2020-02-07, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Tänker du att SD kände till utrymmet vid planket där hon hittades i förväg, eller att han bara hade ren tur att det ganska undangömda stället fanns lägligt där? Om han kände till det; på vilket sättet fick han nys om det?

Jo, det kan jag tänka mig att han gjorde.

Dels kanske han som geocachare har haft ögonen öppna. Dels kanske han vetat om det för att han har barn och eller att snacket gått om att ungdomar brukar vistas där och röka på/supa eller liknande.

Det har ju lagts ut en del cachar i området tidigare varav en var vid fästet av cykel/gångbron som gm enl MV är för polisen en hypotetisk flyktväg.

Sedan minns jag inte var de där rören låg, som LW hade som en cache i sin serie Rörigt värre"? Och sonens som låg i en park.

En tanke jag har haft är att han har rekat strax före mordet över en plan; hur han ska få ut LW, var kan han göra brottet och sedan bra flyktväg. Jag tro att hans flitiga geocahande har gett honom enorma fördelar här. Han är van att tänka ut bra gömställen och kluriga vägar i naturen.

Jag tror mest på att han ändå har känt till stället redan innan på anat sätt.

Men vistt kan du ha rätt. Han kan ha haft möten av olika skäl med L*ena där, även om det låter lite osannolikt. Men hur skulle de då ha hittat det stället?

Jag tror att många som bor där vet om det helt enkelt.
Citera
2020-02-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Vet, är det väl ingen i denna tråden som gör men däremot ser jag inte spöken där de inte finns, eller har en väl uttänkt konsperationsteori om saken. Varför krångla till saken i onödan? Svaret brukar ligga i det enkla och uppenbara.

H tas in för att hon saknar alibi, har motiv till brottet och beter sig märkligt efter mordet som bästis till den otrogne ex-maken. Sedan kanske Hiding vill passa på att öka trycket på SD, men det blir snarare en bonus i sammanhanget?

När Toni Alldén som dömdes för mordet på Caroline Stenwall 2008, satt häktad så vet jag att man blandade in sonen för att öka trycket på Toni. Sonen häktades inte, däremot utövade man påtryckningar på Toni angående var C var och hur hon mördats med hänvisning till att sonen annars kunde utredas och misstänkas för mordet osv. Då började Toni snacka.

Nu tror inte jag att detta är den primära anledningen i HD:s fall, utan polisen har helt enkelt misstänkt henne som skyldig till mord på LW av ovan självklara och uppenbara anledningar.

Att SD eventuellt tjallat på henne anser jag långsökt. För det första kanske hon ej är inblandad. Skulle då SD ändå ljuga och peka ut modern till hans två döttrar, för att rentvå sig själv? Så ond är inte mannen. H har inte gjort S illa, utan S har skadat H genom otroheten. Skulle han nu därtill peka ut en oskyldig? Låter som science fiction.

För det andra, om H ändå är inblandad, så trodde polisen att hon var inblandad i själva mordet. Men om SD tjallar och avslöjat all hennes inblandning, hur ska han då få ut sig själv ur ekvationen? Han har ju troligtvis varken erkänt mord eller medhjälp till mord, vad jag förstår. Han förnekar väl all inblandning? Nej, det låter orimligt. Han vill nog snarare peka ut Sherlock Holmes och alla andra av Ls friare, som han menar L har hanterat "oskickligt" och lett fram till hennes död. Gissar jag. Tror det klientelet är hans trumf i rockärmen.

Det fetade: Så är det nog. Är HD oskyldig och ovetande så hade han knappast pekat ut henne, men OM hon är inblandad så tror jag att han struntar i döttrarna om han kan få ett lägre straff om han anger HD. Mer gentleman och god far än så tror jag inte att han är.

Det är vad jag har kommit fram till efter allt jag har läst om SD. Även om jag tar vissa uttalanden och allt annat då han har visat sin väna nuna olika sammanhang med en nypa salt, vare sig dessa är till hans fördel eller nackdel.

