2020-02-06, 10:28
Medlem
Det här klippet ta bland annat upp hur olika vittnesmål förändrats över tid.
Den svaga bevisningen mot CP , Thure Nässens roll , Sigge Cedergren mm

"Granskningen av Palmeutredningen
Föreläsning · 38 min

Några säckar med Christer Pettersons tillhörigheter blev startskottet för nya tag i grävandet kring mordet på Olof Palme. Bo-Göran Bodin från SVT:s Uppdrag granskning berättar om hur han arbetade i praktiken med att strukturera upp det stora utredningsmaterialet."

https://urplay.se/program/206605-ur-samtiden-grav-2018-granskningen-av-palmeutredningen
Citera
2020-02-06, 12:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jag ser då som att Palme var under bevakning, tar man för givet. Då paret korsade vägen på Sveavägen, hur lång tid tar det då med bil att köra runt och gå ner ifrån trappan? Lite långsökt kanske men att gärningsmannen gå omkring med en sådan pistol känns lite tokigt och obekvämt. Jag tror att gärningsmannen blev avsläppt. Improviserat.

Nu berör du den helt centrala frågan hur GM tar sig till mordplatsen. Eftersom den är utomordentligt svår har både PU och många privata granskare av MOP behandlat detta med tystnad, alternativ gjort en grund&ofullständig analys. Av det som framkommit ur SÄPOs övervaknings-PM kan vi dra slutsatsen att mycket talar för att Olof Palme var fysiskt övervakad under sitt sista dygn i livet. Två till tre personer sägs ”utkristalliera sig” som övervakare.

I övervaknings-PM sägs också att mycket talar för att OP varit övervakad på resan in till GRAND. Den troligaste anledningen till att GM inte slår till redan i gamla stan är i mina ögon att han är osäker på om OP har någon typ av fjärrskydd. Det säger mig att han inte har direkt insyn i SÄPOs och OPs rutiner, samt att han/dom inte är speciellt sugen på att åka fast

Grandbesöket ger konspiratörer god tid åt planering. Det troligaste blir här att GM grupperar sig vid Rådmansgatan T-bana. Furiren har visat på att här finns en plats med goda möjligheter för attentat och för att förövarna ska ha god chans att avvika framgångsrikt. När Palmes kommer ut sker övervakning lämpligt från Sveavägens östra trottoar, därifrån bör en van skugga agera, inte gå direkt bakom statsministerparet.

När OP/LP börjar gå söderut måste i nämnda exempel det bli oro i leden hos GM och ev medhjälpare norr om Grand. De måste nu förflytta sig söderut . Då inga uppgifter om söderut på Sveavägen, alt parallellgator, springande män är bil det troliga färdmedlet. Iakttagelsen av ”Dubbelgångaren” till Joe Labero som ses springande söderut på Holländargatan görs innan OP börjat gå sin sista vandring.

Det som saknas är iakttagelser av personer som lämnar en bil på västra sidan av Sveavägen , ev söder om mordplatsen. Där en GM borde hoppat ur bilen och korsat Sveavägen. Vi har John Wiklunds man med anatoliskt utseende . Denne är dock inte sedd av något annat vittne , än mindre korsa Sveavägen. Så problemet med exemplet är att de avgörande iakttagelserna saknas.

Det gäller att inte göra samma fel som PU som övertolkar utomordentligt svaga vittnesmål från Ljubisa Najic och Kerstin Nordström när dom försöker skapa Christer Petterssons väg från Grand till mordplatsen. Alla domare underkände också denna bevisning vid rättegångarna. Möjligheter finns att hittills hemliga vittnesmål från Sveavägen kan ge klarhet i frågan om hur GM tar sig till mordplatsen. Hursomhelst är den som vid alla spaningsmord vital när brottet ska lösas.
Citera
2020-02-06, 16:28
Medlem
"Johan" försökte själv kontakta PU 1988, men PU var inte intresserade.
Vapnet skulle vara ospårbart.

Palmemordet - ”En polis bad mig att skjuta Palme” - Aftonbladet TV 2013

https://www.youtube.com/watch?v=WcT8AcNE62k&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3E QzamM-BS9nT0YJLxAGAYicV6D57kb-VA8XH6ISJebnDsuIZO6ziUMko
Citera
2020-02-06, 16:48
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Hur förklarar ”expertis från USA” att ingen kunde förutspå att makarna Palme inte skulle ta tunnelbanan hem också, eller följt med (eller fått sällskap av) Mårten och flickvännen, eller att de i elfte timmen inte skulle ringa en taxi eller en bil ur säkerhetsjouren, eftersom det var sent och dessutom fredagkväll?

