2020-02-07, 07:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Politiets Krise- og gisselforhandlertjeneste (KGF) trekker seg ut som rådgivere for Tom Hagen og familien. Grunnen er at motparten ser ut til å ha forduftet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3Jgr1e/loerenskog-forsvinningen-gir-opp-forsoek-paa-forhandlinger
Citera
2020-02-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det er innkjøring for Futurum ansatte jo. Derfor er det rart at bilen ikke har kjørt helt fram til parkeringen foran inngangen. Bilen har neppe noen betydning, sikkert tilfeldig at det er en Ford Focus, og TH kom ikke til jobb før rett over 9.

Luemannen derimot, er jeg overbevist om at har noe med saken å gjøre. Den rekognoseringen er ikke tilfeldig. Eller om det var meningen at han skulle festes på video som et plantet spor.

Det store spørsmålet for meg er hvorfor politiet følte behov for å kommunisere i media at de la bort sporet.
Det kan se ut som Mobilmannen ikke tar opp mobilen, men hilser på noen i nærheten- noen som sitter i bilen?
Nå er jo de to kjent av politiet fra kidnappingen på Mortensrud i 2016, antar jeg. Luemannen ble funnet i Spania etter at et bilkamera fanget dem opp på plassen. Samme modus: De rekognoserer først, deretter kommer en liten Yaris med « crewet» og kidnapper en person på høylys dag. Tror GM er inspirert av den historien. Vossevangen påstod at de var siktet og sjekket ut av saken.

Beklager at jeg ikke følger tema om VGs fotografi og dens inngående analysert her...ALLE ser stemningen i det bildet. Det er derfor VG bruker det. Og det sier sitt....
Citera
2020-02-07, 12:25
Medlem
Jeg synes ikke politiet skal bruke mer ressurser på denne saken nå . Den eller de som har klart dette har utført den perfekte forbrytelse.
Har heller ikke sett noe til dusøren politiet klarerte for at familien kunne gå ut med og tror ikke den kommer heller.

Det viser hvor lite hun var verdt for TH, han kan altså ikke bruke en liten del av pengene til å utløse dusør. Han avslører egentlig seg selv der, for han har nok hatt en medhjelper og det var nok han som fikk de 10 mill. i sommer. Hvis han utløser dusør er det er mulighet for at vedkommende lar seg friste til å avsløre han.

Mest sannsynlig er det TH som er morderen men og det er såklart irriterende at han.går fri, men han skal leve med seg selv de årene han har igjen og vi får håpe på karma.

Så jeg mener case close, så får han sitte der med alle millionene sine som neppe hjelper på samvittigheten hvis han har noen da.
Citera
2020-02-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten

Det er jo ikke bare Vg som tviler på kidnappingshistorien, politiet har jo gått åpent ut og sagt at de mener at det dreier seg om drap fingert som kidnapping så hvorfor skulle Vg mene noe annet.
Citera
2020-02-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Noe som er enda mer interessant er at da politiet gjorde lydundersøkelser før jul, brukte de en bilmodell som er den samme som sønnens bil - den TH låner. Hvis ikke de sågar brukte sønnens bil. Umulig å se pga. sladdete bilder. Her er bilen nedsnødd med såvidt synlig skilt.

https://www.bt.no/innenriks/i/8m1PGr/vg-politiet-gjoer-nye-undersoekelser-i-hagen-boligen?fbclid=IwAR0yiYKz_NZcw2Blww8sqnYHpvcAPNhfk 0onYB gI9TZTZSp8iDk9f_RrVmY

Synes det er helt sprøtt at han låner sønnen sin bil i det hele tatt jeg, er det sånn at sønnen har en haug med biler. Eller nekter TH og kjøpe ny bil fordi det koster penger. Hele greia er jo galskap på sitt verste.
Citera
2020-02-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har mange gode poeng, og jeg tror at du har rett i at GM kjøpte inn det han trengte og kvittet seg med det han ikke trengte, lang tid før den 31.! Jeg tror ikke at TH er GM. GM har nok passet på at hans kjøp av de tingene ikke skulle kunne spores i ettertid, ev ved å handle i et land utenfor Norge og ved å betale kontant.
I vann er nok den enkleste løsningen ja. Fra et sted der det er dypt vann helt inne ved land, slik at man ikke trenger båt el.l. Eller ev i en myr?

