2020-02-07, 23:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hva tenker dere?

I nyhetene omtales den grå bilen som sto på parkeringen ved vannet i morgentimene som mulig «fluktbil», det kan bety at man har indikasjoner på at enten ble AE fraktet fra huset gjennom skogholtet og til bilen som sto og ventet på parkeringen., eller at bilen kjørte helt opp til huset. De som satt i bilen ventet kanskje på et «signal» om at de kunne starte, for eksempel at TH kjørte ut fra eiendommen og til jobb.

Enten kjørte gjerningspersonen opp gangveien og inn på eiendommen, eller han lot bilen stå på parkeringen og gikk gjennom skogholtet.

Hva drev AE på med da gjerningsmannen kom? Hun hadde kanskje akkurat ringt opp dette familiemedlemmet som vi har hørt om, den såkalte 0914-samtalen. Etter denne samtalen, ringte hun kanskje opp et annet familiemedlem, men kom til vedkommendes telefonsvarer? Lyden av at gjerningsmannen kommer inn, blir kanskje fanget opp på telefonsvareren? Er det dette lyd-teknikeren testet rett før jul med bilen til TEH og opplåsning av ytterdøra i Sloraveien?

For meg er det tydelig at lyden av bilen og lyden av låsen på døren henger sammen i tid – det er noe som skal undersøkes som ett hendelsesforløp.

Jeg tror at det ikke var TH sin 112-samtale som politiet testet før jul, men et opptak fra en telefonsvarer. Dette opptaket kan avsløre om gjerningspersonen kjørte inn på gårdsplassen med bilen og låser seg inn, eller kom gjennom skogholtet og låste seg inn.

Når politiet lytter på opptaket ønsker de å sjekke ut hvilke bakgrunnslyder som finnes. Kanskje hører de en nøkkel i låsen og noe svakt som kan minne om en bil. Fordi de vil sjekke om gjerningsmannen kjørte inn på eiendommen eller ei, tester de lyden av bilen til TEH på gårdsplassen. Dersom testingen tyder på at det ikke er lyd etter en bil på opptaket, kan politiet slutte at gjerningsmannen trolig gikk gjennom skogholtet inn til huset og tilbake til bilen med kroppen.

I følge Gulesider tar det ca 6 minutter å kjøre fra Sloraveien til Futurum og med tid til parkering kan det godt stemme at TH ankom kontoret ca 0908.

I tidslinjen er det da 6-8 minutter mellom hendelsene (Hx):
H0: -"morgentimene": Grå bil på parkeringen ved vannet
H1 - 0900: TH kjører hjemmefra
H2 - 0908: TH ankommer jobb
H3 - 0914: Siste kjente livstegn da AE ringer et familiemedlem. Dette skjer da ca 6 minutter etter at TH angivelig kom på jobb.
H4: Klokken xx....? : AE ringer noen og kommer til telefonsvarer og lyden av at gjerningsmannen kommer tas opp på opptaket.

Interessant. Du kan definitivt være inne på noe. Har hørt rykter om at politiet «vet på minuttet» når hun ble tatt. Hvis de har lyden av nøkkel i låsen på et svareropptak så forklarer det hvordan de kan være så sikre.
Citera
2020-02-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det har du rett i! Og da kan han, uten å være klar over det, ha lagt igjen spor fra seg selv. Kanskje er det bare ett eller noen få ord fra kode-tekstene som avslører han, hvis han har brukt de samme ordene i slike meldinger som du forteller om. Eller hvis han har brukt samme setningsoppbygging og/eller forkortet setninger på samme måter i noen slike meldinger.

Den som har skrevet disse meldingene, er en som forsøker å oppføre seg ordentlig, holde masken i samfunnet, litt « tung», infantil på en måte, usikker, høflig, pertentlig...
Citera
2020-02-08, 01:33
Medlem
Citat:
«Når vi ser du er seriøs med betaling vi behandle henne bra og forberede oss på å sette henne fri».

X Bitcoin = Jeg bekrefter at jeg vil betale.

X Bitcoin = Jeg har sendt penger til exchange og jeg venter på å få monero.

X Bitcoin = Jeg sender monero (først) om syv dager.

X Bitcoin = Jeg har problem, trenger mer tid.

X Bitcoin = Jeg har sendt deler av monero venter på mer.

X Bitcoin = Jeg har sendt alle monero E 9 millioner.

X Bitcoin = Dårlig tid, fort eller hun vil dø.

X Bitcoin = For lang tid, hun er død.

X Bitcoin = Politiet leter rundt. Ikke verdt for oss. Hun er død.

X Bitcoin = Har ikke fått monero. Send til riktig adresse.

X Bitcoin = Har ikke fått over alle monero.

X Bitcoin = Har fått all monero. Anne Elisabeth vil slippe fri neste 24 timer.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jgE43/loerenskog-forsvinningen-dette-er-de-hemmelige-brevkodene
Ingen ting av dette er skrevet på gebrokkent eller på en blanding av svensk og norsk?
Dette er jo dårlig språk og utelating av enkelt-ord, men ikke gebrokkent?
Har VG skrevet om den gebrokne teksten til norsk?

