2020-02-07, 13:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ska man tro konspirationsteorierna om att det är ett tillverkat genetiskt riktat virus så ska asiaterna drabbas i första vågen och efter mutation ska resterande drabbas.
Vad är poängen med att designa ett dylikt virus? Vill man bli av med asiater av någon anledning är det inte särskilt smart att viruset senare muterar och dödar resten också. Jag hänger inte med i hur foliehattarna resonerar. 😊
Citera
2020-02-07, 13:10
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag skulle länka en artikel till er, som kom ut för 7 minuter sedan.
en handlade om att siffrorna som läckte ut, var en sida för myndigheter. Sedan följde en rad spekulationer om att myndigheterna har fått de här andra siffrorna, och därför gör så stora åtgärder.
Övriga befolkningen får lite lägre siffror för att inte skapa panik.

Tyvärr togs den bort redan efter sju minuter.
Tänk om de la all den energin på själva viruset, istället för att jaga sånt som inte passar in i deras PR-policy.

Vi har också fått höra att det här med städer i karantän är något som hänt flera gånger vid olika utbrott av sjukdomar. Det är bara denna gången väst väljer att rapportera om det.

Med tanke på hur media fungerar så känns det fullt rimligt.
Citera
2020-02-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
man måste nog kolla lungorna (ordentligt))tror jag

Och på röntgen av lungorna visas inga tecken tidigt i förloppet för lunginflammationen kommer många dagar senare.
Citera
2020-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
man måste nog kolla lungorna (ordentligt))tror jag
Och det är enbart dessa fall som registreras som smittade i Kina...
...dvs de där det syns på lungorna. Något de nu ändrat på från och med idag.
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-07 kl. 13:13.
Citera
2020-02-07, 13:13
Medlem
Citat:
Vi är bara i startfasen än så länge. Ändå har vi 30 fall i Europa (om jag har räknat rätt)
Allt händer inte på ett par dagar. Det kommer ta minst en månad till innan vi kan se smittspridningen i sin helhet i Europa. Om ens då.
Det går fortfarande oroväckande fort för att vara en pandemi.

Vissa anser att det inte är någon fara alls. Inklusive våra svenska myndigheter. Så om du vill blåsa faran över eller ej får du nog göra en egen bedömning av.
Våra svenska myndigheter tycks köra den slappa låt-gåstilen. Ok enligt dem släppa in hur många migranter och is-krigare som helst. Ingen koll eller framtidstänk!
Det löser sej-eller inte, bara vi slipper göra något just nu!
Citera
2020-02-07, 13:13
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Menar du Jönköpingskvinnan, eller är det ett misstänkt fall i Linköping också?

Skrev lite fort, men ja det är hon jag menar.

Skulle hon vara smittsam så borde det redan ha kunnat sprida sig rejält med tanke på resenärer på flygplanet, bussen och sen samhället.

Får vi INTE några extra fall så känner jag snarare att risken att smittad för en västerlänning är lägre från början och att det inte smittar så pass lång tid innan symptomen uppstår.
Citera
2020-02-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oeomum
Har byggt en interaktiv karta över nya coronaviruset nCoV-2019 i Sverige som jag uppdaterar vid ny information. Om ni är intresserad av en överblick finns den att se här i nuläget: https://pensive-neumann-985542.netlify.com/. Tyckte att det behövdes ett ställe där man kan följa spridningen på en mer lokal nivå än de globala kartor och sammanställningar som finns.

Jag rekommenderar att du inkluderat länkar till bekräftade / obekräftade fall i din informationssektion. I alla fall nu när det är lätt att hänga med.

Det står förövrigt att det finns 40 misstänka fall, vad har du fått den informationen ifrån?
Citera
2020-02-07, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag vet att flashbacks alla statistikproffs stött och blött detta kring dödlighet och kommit fram till allt från 0,2% till 50%. Jag vet att ansvariga organisationers proffs säger ca 2%.

Det finns absolut möjlighet att göra flera olika modeller och beräkna på olika sätt. Det finns också skäl att ifrågasätta grunddata där Zhejiang provinsen exempelvis har 1000 smittade men 0 döda.
Det kan bero på att de har en supermild mutation lokalt, eller att man helt enkelt inte rapporterar utkomst över huvud taget.

Jag tror det är betydligt enklare än så. Gissningsvis är risken för komplikationer betydligt olika för olika personer. Vissa är helt enkelt betydligt mer i riskzonen och Kina vill inte visa hur stor fattigdom och dålig hälsa det är generellt på den kinesiska landsbygden.

De flesta som blir smittade verkar bara få en lätt infektion men så är det väldigt många som får komplikationer som kineserna ex. inte klarar av att hantera.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jo - skulle gärna vilja veta vad det står!
Så långt har jag hittat översättning av siffrorna som Röda=bekräftade fall Gula=misstänkta fall Gröna=tillfrisknade Svarta=dödsfall

Nån som vet?
Jag vet inte mer än vad som publicerats på nätet. Se dessa länkar för mer info:

Citat:
” Tencent may have accidentally leaked real data on Wuhan virus deaths”
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594

” Alleged Tencent Leak Suggests Coronavirus Death Toll Spiraling to 25,000”
https://www.ccn.com/alleged-tencent-leak-suggests-coronavirus-death-toll-spiraling-to-25000/

” Tencent lists 25k deaths, 1.54 lakh infections from coronavirus”
https://timesofindia.indiatimes.com/world/china/tencent-lists-25k-deaths-1-54-lakh-infections-from-coronavirus/articleshow/73978033.cms
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-07 kl. 13:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Och på röntgen av lungorna visas inga tecken tidigt i förloppet för lunginflammationen kommer många dagar senare.
ja vi som tagit lungröntgen vet ju också att svaret inte kommer ögonblickligen, och kan tänka mig vid många fall blir det ju mer plåtar man ska fastställa..tar tid
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Vi är bara i startfasen än så länge. Ändå har vi 30 fall i Europa (om jag har räknat rätt)
Allt händer inte på ett par dagar. Det kommer ta minst en månad till innan vi kan se smittspridningen i sin helhet i Europa. Om ens då.
Det går fortfarande oroväckande fort för att vara en pandemi.

Vissa anser att det inte är någon fara alls. Inklusive våra svenska myndigheter. Så om du vill blåsa faran över eller ej får du nog göra en egen bedömning av.

Jag tar definitivt viruset på allvar. Men oroväckande fort? I asien, men här? Hur lång tid tog det för spanska sjukan att sprida sig? På bara två år hade den ju skördat flera hundra miljoner liv. Över hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Faran är definitivt inte över men det känns inte så allvarligt för oss utanför Kina. Lågt antal smittade, dödsfallen oerhört låga.

Om det skulle vara så att Linköpingskvinnan inte smittat någon på vägen hem så ser jag inte att det bryter ut i Sverige.

Om hon smittat någon borde det ha framkommit nu så det har hon nog inte gjort.
Citera
2020-02-07, 13:17
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Om hon smittat någon borde det ha framkommit nu så det har hon nog inte gjort.

Jag håller med dig men många här spekulerar att man kan bära viruset i 2 veckor utan att symptomen uppstår och att man är smittsam under en del av perioden.

Minns inte hur länge hon varit inlagd nu men det borde definitivt dra ihop sig för dessa fall att ploppa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in