Hur visste man att Palme inte redan hade ordnat skjuts hem?

Hur visste man att han inte hade ringt in personskydd som mötte upp vid Grand?

Eller att de skulle välja just den promenaden de tog?

Visste mördaren att de skulle komma att passera Tunnelgatan/Sveavägen och därmed öppnades möjligheten att fly in i gränden - som av en ren händelse råkar vara just Petterssons flyktväg 1970 vid bajonettmordet - och upp till en av polisen högt bevakad gata, Malmskillnadsgatan?

Anyone?

Vad tror du själv?
Eftersom Palme naturligtvis var övervakad av sina mördare så inväntar de naturligtvis det ögonblick som är det lämpligaste. Om Palme beställt skjuts etc så avvaktar man tills det rätta tillfället infinner sig.
Samma sak gäller naturligtvis om makarna Palme väljer en promenadväg som ur mördarnas synvinkel är ogynnsam.
Det finns ingen expertis som påstår att mördarna visste om de skulle ta tunnelbanan eller inte.
Du måste försöka tänka lite, annars tillför du inte denna tråden någonting.
Citera
2020-02-06, 17:29
Medlem
p.norths avatar
Palme var nog kanske bevakad till och från genom årena med olika grupperingar i olika perioder, fanns nog inget bra läge i dom fallen då man gjorde sig redo. Den här gruppen kanske har bevakat Palme i ett par veckor, tog tillfälle i akt då den kom. Visst hade väl Holmer en poäng att offret valde mordplatsen, om man då ser ur en gärningsmannens perspektiv.
Sen hur man tolkar Holmer om han då gjorde det medvetet att vilseleda. Eller gå i tro att offret själv var medveten. Ja, om palme hade dödslängtan, kanske.
Citera
2020-02-06, 23:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Johan" försökte själv kontakta PU 1988, men PU var inte intresserade.
Vapnet skulle vara ospårbart.

Palmemordet - ”En polis bad mig att skjuta Palme” - Aftonbladet TV 2013

https://www.youtube.com/watch?v=WcT8AcNE62k&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3E QzamM-BS9nT0YJLxAGAYicV6D57kb-VA8XH6ISJebnDsuIZO6ziUMko

Det här är en uppgift som för mig är synnerligen intressant av det skälet att vi har ett identifierat trovärdigt vittne "Johan" (LKB) som berättar att en bekant till honom, en namngiven Stockholmspolis (DK) numera bosatt i Australien, frågade honom om han ville skjuta Palme.

Kan ett tips bli mera konkret? "Johan" var redan 1988 beredd att berätta sin historia för polisen men avvisades av PU. Istället berättade han många år senare för Gunnar Wall som bedömer honom som en trovärdig person.

Aftonbladet ringde upp den fd polisen i Australien och han nekade inte till anklagelsen men menade att det rörde sig om fyllesnack. Något som "Johan" (LKB) bestämt avvisar.

Har PU korsförhört DK? Har de utrett hans närmaste krets? Vad har framkommit? Är det här ett uppslag som KP om hans mannar nu arbetar med? Eller finns det något trovärdigt skäl till att uppslaget nonchalerats?

LKB säger ju att han vet att det fanns en poliskonspiration som planerade att mörda Palme. DK bör således ha informerat LKB ytterligare om saken och inte endast försökt värva honom som gärningsman?

Jag har mycket svårt att tro att LKB gripit sin uppgift i luften. Han har inte bett om pengar för att berätta sin historia och han har inget att vinna på att berätta detta. Snarare utsätter han sig själv för fara genom att "tjalla" på sin gamle kompis.

Dessutom kan det inte vara så självklart att berätta att man umgicks med folk som planerade att mörda landets statsminister.

LKB gillade inte Palme och var duktig på vapen. Han blev därför inte direkt förvånad över att få frågan. I hans umgängeskrets var det ingen som gillade Palme. Men mord?

DK:s försäkran om att ett "vapen som var taget i beslag men inte registrerat hos polisen" skulle användas vid mordet är också en uppgift att utreda närmare.

Att Ölvebro-gänget 1988 viftade bort detta förstår man givetvis. Men därefter, och nu?

