2020-02-06, 17:32
  #1165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Men tyvärr finns det en "allmän uppfattning" (som man ofta läser på olika familjeforum bland annat), att dom mammor som "bara är hemma" inte ska ha rätt till dagisplats. "Dagis ska vara för OSS. SOM. ARBETAR."

Men då missar man, att det kan vara mycket jobbigare att vara hemma ensam med ett litet barn - som kanske aldrig lämnar en ifred, och som måste vaktas varje sekund - än på en arbetsplats där man i alla fall får sitta ned i lugn och ro (om man har skrivbordsarbete), slipper bli avbruten, får prata med vuxna om vuxensaker i stället för att hela tiden diskutera trivialiteter och lyssna på tjat, får intellektuell stimulans, kan ta regelbundna raster och gå på toaletten och äta i lugn och ro o.s.v..

En otroligt tråkig inställning, som antagligen delas av biståndsbedömarna (eller i alla fall att de tycker, att det inte går att motivera alltför många timmar i veckan, åt ett barn till en hemmavarande mamma).

Den här mamman hade avlastning varje helg fredag-söndag eller måndag och dagis 15h i veckan hon bad vänner sitta barnvakt osv. Hon kan inte ha varit speciellt utmattad av sin mammaroll. Snarare av drogerna som hon uppenbarligen tagit..
Man älskar sina barn och En sund person vill umgås med dem. Det rätta hade varit att be om hjälp innan det blev så här illa.

Hade jag bara haft ett barn och då bara måndag-fredag men även dagis 15h, druckit alkohol varje dag och bett om mer tid på dagis, bett vänner att vara barnvakt med kort varsel och haft olika män under kort tid så HOPPAS jag att någon orosanmält detta.
Jag förstår inte vad det är för fel på dem som sett E i det här hemmet och med en mamma som hallucinerar utan att lyfta ett finger för pojken!?!
Citera
2020-02-06, 19:03
  #1166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Jag läser FUP! Jag citerade Alexandras egna uttalande!

Lägg ner dit osmakliga godhetknarkande över mamman! Ja, hon är säkert också ett "offer" men hon lever till skillnad mot hennes lille son som hon mördade.

Tänk du mer på den stackars lille pojken som förlorade sitt korta liv vid hennes hand, som vi andra gör.
Alla människors lika värde? Alexandra värderade uppenbarligen sitt liv högre än sin lille sons...

Han var helt oskyldig över allt!


EXAKT! Dessutom, enligt A’s egen utsago (på frågan om E gjort något som fick henne flippa så totalt denna dag) var ”han var lika lugn och snäll som han ALLTID brukar vara VARJE dag.
Hur många föräldrar har ett så ”lätt” barn?
Citera
2020-02-06, 19:38
  #1167
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Det här med att folk säger sig höra röster tror jag inte mycket på. Hur bevisar man det ? Allt som händer i kroppen går ju att bevisa. Tror att det är mest att skylla ifrån sig när någon påstår sig höra röster.
Men vid en viss form av migrän får man hörselhallucinationer. Migränanfall går att bevisa.
Har du någon gång mött någon mitt uppe i en psykos är det inget man tvivlar på. Jobbade utanför rätrspsyk och nog finns psykoser allt 🙄
Citera
2020-02-06, 19:49
  #1168
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Den här mamman hade avlastning varje helg fredag-söndag eller måndag och dagis 15h i veckan hon bad vänner sitta barnvakt osv. Hon kan inte ha varit speciellt utmattad av sin mammaroll. Snarare av drogerna som hon uppenbarligen tagit..
Man älskar sina barn och En sund person vill umgås med dem. Det rätta hade varit att be om hjälp innan det blev så här illa.

