2020-02-08, 09:41
Medlem
Detta e va en kompis skriver om läget i shezhen nu

Det är tomt på gatorna utanför och vi har coronasmittade i närheten. Flera appar som visar var de smittade befinner sig kan laddas ner eller köras som miniprogram I wechat. Kiosker som alltid brukar vara öppna är stängda. All trafik in i Shenzhen kontrolleras och vakter som tar tempen på folk är utplacerade lite här o där. Vi beställer mat som levereras till bottenplan, jag tar hissen ner och hämtar. Butiker som har utkörning av mat har mycket jobb nu. Det är svårt att få tag i ansiktsmasker, vi har för personligt bruk som räcker ett tag till men letar efter ca 3000 st till våra anställda.

https://imgur.com/a/WvUFh7L?desktop=1
Citera
2020-02-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Första utlänning dör i coronavirus i Kina.

“We can confirm that a 60-year-old US citizen diagnosed with coronavirus died at Jinyintang hospital in Wuhan, China, on February 6,” a US embassy spokesman confirmed.

“We offer the sincerest condolences to the family for their loss,” the spokesman said.

The New York Times reported that the person was a woman and had underlying health conditions, citing two people familiar with the matter.
Som jag skrev tidigare så är även utlänning nummer två död, en japan.
Citera
2020-02-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Väntat på något sätt.
Hur nåt den informationen dig? Är det via myndigheter eller sociala medier eller liknande.
Nämns detta nånting i kinesisk media?

Sociala medier. Medier nämner ingenting sådant i princip.

Vidare: Behandling i karantän kostar ca 1000 yuan per dygn. Det betalas av den sjuke. I jämförelse så ligger snittlönen på ca 2000 yuan i månaden.
Citera
2020-02-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Lunginflammation heter pneumonia på engelska.

Bakterierna har fått sitt namn från att de orsakar lunginflammation.

Lunginflammation kan dock orsakas av andra bakterier eller av virus, som i detta fallet.

Lunginflammation från bakterier är dock en allvarlig följdsjukdom av lunginflammation från virus.

Det är bra att vara vaccinerad, men jag känner inte till något allmänt vaccinationsprogram.

Jag vill minnas att mina barn har fått sådan vaccination i varje fall, men kanske inte vi äldre. Låter det vara osagt. Skulle kännas bra att ha oavsett..
Citera
2020-02-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag vill minnas att mina barn har fått sådan vaccination i varje fall, men kanske inte vi äldre. Låter det vara osagt. Skulle kännas bra att ha oavsett..

Ja, det är i barnvaccinationsprogrammet numera.
Citera
2020-02-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
här lite siffror om fallen
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Intressant att notera från texten på länken, även om vi kände till det, är att de som inte har lunginflammation inte ingår i den kinesiska statistiken. Detta avspeglas också i att de döpt sjukdomen till Novel Corona Pneumonia - NCP
Citera
2020-02-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Ja, man borde skita i dem, men de är de enda siffror som finns att tillgå officiellt. De inofficiella siffrorna som anges av läkare, sjuksköterskor och vanligt folk med videokameror viftas ju bort som konspirationsteorier och grova överdrifter... till och med siffror som uppskattas av utomstående epidemologer viftas ju bort som överdriven nonsens.

Sen är det skillnad på att vara konspiratorisk och att vara naiv. Kina är landet med en av de högsta befolkningarna i världen... men under den årliga influensan som skördar 12-60k dödsoffer i USA, som inte är ens i närheten av lika många som kineserna, så skördar samma sjukdom officiellt ca 50 döda i Kina... Antingen har Kineserna ett immunförsvar som inte går av för hackor eller också är siffrorna... ja... inte konspiratorisk var det..

Så... med tanke på att Kineserna då måste ha ett sjuhelvetes immunförsvar som klarar av influensan så bra så skulle man ju ändå kunna tycka att det känns lite otrevligt när den här sjukdomen officiellt tagit livet av 10 gånger fler människor under lite drygt en månad än vad influensan gör under ett år... och då ligger sjukdomen fortfarande i startgroparna än så länge...

Men... jag är ju bara konspiratorisk för att jag inte tror en sekund på de officiella siffrorna... så du behöver säkert inte oroa dig...