Hvor i området er det ev vann som er dypt helt inne ved land, og hvor i området er det ev dype vann der det går en bru over vannet der vannet er dypt?

Etter gjennomføringen av forbrytelsen og plantingen av spor: Hvor skjulte GM sprox-skoene og ev engangshansker/annet?
Hvis politiet har en mistenkt, håper jeg at politiet har funnet GMs bevegelser i aktuelle tidsrom (i forbindelse med forbrytelsen mot AE og i forbindelse med skjuling av sko m.m. etter forbrytelsen) på feks video-opptak eller fra vitneobservasjoner.

Hvor dypt er vannet under Hammer bru i Lørenskog?
Hammer bru er ei steinhvelvsbru over Losbyelva, et par hundre meter vest for Hammer-gårdene og Lørenskog kirke, øst for krysset Gamleveien/Nordliveien i Lørenskog.
Hvorfor tror du ikke TH er gjerningsmannen, finnes det så mange andre som har noe motiv da?
Jeg tror nok pressen hadde latt det sive ut hvis hun hadde et forhold til en annen, og hvorfor så omstendelig drap hvis det dreide seg om sjalusidrap.

Folk dreper da ikke mennesker uten grunn, jeg tror hun visste noe TH hadde gjort som var kriminelt og truet med å gå ut med det. Jeg tenker da fortrinnsvis på økonomisk kriminalitet
Citera
2020-02-07, 13:31
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar

Folk dreper da ikke mennesker uten grunn, jeg tror hun visste noe TH hadde gjort som var kriminelt og truet med å gå ut med det. Jeg tenker da fortrinnsvis på økonomisk kriminalitet

Behøver ikke engang ha truet, men GM vet at hun visste noe som ville skade ham, og sannstnligvis flere andre innflytelsesrike menn, og derfor måtte hun vekk.
Citera
2020-02-07, 13:40
Medlem
Citat:
Hvorfor tror du ikke TH er gjerningsmannen, finnes det så mange andre som har noe motiv da?
Jeg tror nok pressen hadde latt det sive ut hvis hun hadde et forhold til en annen, og hvorfor så omstendelig drap hvis det dreide seg om sjalusidrap.

Mener du at du tror at TH hadde motiv? I så fall; hvorfor mener du at han hadde motiv og hva var motivet?
Selvfølgelig kan det finnes en eller flere mennesker som hadde motiv for å gjøre denne forbrytelsen mot AE. Det finnes mange forskjellige motiv.

Når du spør: "finnes det så mange andre som har noe motiv da? ", så må jeg spørre deg:

#Har du inngående kjennskap til de mange andre, slik at du kan vite at ikke noen av de mange andre hadde motiv?

#Politiet vet heller ikke hva motivet er i drapssaker, før de vet hvem som er GM. Politiet sitter på mye informasjon. Og vi som ikke har denne informasjonen, hvordan skulle vi kunne vite hva motivet var?
Citera
2020-02-07, 13:46
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptahhotep
Det kan se ut som Mobilmannen ikke tar opp mobilen, men hilser på noen i nærheten- noen som sitter i bilen?
Nå er jo de to kjent av politiet fra kidnappingen på Mortensrud i 2016, antar jeg. Luemannen ble funnet i Spania etter at et bilkamera fanget dem opp på plassen. Samme modus: De rekognoserer først, deretter kommer en liten Yaris med « crewet» og kidnapper en person på høylys dag. Tror GM er inspirert av den historien. Vossevangen påstod at de var siktet og sjekket ut av saken.