NB! Legger dere også merke til at de kodede meldingene som er beregnet på at TH skal bruke, er skrevet mye mer korrekt og med bedre språk enn de kodede meldingene som motparten skal bruke?
Dette var særdeles påfallende!

I all verden? Hva har forfatteren tenkt på da han forfattet disse?

De meldingene som TH skal bruke, starter korrekt med "Jeg har", mens flere av de som "motparten" skal bruke starter med "har".
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 01:50.
Citera
2020-02-08, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Eller va den förtäckt dusör till AH, till sin fru, som sitter på i Havanna och dricker pinokolada. Kan fortfarande inte släppa att AH dratt iväg till ett bättre liv.
Uten at TH visste at hun reiste frivillig og uten at han vet at hun er i live mener du?
Citera
2020-02-08, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptahhotep
Den som har skrevet disse meldingene, er en som forsøker å oppføre seg ordentlig, holde masken i samfunnet, litt « tung», infantil på en måte, usikker, høflig, pertentlig...
Det er godt mulig at du har rett i det! Jeg er ikke så god til å analysere slikt.
Citera
2020-02-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hva tenker dere?

I nyhetene omtales den grå bilen som sto på parkeringen ved vannet i morgentimene som mulig «fluktbil», det kan bety at man har indikasjoner på at enten ble AE fraktet fra huset gjennom skogholtet og til bilen som sto og ventet på parkeringen., eller at bilen kjørte helt opp til huset. De som satt i bilen ventet kanskje på et «signal» om at de kunne starte, for eksempel at TH kjørte ut fra eiendommen og til jobb.

Enten kjørte gjerningspersonen opp gangveien og inn på eiendommen, eller han lot bilen stå på parkeringen og gikk gjennom skogholtet.

Hva drev AE på med da gjerningsmannen kom? Hun hadde kanskje akkurat ringt opp dette familiemedlemmet som vi har hørt om, den såkalte 0914-samtalen. Etter denne samtalen, ringte hun kanskje opp et annet familiemedlem, men kom til vedkommendes telefonsvarer? Lyden av at gjerningsmannen kommer inn, blir kanskje fanget opp på telefonsvareren? Er det dette lyd-teknikeren testet rett før jul med bilen til TEH og opplåsning av ytterdøra i Sloraveien?

For meg er det tydelig at lyden av bilen og lyden av låsen på døren henger sammen i tid – det er noe som skal undersøkes som ett hendelsesforløp.

Jeg tror at det ikke var TH sin 112-samtale som politiet testet før jul, men et opptak fra en telefonsvarer. Dette opptaket kan avsløre om gjerningspersonen kjørte inn på gårdsplassen med bilen og låser seg inn, eller kom gjennom skogholtet og låste seg inn.

Når politiet lytter på opptaket ønsker de å sjekke ut hvilke bakgrunnslyder som finnes. Kanskje hører de en nøkkel i låsen og noe svakt som kan minne om en bil. Fordi de vil sjekke om gjerningsmannen kjørte inn på eiendommen eller ei, tester de lyden av bilen til TEH på gårdsplassen. Dersom testingen tyder på at det ikke er lyd etter en bil på opptaket, kan politiet slutte at gjerningsmannen trolig gikk gjennom skogholtet inn til huset og tilbake til bilen med kroppen.

I følge Gulesider tar det ca 6 minutter å kjøre fra Sloraveien til Futurum og med tid til parkering kan det godt stemme at TH ankom kontoret ca 0908.

I tidslinjen er det da 6-8 minutter mellom hendelsene (Hx):
H0: -"morgentimene": Grå bil på parkeringen ved vannet
H1 - 0900: TH kjører hjemmefra
H2 - 0908: TH ankommer jobb
H3 - 0914: Siste kjente livstegn da AE ringer et familiemedlem. Dette skjer da ca 6 minutter etter at TH angivelig kom på jobb.
H4: Klokken xx....? : AE ringer noen og kommer til telefonsvarer og lyden av at gjerningsmannen kommer tas opp på opptaket.
Interessant teori!
Hvorfor skulle det ev være lyd fra TEHs bil? Tenker du på om noen lånte hans bil?
Citera
2020-02-08, 01:55
Medlem
Citat:
Ingen ting av dette er skrevet på gebrokkent eller på en blanding av svensk og norsk?

NB! Legger dere også merke til at de kodede meldingene som er beregnet på at TH skal bruke, er skrevet mye mer korrekt og med bedre språk enn de kodede meldingene som motparten skal bruke?

