Citat:
Japp. Men tyvärr finns det en "allmän uppfattning" (som man ofta läser på olika familjeforum bland annat), att dom mammor som "bara är hemma" inte ska ha rätt till dagisplats. "Dagis ska vara för OSS. SOM. ARBETAR."
Men då missar man, att det kan vara mycket jobbigare att vara hemma ensam med ett litet barn - som kanske aldrig lämnar en ifred, och som måste vaktas varje sekund - än på en arbetsplats där man i alla fall får sitta ned i lugn och ro (om man har skrivbordsarbete), slipper bli avbruten, får prata med vuxna om vuxensaker i stället för att hela tiden diskutera trivialiteter och lyssna på tjat, får intellektuell stimulans, kan ta regelbundna raster och gå på toaletten och äta i lugn och ro o.s.v..
En otroligt tråkig inställning, som antagligen delas av biståndsbedömarna (eller i alla fall att de tycker, att det inte går att motivera alltför många timmar i veckan, åt ett barn till en hemmavarande mamma).
Men då missar man, att det kan vara mycket jobbigare att vara hemma ensam med ett litet barn - som kanske aldrig lämnar en ifred, och som måste vaktas varje sekund - än på en arbetsplats där man i alla fall får sitta ned i lugn och ro (om man har skrivbordsarbete), slipper bli avbruten, får prata med vuxna om vuxensaker i stället för att hela tiden diskutera trivialiteter och lyssna på tjat, får intellektuell stimulans, kan ta regelbundna raster och gå på toaletten och äta i lugn och ro o.s.v..
En otroligt tråkig inställning, som antagligen delas av biståndsbedömarna (eller i alla fall att de tycker, att det inte går att motivera alltför många timmar i veckan, åt ett barn till en hemmavarande mamma).
Den här mamman hade avlastning varje helg fredag-söndag eller måndag och dagis 15h i veckan hon bad vänner sitta barnvakt osv. Hon kan inte ha varit speciellt utmattad av sin mammaroll. Snarare av drogerna som hon uppenbarligen tagit..
Man älskar sina barn och En sund person vill umgås med dem. Det rätta hade varit att be om hjälp innan det blev så här illa.
Hade jag bara haft ett barn och då bara måndag-fredag men även dagis 15h, druckit alkohol varje dag och bett om mer tid på dagis, bett vänner att vara barnvakt med kort varsel och haft olika män under kort tid så HOPPAS jag att någon orosanmält detta.
Jag förstår inte vad det är för fel på dem som sett E i det här hemmet och med en mamma som hallucinerar utan att lyfta ett finger för pojken!?!