Beklager at jeg ikke følger tema om VGs fotografi og dens inngående analysert her...ALLE ser stemningen i det bildet. Det er derfor VG bruker det. Og det sier sitt....

Det du beskriver her om Luemannen og Mobilmannen er nytt for meg. Har du noe mer info? Evnt PM?
Citera
2020-02-07, 13:48
Medlem
Citat:

9 millioner euro er et godt motiv!
Spesielt når det å hente en gammel dame har en vanskelighetsgrad litt over epleslang.
Citera
2020-02-07, 13:55
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Behøver ikke engang ha truet, men GM vet at hun visste noe som ville skade ham, og sannstnligvis flere andre innflytelsesrike menn, og derfor måtte hun vekk.

Tror du kan ha rett. Jeg finner det mye mer sannsynlig, gitt at forbrytelsen var planlagt slik politiet hevder.

Planlagte sjalusidrap er sjeldent. De fleste partnerdrap skjer i affekt og oppklares relativt raskt. Denne saken er unik både i norsk- og i verdenssammenheng. Hvis det er riktig slik alle pilene nå peker; at dette er et meget grundig planlagt partnerdrap.

Motiv kan være sammensatt, men når noen går til det skritt å planlegge et drap på en nærstående så står det antagelig noe meget kritisk på spill. Risiko for tap av noe. Posisjon, penger, anseelse.
Citera
2020-02-07, 13:55
Medlem
Citat:

Om motiv:
Citat:
Hva motiverer for mord?
Hva driver et menneske til å ta livet av et annet menneske? Årsaken til mord er et vanskelig spørsmål, men morderens "motivasjon" kan grovt sett deles inn i syv kategorier.

De fleste drap foregår i krig, men mord forekommer også i fredstid, og spørsmålet er altså hva som gjør et menneske til drapsmann. Noen er alvorlig sinnslidende og erklæres utilregnelige, hvorpå de ikke kan straffes for sine handlinger, mens andre drives av ulike motiver med døden til følge. I denne artikkelen ser vi på motiver for drap, og til sist drøftes aspekter ved drapene på Utøya.

Mennesket har ulik motivasjon for å drepe. I denne sammenheng referer vi til motivasjon som en bakenforliggende, bevisst eller ubevisst, hensikt som dikterer våre gjerninger. Drap er unektelig en ekstrem handling, og i litteraturen på området har man definert 7 ulike forhold som kan gjøre mennesker til mordere.

Seriemord: Det antas at en seriemorder får en slags personlig tilfredsstillelse av å ta livet av andre. Det kan handle om maktbehov, seksuelle impulser eller andre tilbøyeligheter som gir morderen en personlig behovtilfredsstillelse. Ted Bundy er kanskje en av verdens mest kjente seriemordere. Han var psykolog av profesjon, politisk aktiv og beskrives som en intellektuell og sjarmerende person. Han voldtok og drepte minst 28 kvinner, men det er godt mulig at tallet på Bundys ofre er over 100. Dette foregikk over en periode på 7 år. (Newton, 2000, p. 25).

Psykotiske drap: En 31 år gammel mann skjærte flere ganger over halsen til sin kone (19) med kniv i deres hjem i Egersund i 2010, hvorpå hun døde. Det antas at denne gjerningsmannen led av psykotisk forvirring, da han ikke husket å ha drept henne og han ble dømt til tvunget psykisk helsevern for å ha drept sin kone i psykotisk tilstand (NRK, nyheter, 08.03.11).
Anders Behring Breivik, som tok livet av 77 mennesker på Utøya og i regjeringskvartalet 22. juli 2011, ble på sett og vis også plassert i nærheten av denne kategorien i den rettspsykiatriske vurderingen, selv om hans forvirringstilstand ikke nødvendigvis kan sammenlignes med drapsmannen i Egersund. Breivik ble diagnostisert i forhold til paranoid schizofreni, en lidelse som blant annet domineres av relativt stabile vrangforestillinger som har vedvart over tid. Det schizofrene spekteret kjennetegnes blant annet ved en karakteristisk endring av tenkning og oppfattelsesevne kombinert med et avflatet eller inadekvat følelsesliv. Drap i denne kategorien blir ikke strafferettslig forfulgt på vanlig måte, men dømmes snarere til behandling.

