Citat:
Jag har en alternativ analys. Michael Moore säger att Hillary, Kerry, Gore förlorade för att de är ”play it safe” kandidater. Man behöver därför en radikal, som Sanders. Det är en total felanalys. Bill Clinton och Obama var inte några politiska radikaler, men de vann ändå.
Den gemensamma nämnaren mellan Hillary och Kerry är inte en tråkig politik, utan snarare att de är tråkiga och okarismatiska som personer. Riktiga bifigurer. Bill Clinton och Obama ägde rummet.
Det är bara politiskt naiva som tror det här handlar om att ha bäst politik. Presidentval är en ren popularitetstävling, där folket ska välja en ledare. Man väljer ledare och presidenter på samma sätt som man väljer filmstjärnor. Det är viktigare att ha utstrålningen av en president från en Hollywoodfilm, än att ha bra idéer. Man måste utstråla huvudperson.
Obama var en sån. Han pratar och ser ut som en president i en film. Dessutom var han underdog som afroamerikan. I USA älskar man underdogs som vinner mot alla odds. Det är ett filmiskt narrativ som blir oemotståndligt för väljarna, när de väl börjar tro på det.
Jag satte Obama som valvinnare när han pollade ensiffrigt innan primärvalen. Jag satte Buttigieg som vinnare nu, för han tickar också i de här boxarna.
Buttigieg ser ut och pratar som en president ur en Hollywoodfilm. Han är även en tvättäkta underdog. En krigsveteran från en liten småstad på landet, som blir rekordung borgmästare, kommer ut som gay under tiden, blir ändå omvald av sin konservativa småstad i midwest med överväldigande stöd, och går vidare till att bli den första homosexuella presidenten genom historien.
Det här är ett viralt filmiskt narrativ som är helt oemotståndligt för amerikaner. Buttigiegs stöd kommer bara öka, när folk börjar tro på att en ung homosexuell krigsveteran faktiskt kan bli president. Folk kommer dras in i den här berättelsen, under tiden primärvalet utspelas, i takt med att han exponeras i media.
Senast redigerad av aw 2020-02-07 kl. 00:49.
Senast redigerad av aw 2020-02-07 kl. 00:49.