2020-02-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Svenska Cupen är färdigspelad och BC Luleå spelar i Europa nästa säsong.

Semifinaler
Borås - Luleå 86-106
Södertälje - Wetterbygden 93-80

Tredjepris
Wetterbygden - Borås 113-89

Final
Södertälje - Luleå 77-84
Två rejäla torskar för Borås, det var lite otippat!
Citera
2020-02-03, 09:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Två rejäla torskar för Borås, det var lite otippat!

I ärlighetens namn kunde inte Borås bry sig mindre om tredjeprismatchen, det såg man. Wetterbygden brydde sig lite mer, men båda lagen gick tungt på spelare som vanligtvis sitter längst ut på bänken.

Jag gjorde misstaget att köpa all access på Solidsport. Min första erfarenhet av den plattformen och jag ska då aldrig mer klaga på Sportsground. Usel bild och i början av matchen mellan Borås och WB så kraschade streamer i 10 minuter. Tydligen är det klubbarna själva som sköter allt, Sportsground är bara plattformen som de kan streama genom. Men ska Svenska cupen få någon status gäller det ju att man kan leverera sändningar som inte för en 10 år tillbaka i bildkvalitet.
Citera
2020-02-03, 09:20
Medlem
Beaver14s avatar
En måndagsmatch och resten av omgången i morgon tisdag. Här kommer tipset.

Umeå - Jämtland
En chansning, men ska Umeå ha någon chans att komma upp från kvalplatsen så måste man vinna dessa matcher. Jämtland har dock fått upp lite fart även om prestationerna är ojämna. Segern senast mot Köping gjorde nog gott på självförtroendet.

Södertälje - Norrköping
Final four var ingen bra helg för Södertälje. Inte nog med att man fick spela två tuffa matcher och inte vann pokalen så fick man Adams knäskadad och skadehelvetet fortsätter alltså. Nu är man väldigt korta som lag. Tror dock att man ska kunna avfärda Norrköping ändå, Norrköping har ingen bra form.

Köping - Luleå
Cupvinnarna har stannat kvar i Mälardalen. Två tuffa matcher i benen sen helgen, men det uppvägs nog av vinnarkänslan man har med sig. Bra form, till skillnad mot Köping.

Wetterbygden - Nässjö
Säsongens fjärde derby (1 i cupen) och WB har vunnit samtliga. Men i ligan har det varit en seger efter OT och en med matchens sista skott. Derbyt är alltid jämnt, oavsett form och ligaposition. Nässjö har fått upp ångan, liten skrällvarning utfärdas!

Borås - Djurgården
Är matchen ens spelbar hos bettingbolag? Spelar ingen roll att Borås spelat två matcher i helgen, det här blir en lätt seger.
Citera
2020-02-03, 13:20
Medlem
Beaver14s avatar
Gick tillbaka och kollade hur ligamatcherna mellan smålandslagen slutat sedan Wetterbygden tog klivet upp förra året.
2018/2019
Nässjö 99-86 WB
WB 77-79 Nässjö (OT)
Nässjö 79-78 WB
WB 65-63 Nässjö

Första matchen är den enda som inte kan anses jämn. Efter en jämn Q1 drar Nässjö ifrån i Q2 och håller sedan tryggt avstånd.
Andra matchen avgörs efter förlängning. Först sätter WB 3p i slutet av Q4 för att kvittera matchen. Sen avgör Nässjö med en trea i förlängningen. https://www.youtube.com/watch?v=1a0ZpAn7Eug
Tredje matchen avgörs på en buzzer. Nässjö inkast, Ruffin fångar bollen vid straffkast och stressar iväg ett skott som sitter. https://www.youtube.com/watch?v=y0rwjgx_Xlw
Fjärde matchen avgörs genom att Exposito gör en drive med 10 sek kvar och sätter den. Nässjö tar timeout och flyttar upp bollen. Men WB har två fouls kvar att ge och lyckas foula smart så att Nässjö aldrig får iväg ett bra skott. https://www.youtube.com/watch?v=y0rwjgx_Xlw

2019/20
Nässjö 104-109 WB (OT)
WB 83-81 Nässjö

Första matchen avgörs efter förlängning efter att Ruffin tagit offensiv retur och slängt upp ett skott på chans som sitter på buzzern av Q4. I förlängningen kopplar WB snabbt greppet och håller ut. https://www.youtube.com/watch?v=eExNXj7gN3o
Andra matchen avgörs genom en drive och fade-away skott av Sabin med 2 sekunder kvar. https://www.youtube.com/watch?v=IaeWOaSm-dc
Senast redigerad av Beaver14 2020-02-03 kl. 13:35.
Citera
2020-02-03, 19:39
Medlem
FNLSs avatar
OS-kval för svenska damerna torsdag till söndag i Belgien
https://basketlandslagen.se/nyheter/164--damlandslagets-bruttotrupp-till-osminuskvalet-uttagen

6 februari: 18.05, Japan-Sverige
8 februari: 20.30 Kunskapskanalen: Kanada-Sverige
9 februari: 14.55 SVT2: Belgien-Sverige

Förutsättningar OS-kval
OS-kvalet spelas 6-9 februari 2020. 16 länder deltar sammanlagt, och Sverige spelar i en av tre OS-kvalgrupper med fyra lag i varje grupp. 12 lag kvalificerar sig till OS i Tokyo, alltså de tre bästa placerade lagen i varje grupp. USA och Japan direktkvalificerade (oavsett placering i sin grupp).