Att SD skulle peka ut andra än HD tror jag också ligger nära till hands.
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-07 kl. 16:39.
Citera
2020-02-07, 17:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Så är det nog. Är HD oskyldig och ovetande så hade han knappast pekat ut henne, men OM hon är inblandad så tror jag att han struntar i döttrarna om han kan få ett lägre straff om han anger HD. Mer gentleman och god far än så tror jag inte att han är.

Det är vad jag har kommit fram till efter allt jag har läst om SD. Även om jag tar vissa uttalanden och allt annat då han har visat sin väna nuna olika sammanhang med en nypa salt, vare sig dessa är till hans fördel eller nackdel.

Att SD skulle peka ut andra än HD tror jag också ligger nära till hands.

Går inte heller bortse från att Åkl vilken också är människa /kvinna förstår och hyser empati för HD som var det egentliga offret och därför avstår att åtala henne på dom punkter som kunde varit aktuella. Jag har sett det några ggr förut och blir alltid lika rörd. Det är inte svårt att ömma för HD.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-07 kl. 17:24.
Citera
2020-02-07, 17:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det kan jag tänka mig att han gjorde.

Dels kanske han som geocachare har haft ögonen öppna. Dels kanske han vetat om det för att han har barn och eller att snacket gått om att ungdomar brukar vistas där och röka på/supa eller liknande.

Det har ju lagts ut en del cachar i området tidigare varav en var vid fästet av cykel/gångbron som gm enl MV är för polisen en hypotetisk flyktväg.

Sedan minns jag inte var de där rören låg, som LW hade som en cache i sin serie Rörigt värre"? Och sonens som låg i en park.

En tanke jag har haft är att han har rekat strax före mordet över en plan; hur han ska få ut LW, var kan han göra brottet och sedan bra flyktväg. Jag tro att hans flitiga geocahande har gett honom enorma fördelar här. Han är van att tänka ut bra gömställen och kluriga vägar i naturen.

Jag tror mest på att han ändå har känt till stället redan innan på anat sätt.

Men vistt kan du ha rätt. Han kan ha haft möten av olika skäl med L*ena där, även om det låter lite osannolikt. Men hur skulle de då ha hittat det stället?

Jag tror att många som bor där vet om det helt enkelt.

Om uppgifterna stämmer att stället där hon hittades var välkänt, så ökar ju sannolikheten att SD visste om det också. Om inte han käbde till det så var det kanske välkänt för LW, och att han på den vägen fick nys om det. Man kan ju dock undra varför de hamnade där vid mordtillfället. Om de skulle ses för att diskutera, varför gick de inte åt andra hållet. Jag menar; om SD visste att det var ett välkänt ställe även för andra, då är det ju märkligt att mörda henne där. Sen så kan man ju också fundera över; om stället där LW:s kropp låg var så välkänt, varför dröjde det då flera dygn innan hon hittades?
Citera
2020-02-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klokt skrivet. Men jag tvivlar på att SD kommer ta allt ansvar, om han är skyldig - men inte var ensam gärningsperson. När det hettar till ordentligt i en framtida rättegång och han står inför faktum att han nog kommer få låt säga 18 år eller livstid - då kommer han inte bry sig ett skit om varken HD eller sina barn. Det är vad jag tror... För om han då kan skydda åtminstone sin ena skinkhalva så kommer han göra det.

Tror ej S kommer varken erkänna för egen del eller peka ut H. Då hade han gjort det vid detta laget. Inget indikerar detta vad jag kan se. S har snart läst igenom Fup och han verkar inte hemfalla åt att erkänna nu heller.

1. Han kanske inte bedömer att det finns övertygande bevisning mot honom. 14 000 sidor är i någon mening avvikande, kanske uppfattar S att det är mycket skrammlande tunnor i avsaknad av hårda fakta?

2. Han skulle kunna erkänna av moraliska skäl för att han känner ånger, och vill ge familjen W svar. Men om han avskydde och hatade L mot slutet och därför saknar ånger och istället känner lättnad att L är borta kommer det inte ske.

