Citat:
Ursprungligen postat av
Fiddanollaren
Jag fragar ej dig men du svarar och du svarar ej ens pa mina spörsmal. Läs fragorna igen!!!
Jag svarade på en del av dina frågor, men inte alla. Här kommer fler svar.
Citat:
Varför handlar rika kineser pa wetmarkets och andra institutitioner som handhaver livsmedel pa ohygieniskt vis?
Man har inget begrepp om hygien på samma sätt som vi har i Sverige. Även om många svenskar är ohygieniska, så är det värre i Kina. 99 av 100 kineser tvättar inte händerna efter ett toabesök. Det gäller även när de lagar mat. Jag låter dig göra den övriga matematiken. Sen handlar man på marknader då man tror att maten är färskare där, samt att de oftast känner någon där. Så de umgås lite, får ofta lite rabatt.
Citat:
Varför sitter 400 miljoner kineser i karantän?
Det är nog som sagt var fler. Det är många provinser i karantän som inte kommit ut än. Man skriver enbart om de ställen med västerländskt intresse. Viruset finns i alla provinser i Kina. Det gör att man nog mer eller mindre satt varenda provins i karantän. Jag kan inte uttala mig om Xinjiang då jag inte har några kontakter där, men logiskt sett, varför skulle de vara annorlunda? Sen ser karantänen olika ut på olika platser, men generellt är allt stängt i Kina förutom det nödvändigaste som utryckningspersonal, elbolag, sjukhus, livsmedel, viss nödvändig transport. Public security 公安 kom igår där man fick skriva under papper om att inte gå ut i onödan, inte delta i sammankomster, fester eller liknande.
Citat:
Är det de fattiga kineserna?
All som händer gäller fattiga som rika. Men fattiga har inga pengar, så de får ingen vård om de är sjuka. De hålls isolerade bara.