2020-02-05, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Har förbundet presenterat kraven för att få Elitlicens ? Jag kan inte tänka mig att kraven kommer att vara alltför höga eftersom det kommer att gälla alla klubbar i både Basketligan och Superettan.
Att inte ha någon miljon eller så i skulder lär nog vara ett krav om syftet är att undvika konkurser. Fast troligtvis är det en icke-fråga när det gäller DIF då de kommer gå i KK när fordringsägarna tröttnar.
Citera
2020-02-06, 18:11
Medlem
Hunden007s avatar
juste tror ni Sverige klarar gå till OS?
Citera
2020-02-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007

Dom dåliga nyheterna: Sverige var riktigt dåliga mot Japan, särskilt nyckelspelaren Zahui.
Dom goda nyheterna: Kanada slog Belgien och därför kan det fortfarande räcka för Sverige att slå Belgien.

Japan har egentligen inte något att spela för, så man får verkligen hoppas att dom går för fullt i alla matcher, väldigt skevt att dom ens är med. Kanada tror jag kommer gå rent nu. Vinner Japan mot antingen Belgien eller Kanada så räcker det att Sverige slår Belgien för att nå OS.

Med dagens spel är man dock fullständigt chanslösa, det är ändå tre lag som är rankade topp-10 i världen man möter.
Citera
2020-02-06, 22:29
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dom dåliga nyheterna: Sverige var riktigt dåliga mot Japan, särskilt nyckelspelaren Zahui.
Dom goda nyheterna: Kanada slog Belgien och därför kan det räcka för Sverige att slå Belgien.

Japan har egentligen inte har något att spela för, så man får verkligen hoppas att dom går för fullt i alla matcher, väldigt skevt att dom ens är med. Kanada tror jag kommer gå rent nu. Vinner Japan mot antingen Belgien eller Kanada så räcker det att Sverige slår Belgien för att nå OS.

Med dagens spel är man dock fullständigt chanslösa, det är ändå tre lag som är rankade topp-10 i världen man möter.

Sverige var verkligen usla, mycket för Japan hade gjort läxan och spelade grymt försvar.
Fibas motiv till att Japan (och USA) är med och "kvalar" är att de ska få samma förutsättningar som övriga lag, det finns nämligen inga andra fönster att samlas för att spela matcher innan OS. Och jag antar att de anser att träningsmatcher inte hade gett dem samma förutsättningar. Idag verkar det som att de gick fullt, frågan är om de gör det kommande matcher. Det tar ju ändå rätt hårt på spelarna att spela 3 matcher på 5 dagar.
Citera
2020-02-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige var verkligen usla, mycket för Japan hade gjort läxan och spelade grymt försvar.
Fibas motiv till att Japan (och USA) är med och "kvalar" är att de ska få samma förutsättningar som övriga lag, det finns nämligen inga andra fönster att samlas för att spela matcher innan OS. Och jag antar att de anser att träningsmatcher inte hade gett dem samma förutsättningar. Idag verkar det som att de gick fullt, frågan är om de gör det kommande matcher. Det tar ju ändå rätt hårt på spelarna att spela 3 matcher på 5 dagar.

Så är det, men slår Kanada oss så är även dom OS-klara inför sista matchen mot Japan. Alltid något.
Citera
2020-02-06, 23:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Så är det, men slår Kanada oss så är även dom OS-klara inför sista matchen mot Japan. Alltid något.

Det värsta som kan hända är väl om Belgien skulle slå Japan och Japan sen förlorar mot Kanada. Då kan våra -22 mot Japan bli mycket jobbiga att ta in mot Belgien.

Så det är att hoppas på Belgisk förlust mot Japan och sen en ren "final" mellan Sverige och Belgien.

Men det är klart, vi kan ju se till att spöa Kanada också.
Citera
2020-02-07, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av russianballer
Vet någon något annat land i Europa förutom Sverige som inte fått den nya trepoängslinjen som standard i högsta ligan?
Vi kör väl med FIBA:s nya sedan typ 2010?
Citera
2020-02-07, 08:28
Medlem
Beaver14s avatar
Mitt tippade går sådär, men det är väl bara kul att det inte är helt förutsägbart.

Djurgården - Nässjö
Jag har svårt att se Djurgården vinna någon mer match. Nässjö är otroligt ojämna och lyckades förlora förra gången de var upp till Stockholm, men de ska bara vinna denna.

Luleå - Umeå
Det börjar bli kris för Umeå som får hoppas att Djurgården inte vinner nå mer och börja förbereda sig på kval. Ett kval som jag tror de inte kommer att ha några problem med. Men ikväll vinner de inte, även om de varit nära några gånger borta mot Luleå.