Hade jag bara haft ett barn och då bara måndag-fredag men även dagis 15h, druckit alkohol varje dag och bett om mer tid på dagis, bett vänner att vara barnvakt med kort varsel och haft olika män under kort tid så HOPPAS jag att någon orosanmält detta.
Jag förstår inte vad det är för fel på dem som sett E i det här hemmet och med en mamma som hallucinerar utan att lyfta ett finger för pojken!?!
Det har sannolikt inkommit orosanmälbingar eftersom det var soc som sett till att hon får stödinsatserna som du nämner. Uppenbarligen har soc inte gjort tillräckligt. Givetvis finns det ännu större anledning att utöka dagistiderna om mamman har ett missbruk och lämnar bort ungen. Desto större anledning att han ska vara i en trygg miljö. Skäms över socialtjänsten som inte agerade mer kraftfullt. Hur kan man låta ett barn vara hos en mamma som uppenbarligen inte reser ut situationen och ber om mer hjälp från alla håll. Oavsett om det beror på psykisk ohälsa, missbruk eller ren lathet borde det vara i barnets intresse att inte vara med föräldern. Barn ska ha rätt till trygghet och inte behöva känna sig oönskade. Soc borde även de åtalas för oaktsamhet. De borde ha agerat! Deras insatser bygger på frivillighet och här gar mamman uttryckligen vädjat om hjälp men soc kärringarna har fullt upp med att dricka kaffe 🤦‍♀️
Citera
2020-02-06, 20:18
  #1169
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Den här mamman hade avlastning varje helg fredag-söndag eller måndag och dagis 15h i veckan hon bad vänner sitta barnvakt osv. Hon kan inte ha varit speciellt utmattad av sin mammaroll. Snarare av drogerna som hon uppenbarligen tagit..
Man älskar sina barn och En sund person vill umgås med dem. Det rätta hade varit att be om hjälp innan det blev så här illa.

Hade jag bara haft ett barn och då bara måndag-fredag men även dagis 15h, druckit alkohol varje dag och bett om mer tid på dagis, bett vänner att vara barnvakt med kort varsel och haft olika män under kort tid så HOPPAS jag att någon orosanmält detta.
Jag förstår inte vad det är för fel på dem som sett E i det här hemmet och med en mamma som hallucinerar utan att lyfta ett finger för pojken!?!

Var kommer informationen att hon hade avlastning varje helg? I FUP står det var tredje helg. Det är vad stödfamiljen berättar i förhören.
Citera
2020-02-06, 22:05
  #1170
Medlem
Kizanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetimib
Någon mer än jag som upplever att hennes ”fria anteckningar” på cellen är skrivna för att någon ska läsa dem snarare än för sig själv ... underligt också hur hon så målande kan beskriva i dessa anteckningar men inledningsvis knappt kan svara på vad hon heter ...

Det går att läsa i förhören att hon blivit ombedd att skriva om vad som hände så antagligen så skriver hon just för att andra ska läsa. Dom har säkert bett om detta eftersom hon verkar vara villigare att skriva om det än att prata om det.
Citera
2020-02-07, 01:28
  #1171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Har du någon gång mött någon mitt uppe i en psykos är det inget man tvivlar på. Jobbade utanför rätrspsyk och nog finns psykoser allt 🙄
Har också arbetat på Psyk.klinik.
Dessutom adekvat utbildning inom Soma.
Vid somliga migränattacker finns det hörselfenomen, man tycker sig höra olika saker, t.o.m. röster.
Citera
2020-02-07, 01:38
  #1172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Den här mamman hade avlastning varje helg fredag-söndag eller måndag och dagis 15h i veckan hon bad vänner sitta barnvakt osv. Hon kan inte ha varit speciellt utmattad av sin mammaroll. Snarare av drogerna som hon uppenbarligen tagit..
Man älskar sina barn och En sund person vill umgås med dem. Det rätta hade varit att be om hjälp innan det blev så här illa.