De meldingene som TH skal bruke, starter korrekt med "Jeg har", mens flere av de som "motparten" skal bruke starter med "har".
Man ser jo ganske raskt at språkfeilene er tilgjort. I første linje ble det ikke skrevet ordet "vil" når det ble skrevet vi behandle henne bra. Mens senere blir ordet "vil" (og tilsvarende ord som "er") brukt helt korrekt.
Citat:

Citat:
«Når vi ser du er seriøs med betaling vi behandle henne bra og forberede oss på å sette henne fri».

X Bitcoin = Jeg bekrefter at jeg vil betale.

X Bitcoin = Jeg har sendt penger til exchange og jeg venter på å få monero.

X Bitcoin = Jeg sender monero (først) om syv dager.

X Bitcoin = Jeg har problem, trenger mer tid.

X Bitcoin = Jeg har sendt deler av monero venter på mer.

X Bitcoin = Jeg har sendt alle monero E 9 millioner.

X Bitcoin = Dårlig tid, fort eller hun vil dø.

X Bitcoin = For lang tid, hun er død.

X Bitcoin = Politiet leter rundt. Ikke verdt for oss. Hun er død.

X Bitcoin = Har ikke fått monero. Send til riktig adresse.

X Bitcoin = Har ikke fått over alle monero.

X Bitcoin = Har fått all monero. Anne Elisabeth vil slippe fri neste 24 timer.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 01:57.
Citera
2020-02-08, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dow
X Bitcoin = 1) For lang tid, hun er død.

Vill dem inte ha monerobetalning för att det gått för lång tid?

X Bitcoin = 2) Politiet leter rundt. Ikke verdt for oss. Hun er død.

Inte värt vad?

X Bitcoin = 3)Har fått all monero. Anne Elisabeth vil slippe fri neste 24 timer.

Är väl ett onödigt meddelande.
Jeg er usikker på hva som skal være betydningen bak enkelte av setningene. Jeg valgte å nummerere de for å lettere kunne svare.
1) Det er mulig at det skal fremstå som at dette er forbrytere som velger å drepe sitt offer dersom pengene ikke blir betalt inn innen en viss tidsfrist.

2) Det skal kanskje fremstå som at forbryteren mener at det ikke er verdt for de å vente lengre på pengene, fordi de har fått greie på at politiet etterforsker saken og at de derfor valgte å drepe henne?

3) Enig i at det var en unødvendig meddelelse.
Citera
2020-02-08, 02:33
Medlem
Citat:

Med tanke på det fetade i sitatet over:
Det kan se ut som om forfatteren av dette har skrevet disse kodete meldingene på en slik måte som man (som manusforfatter) skriver replikker som skal fremføres mellom to mennesker i et skuespill, for da må man jo ofte få frem at de to snakker på ulik måte (hvis man feks skal få frem at de to menneskene i skuespillet er fra to vidt forskjellige samfunnslag og/eller at de er fra forskjellige land feks).

Har den som forfattet brevet kun hatt denne ene oppgaven med å forfatte dette brevet i forbindelse med forbrytelsen som ble begått?
Ble vedkommende i så fall ev truet eller presset til å hjelpe til med å skrive dette trusselbrevet og de kodede meldingene i brevet? Eller ev truet eller presset til å hjelpe til med noe annet?
I så fall håper jeg at vedkommende snakker med politiet om det som han ev ble truet eller presset til å gjøre og forteller om hvem som truet eller presset han.

Det er da svært formildende når man har begått lovbrudd når man har blitt truet eller presset på en eller annen måte til å gjøre det/de lovbruddene.
Senast redigerad av POlROT 2020-02-08 kl. 03:01.
Citera
2020-02-08, 02:52
Medlem
Citat:
Med tanke på det fetade i sitatet over:
Det kan se ut som om forfatteren av dette har skrevet disse kodete meldingene på en slik måte som man (som manusforfatter) skriver replikker som skal fremføres mellom to mennesker i et skuespill,

Vi har nok med en liten Shakespeare å gjøre ja
Citera
2020-02-08, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Vi har nok med en liten Shakespeare å gjøre ja
Takk for svar! Ja du er enig i at det jeg påpekte var svært påfallende?
Citera
2020-02-08, 03:00
Medlem
drsniffers avatar
Muligens publisert og omtalt tidligere for det er ikke lett å holde følge med Poirot og andre tastatur fenomener.

Så for de spesielt interesserte bør dette være sånn passelig interresant.

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-2019.pdf

Se side 16 for bekreftelsen.

Opprinnelig publisert av Stavanger Aftenblad 22.januar.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/GGgjg6/politiet-erklrer-lrenskog-forsvinningen-som-et-uoppklart-drap

En ting til....

Det er overhodet ikke gitt at det ligger noen samkjørt strategi mtp. tidspunkter / dag for VGs publiseringer.

VG er åpenbart den publikasjon som er best informert, så ut av det tenker jeg at det er helt naturlig å pushe ut «clickbait» når de fleste potensielle lesere har tatt helg og parkert i sofaen.

VG er neppe så dumme at ikke nyttemaksimering ligger deres skrantende hjerte nær....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in