Den utpekade kan numera vara bosatt i Stenungsund ser jag. 77 år, dvs 43 år då det begav sig.
Senast redigerad av Basfakta 2020-02-07 kl. 00:04.
Citera
2020-02-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jättebra, tack. Ska genast kolla!
När det gäller RG bör man inte ifrågasätta hans berättelse, utan man får nog utgå från att han såg det han såg.

Däremot ska man absolut inte köpa hans slutsatser om vad han såg.

Konspiratörer som inte var poliser, bra och skyddande poliser, eller elaka och lurpassande poliser.

Den bedömningen tror jag inte att RG är kompetent att göra, därför är inte hans slutsats värd något för min del, men observationen som sådan är intressant.
Citera
2020-02-07, 00:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
När det gäller RG bör man inte ifrågasätta hans berättelse, utan man får nog utgå från att han såg det han såg.

Däremot ska man absolut inte köpa hans slutsatser om vad han såg.

Konspiratörer som inte var poliser, bra och skyddande poliser, eller elaka och lurpassande poliser.

Den bedömningen tror jag inte att RG är kompetent att göra, därför är inte hans slutsats värd något för min del, men observationen som sådan är intressant.

Håller helt med dig. Det är just hans konkreta iakttagelse jag är intresserad av. Har du tillgång till polisförhöret där han berättar exakt vad han såg?

Hans övriga spekulationer är inte intressanta. Här är det basfakta som gäller!
Citera
2020-02-07, 08:17
Medlem
Citat:
Håller helt med dig. Det är just hans konkreta iakttagelse jag är intresserad av. Har du tillgång till polisförhöret där han berättar exakt vad han såg?

Hans övriga spekulationer är inte intressanta. Här är det basfakta som gäller!

I länken jag gav dig förut sa RG att polisen inte skrivit ner som han sa. När han var i "efter fem" stängde jag öronen. Han har även pratat om det här https://poddtoppen.se/podcast/876378427/nemo-moter-en-van/236-robert-gustafsson

Om han nu är felciterad av polisen varför ordnar han inte till det då kan man ju undra.
Citera
2020-02-07, 08:36
Medlem
Citat:

DK:s försäkran om att ett "vapen som var taget i beslag men inte registrerat hos polisen" skulle användas vid mordet är också en uppgift att utreda närmare.

Att Ölvebro-gänget 1988 viftade bort detta förstår man givetvis. Men därefter, och nu?

Den utpekade kan numera vara bosatt i Stenungsund ser jag. 77 år, dvs 43 år då det begav sig.

DK är född 8/7 1954 och troligen kvar i Australien.
Citera
2020-02-07, 10:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det här är en uppgift som för mig är synnerligen intressant av det skälet att vi har ett identifierat trovärdigt vittne "Johan" (LKB) som berättar att en bekant till honom, en namngiven Stockholmspolis (DK) numera bosatt i Australien, frågade honom om han ville skjuta Palme.

Kan ett tips bli mera konkret? "Johan" var redan 1988 beredd att berätta sin historia för polisen men avvisades av PU. Istället berättade han många år senare för Gunnar Wall som bedömer honom som en trovärdig person.

Aftonbladet ringde upp den fd polisen i Australien och han nekade inte till anklagelsen men menade att det rörde sig om fyllesnack. Något som "Johan" (LKB) bestämt avvisar.

Har PU korsförhört DK? Har de utrett hans närmaste krets? Vad har framkommit? Är det här ett uppslag som KP om hans mannar nu arbetar med? Eller finns det något trovärdigt skäl till att uppslaget nonchalerats?

LKB säger ju att han vet att det fanns en poliskonspiration som planerade att mörda Palme. DK bör således ha informerat LKB ytterligare om saken och inte endast försökt värva honom som gärningsman?

Jag har mycket svårt att tro att LKB gripit sin uppgift i luften. Han har inte bett om pengar för att berätta sin historia och han har inget att vinna på att berätta detta. Snarare utsätter han sig själv för fara genom att "tjalla" på sin gamle kompis.

Dessutom kan det inte vara så självklart att berätta att man umgicks med folk som planerade att mörda landets statsminister.

LKB gillade inte Palme och var duktig på vapen. Han blev därför inte direkt förvånad över att få frågan. I hans umgängeskrets var det ingen som gillade Palme. Men mord?

Nej, det är en släkting som säkerligen inte har med MOP att göra.
Citera
2020-02-07, 11:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, det är en släkting som säkerligen inte har med MOP att göra.

En släkting? Till dig menar du? Så LKB har hittat på detta då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in