Det är för att de registrera dödsorsaken annorlunda, då det kan vara en definitionsfråga i många fall. Det handlar inte om att de försöker dölja utan att de bara inte har exakt samma rutiner.

Bara för det är ett stort mörkertal så betyder det inte att de döljer sanningen, inget land skulle kunna vissa den exakt rätta siffran då de får ett stort utbrott i en stad/provins.

Du svara inte på varför du fokusera dej på dem då om du inte tror på dem? Varför inte fokusera på antal smittade och döda internationellt istället? 288 bekräftade smittade, 32 friskförklarade och 1 död. Det indikera ganska så tydligt att dödligheten är låg. Men det vill ni inte fokusera på då det inte är lika mkt alarmism kring det. Om nu kina döljer den mörka sanningen, så är det ju lustigt att de internationella siffrorna är mkt mindre alarmistiska.

Det lär vara ett mörkertal även internationellt, i alla fall kring antal smittade och folk som har blivit friska. Så den verka vara smittsam, men inte vidare farlig.
Citera
2020-02-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sedan 2009 enligt FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Du befinner dej i en håla någonstans i S och försöker pumpa upp Thailand så att fler åker hit. Gå till en thai massage butik där du bor så kan tjejerna där pumpa upp dej ännu mer tills du får ett happy end och somnar.

Jag önskar att thai regeringen hade mod att presentera siffrorna som andra gör på internationella länkar dag för dag då många svenskar inte vet om de skall åka hit eller vänta. Att försöka rädda ansiktet är så primitivt.

Du hör inte hit så lägg ned ditt pumpande. Är det en vän du skickar pengar till, ett mathak du är delägare i eller något annat som får dej att pumpa upp din investering så att fler svenskar ger sig ut på hal is till TH? Vänta är mitt förslag, TH kommer att finnas kvar. Vi vill inte ha hit mer turister nu som kan föra smittan vidare, det räcker, var så god och återkom!

Staten presenterar sin data på engelska varje dag (Utom helger). Antal smittade skiljer sig inte från de stora trackers som finns internationellt. Om man inte klarar av att söka upp data hos thailändska staten. Det som de är sena med att rapportera är antalet friska internationellt.

De har ett departement för smittsamma sjukdomar sedan länge. Hur många länder har det? Thailändska staten har också sagt att de riskerar ett större utbrott i tre delar av landet. Jag skrev att det finns mellan 150-400 smittade i Thailand ut i från en Lancet-rapport.

Människor får bestämma själva om de skulle åka. Skulle jag åka nu? Ja om jag hade en bra försäkring. Jag skulle inte heller springa omkring där med en massa kineser turistar. Skulle jag åka med en massa barn eller andra jag ansvarar över? Kanske inte. Men då finns det många ställen jag inte skulle åka till.

Skriv fakta i stället med källor i stället för känsloutbrott över mig och min person. Du gör dig bara dum då du inte känner mig.

Jag har lämnat länkar nästan varje dag på vad Thailändska staten presenterar. Som senare överensstämmer med de stora internationella sajterna.

Thailand är mitt intresse i detta fall då det passar perfekt som kanariefågeln i gruvan. Då de har relativt bra läkarvård och information. Sen kan jag inte hjälpa att du har svårt att hitta den. Skiter det sig i Thailand så finns det en stor risk att hela världen får stora problem. Japan är ett annat sådant land. Men som jag har skrivit rapporter tidigare om Thailand och studerat thailändsk historia så är det ett bättre land för mig att ha koll på än Japan.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Varför massvaccinerar man inte alla mot lunginflammation i så fall? Ingen känner oro för en flunsa som inte leder till något värre. Förmodligen är det inte så enkelt.
Citera
2020-02-08, 09:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är rädd att svenska Thailandresenärer blir en källa till smittspridning här. Hur många åker dit i veckan tro?

Vanlig januarimånad, ungefär 100.000 turister om dagen landar i Thailand.
Citera
2020-02-08, 10:01
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Varför massvaccinerar man inte alla mot lunginflammation i så fall? Ingen känner oro för en flunsa som inte leder till något värre. Förmodligen är det inte så enkelt.

Här står lite.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/pneumokocker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in