2020-02-06, 19:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Är det inte svårt att sova när man är så rädd för allting? Det här kommer att dö ut likt SARS och alla annan skit.
Nej, det är inte ett dugg svårt att sova när man är förberedd. Tvärtom, det ger ett lugn som gör att man kan softa och göra annat, till skillnad från alla som sitter nätterna igenom och hävdar att ”allt är lugnt”. Om jag lyssnade på sådana som saknar all form av självförsvarsinstinkt skulle jag dock få panik.
Citera
2020-02-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Skamligt att västvärlden inte gör mer för att hjälpa regionen i Kina som har ca. 20.000 rapporterade smittade och många hundra rapporterade dödsfall, är alla länder så rädda för USA och måste ha deras godkännande?

Kina tackade nej till USAs hjälp. Eu har skickat hjälp.
Citera
2020-02-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon sanning bakom detta tro? (sorry om det redan postats, och bearbetats)

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594

Det där inkom redan igår så det har stötts och blötts många gånger. Vissa av oss känner att de siffrorna förmodligen stämmer mer in på hur viruset uppfattas medans andra tycker att det är total förfalskad BS... som vanligt med andra ord.
Citera
2020-02-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, det är inte ett dugg svårt att sova när man är förberedd. Tvärtom, det ger ett lugn som gör att man kan softa och göra annat, till skillnad från alla som sitter nätterna igenom och hävdar att ”allt är lugnt”. Om jag lyssnade på sådana som saknar all form av självförsvarsinstinkt skulle jag dock få panik.

Men vad är det egentligen som påvisat att det här skulle vara på något sätt värre än en vanlig influensa? Moraliteten är högst 2%. Det enda jag ser i den här tråden är länkande till osäkra källor som skrämmer upp osäkra ungdomar.

Man kan tycka vad man vill om Kina eller tro att saker är mörklagda, det är givetvis helt ok att diskutera, men i den här tråden måste det väl ändå kunna diskuteras utifrån den bevisningen som finns?
Citera
2020-02-06, 19:31
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Du gör bättre i att spara dina munskydd eller filter för ansiktsmask för användning ifall det bryter ut en epidemi i Sverige. Tillhör man inte någon riskgrupp är det troligtvis inte så dåligt att bli smittad idag. Förstaklassvård och (troligtvis) viss immunitet mot viruset. Det är när sjukhusens kapacitet är nådd som du verkligen inte vill bli sjuk.

Du har nog rätt i det du säger.
Senaste gången jag var på sjukhus var när jag fick höra att hälsan var på topp.

Arbete under långa arbetspass i närheten av virus kräver också mer av bäraren. Hänsyn måste därför tas till hur ditt andningsskydd kan underlätta andning samt arbete: P3, FFP3. De flesta används som som engångsartikel

Det folk menar är att man behöver tänka på hygien och ögonskydd. Det är korrekt, men det är fel att säga att det inte skulle hjälpa när det finns regelverk och vetenskapliga studier på att det gör det. Människoförakt at it’s best.
Citera
2020-02-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det säger sig väl självt???
Antalet hitresta från december gånger antalet kontakter de har haft osv...
Klart att vi har det precis som alla länder.
OK men i så fall är de ju väldigt lindriga fall som inte sökt sjukvård och de flesta har genomlevt infektionen.
Citera
2020-02-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Har man pengar har de bra mycket bättre vård än vad du får i Sverige för det mesta.

Eller reseförsäkring. Enda problemet är väl en tendens till överdiagnosticering samt överförskrivningar. Sen vill sjukhusen inte heller att man ska åka hem. Inkomstbortfall!
Citera
2020-02-06, 19:33
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du menar att vi har ett stort antal okända fall i Sverige?

Jag vet inte om du orkar bläddra i tråden, men jag har länkat om en diskussion som pågår i England just nu, där folk som ser personer i full skyddsmundering hämta folk i ambulanser och är oroliga, men Engelska hälsovårdsmyndigheten har svarat att de inte lämnar ut information på grund av patientsekretessen.
Citera
2020-02-06, 19:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Men vad är det egentligen som påvisat att det här skulle vara på något sätt värre än en vanlig influensa? Moraliteten är högst 2%. Det enda jag ser i den här tråden är länkande till osäkra källor som skrämmer upp osäkra ungdomar.

Man kan tycka vad man vill om Kina eller tro att saker är mörklagda, det är givetvis helt ok att diskutera, men i den här tråden måste det väl ändå kunna diskuteras utifrån den bevisningen som finns?
Du kan vaccinera dig mot influensa, räcker det som svar?
Citera
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=Eb9rsKvTdFU

Mycket informativ video som förklarar lunginflammation från virus och dödligheten av detta utifrån ett nytt forskningspapper.

Så länge som vården fungerar så kommer man med stor sannolikhet att klara sig om man inte är rökare, har högt blodtryck och är under 60 år. Men det är viktigt att man får behandling mot bakteriell lunginflammation för att minska riskerna.

Astma är inte en riskfaktor.

Riskfritt är det dock inte att få lunginflammation av virus. Runt 15% sannolikhet att dö, men sannolikheten är mycket lägre utan riskfaktorerna.

I Wuhan har man inte längre en fungerande vård, utan behandling så hamnar man direkt i hög risk att avlida.

Enormt informativt och detta förklarar väldigt mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vet inte om du orkar bläddra i tråden, men jag har länkat om en diskussion som pågår i England just nu, där folk som ser personer i full skyddsmundering hämta folk i ambulanser och är oroliga, men Engelska hälsovårdsmyndigheten har svarat att de inte lämnar ut information på grund av patientsekretessen.
Ja men jag diskuterar Sverige.

UK kan komma att drabbas hårdare på grund av sin gamla status som kolonialmakt med många kontakter med Asien.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men i så fall är de ju väldigt lindriga fall som inte sökt sjukvård och de flesta har genomlevt infektionen.

Det får vi hoppas. Men vi har inte rätt att informera om dödsorsaker heller enligt patientsekretessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in