3. Hans sociala anseende, hans väletablerade persona och hans politiskt korrekta fasad som feminist, HBTQ, antirasist och allmän godhetsapostel rämnar. För mycket socialt kapital går förlorat.

4. Han erkänner inte för att han helt enkelt är oskyldig

Till skillnad från dig tror jag aldrig han skulle hänga ut H även om hon var inblandad. Tror hon alltid varit lojal mot honom, i närmare 20 år. Att de hade ett odramatiskt förhållande utan gräl, bråk, kiv och att de samarbetade och var ense. Därför blev det säkert omöjlig för honom att erkänna och blotta för H att han varit en otrogen råtta i flera år. Han visste att det var oförtjänt och svekfullt eftersom de hade en så god relation i övrigt.

Om hon är oskyldig, har jag insett att det inte behöver bero på naivitet att H tror att också S är oskyldig, utan det kan bero på hennes egen erfarenhet av honom. Hon kanske aldrig kommit på honom med att ljuga, kanske har han inte hotat, eller misshandlat henne varken fysiskt eller psykiskt? Kanske har han inte missbrukat sprit, spelat bort pengar eller svikit sin familj genom att föra dem bakom ljuset angående allt annat än otroheten? I sådana fall kan det vara en förklaring till att hon inte kan föreställa sig S som mördare. Han kanske räddar småkryp, är djur- och barnvän? Läser högt för barnen, leker med barnen, och är allmänt populär?
Senast redigerad av Mimmirider 2020-02-07 kl. 18:11.
Citera
2020-02-07, 17:27
Medlem
Citat:
Om uppgifterna stämmer att stället där hon hittades var välkänt, så ökar ju sannolikheten att SD visste om det också. Om inte han käbde till det så var det kanske välkänt för LW, och att han på den vägen fick nys om det. Man kan ju dock undra varför de hamnade där vid mordtillfället. Om de skulle ses för att diskutera, varför gick de inte åt andra hållet. Jag menar; om SD visste att det var ett välkänt ställe även för andra, då är det ju märkligt att mörda henne där. Sen så kan man ju också fundera över; om stället där LW:s kropp låg var så välkänt, varför dröjde det då flera dygn innan hon hittades?

Särskilt varför inte SD kläckte ur sig det när han ändå bistod polisen med annan hjälp (kolla upp med GC are om någon sett LW). Eller var det ett helt eget initiativ?
Senast redigerad av Remark 2020-02-07 kl. 17:29.
Citera
2020-02-07, 17:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Särskilt varför inte SD kläckte ur sig det när han ändå bistod polisen med annan hjälp (kolla upp med GC are om någon sett LW). Eller var det ett helt eget initiativ?

Ja, och varför nämnde inte annat folk platsen vid de initiala förhören, om det nu var så välkänt?
Citera
2020-02-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tänk om det verkligen är så att SD har skyllt på HD och gett några små tips om varför han tror att det är hon som är mördaren.
Det skulle nog räcka för att ta in henne.
Sedan har åklagaren inte hittat något som bekräftar detta och därför släpptes hon.
OBS. Spekulation
Varför tror du att han inte har skvallrat på HD?
Det intryck jag har fått av honom från alla hans bloggar är att han inte bryr sig om någon annat än sig själv.

Jag tror inte att S lägger sten på börda. Om H alltid varit trogen, trofast och lojal mot honom, medan han i sin tur gått bakom hennes rygg angående otroheten, så står han i tacksamhetsskuld till henne. Hon har uppenbarligen förlåtit honom som de såta vänner de umgåtts efter mordet.

Ytterligare tror jag att hans ögonstenar är de två döttrarna, och moderlösa för att H skakar galler, kommer han inte låta dem bli. Då tar han hellre straffet själv.

Om LW trodde hon skulle bli offentlig familj med S en dag, missbedömde hon antagligen läget. Tror hon för honom var en sexuell ersättning, snarare än en tilltänkt bonussmamma till hans döttrar. Han ville nog inte skiljas, utan hålla familjen intakt.