Norrköping - Köping
Veckoslutets osäkrast utgång. Norrköping visade styrka mot Södertälje och man är rätt starka hemma. Samtidigt har luften gått ur Köping som har 4 raka förluster. Köping behöver verkligen vinsten och känner flåset från Södertälje och Wetterbygden. Men jag tror Norrköping tar det.

Jämtland - Wetterbygden
Långa bortaresor är inte Wetterbygdens melodi. Det är kommer att vara definitionen av "mest poäng vinner" för många poäng kommer det att bli. WB har aldrig vunnit i Östersund och gör nog tyvärr inte det denna gång heller.
Citera
2020-02-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007

Efter att ha sett dem torska mot ett relativt tamt tvåmannalag med obegripliga 22 poäng, ser jag inte hur man skall kunna slå Belgien även om målskillnaden skulle vara betydelselös. Kanada kan vi glömma.

Visst, Sverige gör ju en del platta matcher emellanåt, men detta var något i hästväg. Första halvlek var direkt pinsam. Jag har hållt på detta lag som f-n, men detta håller inte.
Citera
2020-02-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Mitt tippade går sådär, men det är väl bara kul att det inte är helt förutsägbart.

Djurgården - Nässjö
Jag har svårt att se Djurgården vinna någon mer match. Nässjö är otroligt ojämna och lyckades förlora förra gången de var upp till Stockholm, men de ska bara vinna denna.

Luleå - Umeå
Det börjar bli kris för Umeå som får hoppas att Djurgården inte vinner nå mer och börja förbereda sig på kval. Ett kval som jag tror de inte kommer att ha några problem med. Men ikväll vinner de inte, även om de varit nära några gånger borta mot Luleå.

Norrköping - Köping
Veckoslutets osäkrast utgång. Norrköping visade styrka mot Södertälje och man är rätt starka hemma. Samtidigt har luften gått ur Köping som har 4 raka förluster. Köping behöver verkligen vinsten och känner flåset från Södertälje och Wetterbygden. Men jag tror Norrköping tar det.

Jämtland - Wetterbygden
Långa bortaresor är inte Wetterbygdens melodi. Det är kommer att vara definitionen av "mest poäng vinner" för många poäng kommer det att bli. WB har aldrig vunnit i Östersund och gör nog tyvärr inte det denna gång heller.

Ang Norrköping - Köping så borde bortalaget ha en god chans att vinna om man ska tro Coachen efter senaste matchen. Han hade en bra känsla sa han och då får vi lita på det. Jag hade dock lite svårare att hitta den känslan då jag såg matchen mot Luleå, det var dock en bra match (förutom förlusten) mot ett Luleå som är i bra form just nu (men en förlust ger sällan en positiv känsla). Eftersom Dolphins också visar bra form så blir det ganska tufft för Köping att vända trenden, "Men" lyckas man vinna den här bortamatchen så tror jag att man kan hitta tillbaka och börja vinna igen, ibland kan det räcka med en seger för att boosta självförtroendet. Det är ändå långt ifrån någon Kris i Köping basket, kanske lite "baksmälla" efter den otroliga serie vinster man har radat upp under hösten fram till nyår och eftersom man då såg vad laget "kan" prestera så är det inget lag i SBL som kan nonchalera Köping Stars. Man kan knappast tala om en tillfällighet efter en såpass lång formtopp, och när formsvackan visserligen hittills gett fyra raka förluster där matcherna ändå varit jämna spel och poängmässigt så tror jag att Köping kan vara med och slåss i slutspelet om den formen kommer tillbaka. Jag hade önskat att jag haft möjlighet att åka med supporterbussen till Norrköping i kväll, men jag får se matchen hemma i soffan och det är ingen lek kan jag säga, jag är helt slut efteråt. Hoppas att det kommer mycket publik i Stadium Arena, knappast tretusen som det var senast Köping var där, men förhoppningsvis ett par tusen pers, och en sak till, Hoppas att Sportsground orkar med att hitta en "Kommentator" till kvällen match, det gjorde man inte till Köpings senaste hemmamatch. Där visar Sportsground återigen hur amatörmässigt man sköter sitt uppdrag.
Senast redigerad av kirespappapa 2020-02-07 kl. 17:31.
Citera
2020-02-07, 20:39
Medlem
zebra121s avatar
Och ingen vet fortfarande hur illa skadad Fredrik Andersson är?
Citera
2020-02-07, 21:41
Medlem
Hunden007s avatar
man kan väl klaga på hur man vill att redan os klara lag skall vara med i grupperna men faktum är att om man kört gammla kvalsystemet hade inte Sverige fått OS-Kvala. (eller nja spelat en avgörande kvalmatch Belgien i match om femte plats)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in