Citat:
Ursprungligen postat av
p.north
Jag ser då som att Palme var under bevakning, tar man för givet. Då paret korsade vägen på Sveavägen, hur lång tid tar det då med bil att köra runt och gå ner ifrån trappan? Lite långsökt kanske men att gärningsmannen gå omkring med en sådan pistol känns lite tokigt och obekvämt. Jag tror att gärningsmannen blev avsläppt. Improviserat.
Nu berör du den helt centrala frågan hur GM tar sig till mordplatsen. Eftersom den är utomordentligt svår har både PU och många privata granskare av MOP behandlat detta med tystnad, alternativ gjort en grund&ofullständig analys. Av det som framkommit ur SÄPOs övervaknings-PM kan vi dra slutsatsen att mycket talar för att
Olof Palme var fysiskt övervakad under sitt sista dygn i livet. Två till tre personer sägs ”
utkristalliera sig” som övervakare.
I övervaknings-PM sägs också att mycket talar för att OP varit övervakad på resan in till GRAND. Den troligaste anledningen till att GM inte slår till redan i gamla stan är i mina ögon att han är osäker på om OP har någon typ av fjärrskydd. Det säger mig att han inte har direkt insyn i SÄPOs och OPs rutiner, samt att han/dom inte är speciellt sugen på att åka fast
Grandbesöket ger konspiratörer god tid åt planering. Det troligaste blir här att GM grupperar sig vid Rådmansgatan T-bana. Furiren har visat på att här finns en plats med goda möjligheter för attentat och för att förövarna ska ha god chans att avvika framgångsrikt. När Palmes kommer ut sker övervakning lämpligt från Sveavägens östra trottoar, därifrån bör en van skugga agera, inte gå direkt bakom statsministerparet.
När OP/LP börjar gå söderut måste i nämnda exempel det bli oro i leden hos GM och ev medhjälpare norr om Grand. De måste nu förflytta sig söderut . Då inga uppgifter om söderut på Sveavägen, alt parallellgator, springande män är bil det troliga färdmedlet. Iakttagelsen av ”
Dubbelgångaren” till
Joe Labero som ses springande söderut på Holländargatan görs innan OP börjat gå sin sista vandring.
Det som saknas är iakttagelser av personer som lämnar en bil på västra sidan av Sveavägen , ev söder om mordplatsen. Där en GM borde hoppat ur bilen och korsat Sveavägen. Vi har
John Wiklunds man med anatoliskt utseende . Denne är dock inte sedd av något annat vittne , än mindre korsa Sveavägen. Så problemet med exemplet är att de avgörande iakttagelserna saknas.
Det gäller att inte göra samma fel som PU som övertolkar utomordentligt svaga vittnesmål från
Ljubisa Najic och
Kerstin Nordström när dom försöker skapa
Christer Petterssons väg från Grand till mordplatsen. Alla domare underkände också denna bevisning vid rättegångarna. Möjligheter finns att hittills hemliga vittnesmål från Sveavägen kan ge klarhet i frågan om hur GM tar sig till mordplatsen. Hursomhelst är den som vid alla spaningsmord vital när brottet ska lösas.