De flesta bloggar är väl rätt självupptagna tänker jag. Social media överlag, folk sitter och solar sig i glansen från den egna spegelbilden.
Citera
2020-02-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ja, och varför nämnde inte annat folk platsen vid de initiala förhören, om det nu var så välkänt?

Ja, det är synnerligen märkligt. I synnerhet borde de som bor utefter Rättarevägen noterat "trafiken" samt de hundägare som frekvent rastar sina hundar på båda sidor om bullerplanket.
Citera
2020-02-07, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jag tror inte att S lägger sten på börda. Om H alltid varit trogen, trofast och lojal mot honom, medan han i sin tur gått bakom hennes rygg angående otroheten, så står han i tacksamhetsskuld till henne. Hon har uppenbarligen förlåtit honom som de såta vänner de umgåtts efter mordet.

Ytterligare tror jag att hans ögonstenar är de två döttrarna, och moderlösa för att H skakar galler, kommer han inte låta dem bli. Då tar han hellre straffet själv.

Om LW trodde hon skulle bli offentlig familj med S en dag, missbedömde hon antagligen läget. Tror hon för honom var en sexuell ersättning, snarare än en tilltänkt bonussmamma till hans döttrar. Han ville nog inte skiljas, utan hålla familjen intakt.

De flesta bloggar är väl rätt självupptagna tänker jag. Social media överlag, folk sitter och solar sig i glansen från den egna spegelbilden.

SD måste också missbedömt situationen med tanke på att HD flyttade ifrån honom och det slutade i skilsmässa.

Med tanke både på hans grandiosa självbild och aversion mot sanning tror jag han kommer neka ända in i kaklet.
Senast redigerad av Remark 2020-02-07 kl. 18:15.
Citera
2020-02-07, 18:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Många mycket bra frågor.

Nu vet jag ju inte hur välkänt det var, mer en tanke att så kunde det ligga till. Minns att efter det att kroppen hittats, såg man en burk ligga i gräset vid Gunnebostänglslet.

Det är väldigt intressant varför de hamnade där bakom planket.
Det är en fråga som har ältats i tråden sedan mordet, och man vill gärna ha ett svar. Kanske får vi det aldrig om SD nekar? Och inget framkommer i deras konversation eller via vittnen?

Någon längre planering kan det knappast ha varit tal om, så valet kanske var det som kom upp som det alternativ som funkade när andra alternativ fallerade?
Det var ju reor på gång och att få L*ena in i en bil någonstans var nog inte aktuellt. Vad göra?

Samtidigt tror jag nog inte att SD räknade med att kroppen skulle ligga så länge. Men detta kanske han inte tog med i kalkylen just där och då? Utan det som brände i hjärnan var att det måste göras? Lite mer av en känsla som inte gick att avstyra.

Jag tror att det kan ha funnits tankar på att göra något mot L*ena flera gånger, kanske till och med en plan. Men inte denna plan. Och trots att jag får en känsla av att detta är en metodisk man som gör överväganden och inte bara handlar impulsivt på första tanke, så tror jag att denna gång blev det ett ganska snabbt beslut.

Kanske redan samma kväll? När han fått klart för sig att hon skulle till Norge med Beholder och att de skulle dela tält?

Det skulle jag gärna vilja veta när det kom klart för honom.
Citera
2020-02-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD måste också missbedömt situationen med tanke på att HD flyttade ifrån honom och det slutade i skilsmässa.

S missbedömde nog Lena, i bemärkelsen att hon skulle hålla låg profil och inte avslöja otroheten för H. Det var knappast något hon initialt hotade med, det kom nog senare i affären, när den inte utföll som L förväntat sig.

Detta pressade och stressade då S, enligt egen utsago ska han börjat känna hat mot L i kontexten av att han hotades att bildligt talat bli näckad inför sin dåvarande hustru.

Om S för L låtit påskina att de skulle bli ett par framöver, vilket Blessed fruitful menar att L avsåg, så satt nu S själv fast i rävsaxen. Den som gapar efter för mycket mister ofta hela stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in