Hade jag bara haft ett barn och då bara måndag-fredag men även dagis 15h, druckit alkohol varje dag och bett om mer tid på dagis, bett vänner att vara barnvakt med kort varsel och haft olika män under kort tid så HOPPAS jag att någon orosanmält detta.
Jag förstår inte vad det är för fel på dem som sett E i det här hemmet och med en mamma som hallucinerar utan att lyfta ett finger för pojken!?!
Just det !
Exakt vad jag tänker !
Det är ju där Polisen måste utreda också Soc.Förvaltningen i Halmstad, både Vuxenenheten och Barn-Ungdomsenheten .
Även utreda Psyk. eftersom de har anmälningsplikt till Polisen.
Vad sa Stödfam. ?

Slutligen är det obegripligt, att en så mångårig missbrukare, med Psyk.skada, ens får lov att vara ensam med barn.
Citera
2020-02-07, 07:20
  #1173
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Strypt och hängd

Citat:
”Rösten i huvudet som befallande skriker 'stryp honom', bilden av när jag ser mina händer runt hans hals och samtidigt försöker vända bort mitt huvud och blunda för att inte se vad som händer.”

”Rösten hånar mig för att mina händer är klena. Han är avsvimmad på golvet i sitt rum. Jag tror att han är död men är så rädd att han ska vakna med skador. Jag frågar rösten i huvudet och den instruerar mig att hitta något att knyta runt halsen och någonstans att hänga honom. När jag knutit halsduken runt hans hals i rummet så frågar jag om jag åtminstone får bära honom i famnen till badrummet, men rösten säger att jag måste dra honom..."

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/edwin-4-strypt-och-hangd-av-sin-mamma/
Citera
2020-02-07, 07:32
  #1174
Medlem
Pappan talar ut:

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/edwin-4-strypt-och-hangd-av-sin-mamma/

Citat:
Pappa Daniel: ”Skrek i timmar”

Fadern berättar att tankarna hann rusa den där tidiga septembermorgonen när han såg att polisen stod vid hans dörr.

– Jag hann bara få på mig ett par boxershorts. Den ena polisen sa: ”Jag har något tragiskt att berätta: Edwin finns inte längre. En sitter anhållen misstänkt för mord”.
Citera
2020-02-07, 07:33
  #1175
Medlem
Mycket knepig kvinna. Vid Borderline kan man hamna i psykosliknande eller dissociativa tillstånd vid svår stress. Svår ångest kan räcka. Tror inte hon var fullt ut psykotisk men jag tror att hon faktiskt kände att hon räddade sonen på nåt sätt. Hon kämpade hårt med anknytningen och verkar ha lärt sig hur man tar hand om ett barn, istället för att det fanns naturligt hos henne. Jag tror hon dessutom hade ganska grava autistiska besvär utöver allt som kommer med Borderline/EIPS. Tror på rättspsykiatrisk vård trots att regelrätt psykos är tveksam.
Citera
2020-02-07, 08:47
  #1176
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Mycket knepig kvinna. Vid Borderline kan man hamna i psykosliknande eller dissociativa tillstånd vid svår stress. Svår ångest kan räcka. Tror inte hon var fullt ut psykotisk men jag tror att hon faktiskt kände att hon räddade sonen på nåt sätt. Hon kämpade hårt med anknytningen och verkar ha lärt sig hur man tar hand om ett barn, istället för att det fanns naturligt hos henne. Jag tror hon dessutom hade ganska grava autistiska besvär utöver allt som kommer med Borderline/EIPS. Tror på rättspsykiatrisk vård trots att regelrätt psykos är tveksam.

Det kan nog mycket väl bli rättspsykiatrisk vård med tanke på att försvarsadvokaten har tagit fram journalanteckningar från tidigare kontakter med psykiatrin där hon ska ha berättat om röster och hallucinationer.

Arrestpersonal som hade sekundövervakning på henne skriver också "hon sov inte en blund" natten efter mordet. Vid ett tillfälle under natten ska mamman också helt plötsligt börjat skratta högt.

Två tecken på psykos är just att man inte kan sova och kan få plötsliga skrattanfall i tid och otid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in