara ensam då jag kände att jag blev sämre direkt när andra människor var närvarande.
Alltså enligt min erfarenhet så bör man absolut inte äta annat än "lätt" mat och helst så lite som möjligt när man är sjuk. Det finns ganska mycket att läsa på om det här med fasta och så. Det är väldigt intressant. Känner man t.ex. att man helt saknar aptit, att magen är dålig osv när man har feber och så kan man strunta i att äta och vila istället, eller typ dricka apelsinjuice eftersom det innehåller syror som neutraliserar dåliga bakterier typ... Med risk för att låta som en häxdoktor så säger jag inte för mycket men som sagt läs på on det om du är intresserad. T.ex. så fanns det läkare i USA som lät sina patienter ligga och fasta under spanska sjukan och dessa klarade sig i högre utsträckning än de som åt mat. Läste en artikel om det häromdagen.
Det gjordes också en studie på möss tror jag det var, man fastade en grupp möss och matade andra som man hade gjort sjuka genom att tillföra bakterier eller virus vet ej säkert, och resultatet bekräftade i alla fall tesen om att fasta är nödvändigt, för de möss som ej åt hade godare chanser att klara sig.
Det här med att typ isolera sig är säkert bra också. Det stämmer säkert att du kände av ditt immunförsvar påverkades negativt av kontakt med andra. Det är ju så när man är sjuk, kroppen är så mycket känsligare så man känner så akut vad som är bra eller dåligt.
Viktigt också om man blir sjuk, är att vara positiv och absolut inte oroa sig!