Det gäller alltså att komma före Kanada eller Belgien.
Citera
2020-02-03, 21:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
OS-kval för svenska damerna torsdag till söndag i Belgien
https://basketlandslagen.se/nyheter/164--damlandslagets-bruttotrupp-till-osminuskvalet-uttagen

6 februari: 18.05, Japan-Sverige
8 februari: 20.30 Kunskapskanalen: Kanada-Sverige
9 februari: 14.55 SVT2: Belgien-Sverige

Förutsättningar OS-kval
OS-kvalet spelas 6-9 februari 2020. 16 länder deltar sammanlagt, och Sverige spelar i en av tre OS-kvalgrupper med fyra lag i varje grupp. 12 lag kvalificerar sig till OS i Tokyo, alltså de tre bästa placerade lagen i varje grupp. USA och Japan direktkvalificerade (oavsett placering i sin grupp).

Det gäller alltså att komma före Kanada eller Belgien.

Den slutliga truppen skulle ju tas ut idag, men jag har inte sett någon nyhet om det.

Jag tror tyvärr det blir tufft. Kanada är mycket bra på damsidan och Belgien går inte av för hackor heller.
Citera
2020-02-04, 19:32
Medlem
zebra121s avatar
Jag har mycket hellre kvar Djurgården än Umeå. DIF stretar ändå på rätt hyfsat i många matcher, som ikväll även om Borås lär gå om.
Får hoppas Djurgården lever på att Umeå inte är långt borta i tabellen.
Kämpa DIF.
Citera
2020-02-04, 21:00
Medlem
zebra121s avatar
Köping fortsätter att förlora samtidigt som man glider längre ifrån Borås och Luleå. Tror man snarare får se till att säkra Top 4 än något annat. Södertälje får börja titta sig över axeln nu på grund av alla mindre bra resultat. Wetterbygden kommer snart att galoppera om Kings. Borås och Luleå kommer spela final. Glasklart.

Någon som vet hur illa skadad Fredrik Andersson är? Såg inte bra ut med knät.
Senast redigerad av zebra121 2020-02-04 kl. 21:22.
Citera
2020-02-04, 21:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Jag har mycket hellre kvar Djurgården än Umeå. DIF stretar ändå på rätt hyfsat i många matcher, som ikväll även om Borås lär gå om.
Kämpa DIF.

DIF åker alltså bara med 8 spelare till Borås. Får böta för det. Visst kan jag tycka det är lite larvigt när lag licensierar assisterande coachen, eller som Nässjö förra året en 50-årig materialare, för att uppfylla 10-spelare-i-protokollet-kravet. Men det är bara att glömma att Djurgården spelar i SBL säsongen 20/21.
Citera
2020-02-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Kämpa DIF.
Om DIF godkänns för elitlicensen som ska införas så är förbundet ett ännu större skämt än tidigare när de gick emot sina egna regler och lät DIF spela med importerna trots försenad domarfaktura.

Hur DIF ens kunde klara granskningen inför klivet upp till SBL borde någon kanske forska lite i. Tror ingen annan klubb hade fått godkänt på samma villkor.
Citera
2020-02-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Om DIF godkänns för elitlicensen som ska införas så är förbundet ett ännu större skämt än tidigare när de gick emot sina egna regler och lät DIF spela med importerna trots försenad domarfaktura.

Hur DIF ens kunde klara granskningen inför klivet upp till SBL borde någon kanske forska lite i. Tror ingen annan klubb hade fått godkänt på samma villkor.

Har förbundet presenterat kraven för att få Elitlicens ? Jag kan inte tänka mig att kraven kommer att vara alltför höga eftersom det kommer att gälla alla klubbar i både Basketligan och Superettan.
Citera
2020-02-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
DIF åker alltså bara med 8 spelare till Borås. Får böta för det. Visst kan jag tycka det är lite larvigt när lag licensierar assisterande coachen, eller som Nässjö förra året en 50-årig materialare, för att uppfylla 10-spelare-i-protokollet-kravet. Men det är bara att glömma att Djurgården spelar i SBL säsongen 20/21.
Ja, det där med att licensiera ass. coach/materialare är väldigt pinsamt. Hoppas förbundet kan göra något åt att stoppa det.

Böter? Nja skulle inte tro det va? Mats Carlsson kommer nog stoppa bötfällningen med samma argument som sist "DIF är nykomlingar och kanske inte kan reglerna ännu".

Lillgården till Borås i minibuss - hahahaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in