Barmhjertighetsdrap (Eutanasi): En pasient er dødssyk uten utsikter for bedring. Pasienten lider store smerter og ber sin lege om å få dø. Legen gir pasienten medikamenter som sikrer død ved inntak. Pasienten tar medisinene og får servert et glass vann for å svelge de dødelige medisinene.
Eutanasi er bedre kjent som dødshjelp. Det handler om å gjøre slutt på liv med vilje for å lindre smerte og lidelse. Ulike land har ulike holdninger til aktiv dødshjelp. I England defineres eutanasi som ”en bevisst intervensjon foretatt med den uttrykkelige hensikt å avslutte et liv, for å avlaste lidelse”. I Nederland forstår man det som ”avslutning av livet ved en lege etter anmodning fra en pasient ”.

Man kan dele eutanasi inn i følgende kategorier:

Aktiv forårsaking av død (aktiv involuntær eutanasi).
Assistert selvmord (aktiv voluntær eutanasi).
Ikke hindre et selvmord (passiv voluntær eutanasi).
Å forskynde en dødsprosess uten den døendes samtykke er forbudt i alle land. Frivillig aktiv dødshjelp er imidlertid lovlig i noen land.

Drap i selvforsvar: Man møter en fremmed på gaten som plutselig trekker frem en kniv og angriper uten forvarsel. Man kommer unna kniven angrepet i første omgang, får tak i kniven, og dreper angriperen. På denne måten forekommer mord i selvforsvar.

Drap i forbindelse med innbrudd: En mann raner en butikk i ruset tilstand. Han må ha penger for å finansiere et omfattende rusmisbruk, men i butikken setter eieren seg til motverge. Raneren innser at han må drepe butikkinnehaveren for å komme unna med pengene.

Drap som hevn: Dersom man opplever at noen begår ugjerninger eller dreper noen som står oss nær, finnes det mange eksempler på at mennesker ”tar loven i egne hender” og angriper gjerningsmannen med døden til følge. Her kan det være hevnmotivet som er mest fremtredende.

Politiske eller ideologiske drap: Tusenvis av mennesker i nazityskland tok livet av mange millioner jøder under andre verdenskrig. Majoriteten av disse menneskene var sannsynligvis forført av politiske ideer basert på rasediskriminering og ensporet tankegods.

Disse 7 kategoriene kan fremstå som grove forenklinger, og i mange tilfeller av drap ser man at morderen kanskje er motivert av flere faktorer fra ulike kategorier. Likevel brukes disse kategoriene som en slags oversikt over ulike motivasjonsfaktorer i tilfeller hvor drap er begått. Et viktig spørsmålet er om vi kan plassere Breiviks forferdelige ugjerninger i én bås? Sannsynligvis ikke!

Drap i forbindelse med krigshandlinger betraktes ikke som ”unormalt”. Til en viss grad er krig ”kulturelt akseptert”, og bakgrunnen for kriger er ofte forankret i sosiale fenomener knyttet til konformitet, makt, gruppepress og såkalt hjernevasking.

I forhold til de syv kategoriene, er det kanskje seriemordet som skiller seg ut. Seriemorderen mangler etter alt å dømme det man kulturelt sett betrakter som mer eller mindre rimelige motiver for drap. Ved seriemord virker det som om morderen dreper for at drapet i seg selv gir en personlig tilfredsstillelse, enten det er vold, makt eller seksuelle impulser som motiverer drapsmannen. Ved krig har man gjerne et politisk motiv, raneren er ute etter penger, hevneren vil gjengjelde en ugjerning, og den psykotiske drapsmannen tror han handler i selvforsvar, og disse motivene er av allmennheten mer tilbøyelige til å forstå.

https://www.webpsykologen.no/artikler/hva-motiverer-for-mord/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in