Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Klokt skrivet. Men jag tvivlar på att SD kommer ta allt ansvar, om han är skyldig - men inte var ensam gärningsperson. När det hettar till ordentligt i en framtida rättegång och han står inför faktum att han nog kommer få låt säga 18 år eller livstid - då kommer han inte bry sig ett skit om varken HD eller sina barn. Det är vad jag tror... För om han då kan skydda åtminstone sin ena skinkhalva så kommer han göra det.
Tror ej S kommer varken erkänna för egen del eller peka ut H. Då hade han gjort det vid detta laget. Inget indikerar detta vad jag kan se. S har snart läst igenom Fup och han verkar inte hemfalla åt att erkänna nu heller.
1. Han kanske inte bedömer att det finns övertygande bevisning mot honom. 14 000 sidor är i någon mening avvikande, kanske uppfattar S att det är mycket skrammlande tunnor i avsaknad av hårda fakta?
2. Han skulle kunna erkänna av moraliska skäl för att han känner ånger, och vill ge familjen W svar. Men om han avskydde och hatade L mot slutet och därför saknar ånger och istället känner lättnad att L är borta kommer det inte ske.
3. Hans sociala anseende, hans väletablerade persona och hans politiskt korrekta fasad som feminist, HBTQ, antirasist och allmän godhetsapostel rämnar. För mycket socialt kapital går förlorat.
4. Han erkänner inte för att han helt enkelt är oskyldig
Till skillnad från dig tror jag aldrig han skulle hänga ut H även om hon var inblandad. Tror hon alltid varit lojal mot honom, i närmare 20 år. Att de hade ett odramatiskt förhållande utan gräl, bråk, kiv och att de samarbetade och var ense. Därför blev det säkert omöjlig för honom att erkänna och blotta för H att han varit en otrogen råtta i flera år. Han visste att det var oförtjänt och svekfullt eftersom de hade en så god relation i övrigt.
Om hon är oskyldig, har jag insett att det inte behöver bero på naivitet att H tror att också S är oskyldig, utan det kan bero på hennes egen erfarenhet av honom. Hon kanske aldrig kommit på honom med att ljuga, kanske har han inte hotat, eller misshandlat henne varken fysiskt eller psykiskt? Kanske har han inte missbrukat sprit, spelat bort pengar eller svikit sin familj genom att föra dem bakom ljuset angående allt annat än otroheten? I sådana fall kan det vara en förklaring till att hon inte kan föreställa sig S som mördare. Han kanske räddar småkryp, är djur- och barnvän? Läser högt för barnen, leker med barnen, och är allmänt populär?