2020-02-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Handsprit dödar bakterier och oftast inte virus (med vissa undantag). Så lita inte på att handsprit gör dörrhandtag sanitära. Träna på att använda armbågarna.

Tänk på mobiler! Försök att separera vad ni använder händerna till så att ni har en dedikerad mobilhand och en annan för att röra/hålla i saker när ni är ute i det offentliga.
Den här har jag och det som står motsäger det du skriver.

DAX Clinical Handdesinfektion är en hygienisk handdesinfektion som är utprövad i samarbete med svensk sjukvård. DAX Clinical är effektiv mot bakterier, jästsvamp och olika virus som influensavirus, inklusive coronavirus. Denna större storlek passar bra på arbetsplatsen där bakterier lätt sprider sig.

DAX Clinical innehåller 75 vol% denaturerad etanol samt två återfuktande ämnen för att minska risken för att huden torkar ut.

DAX Clinical Handdesinfektion är effektiv mot bakterier, jästsvamp, mykobakterier, höljeförsedda virus samt vissa nakna virus som Murine Norovirus och Adenovirus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Innan ni clownar er kan ni ju kolla länken jag gav som svar efter han frågade om källa.
Grattis, ni visade precis väldigt tydligt varför de officiella siffrorna är bullshit.
Ironi fungerar inte på Internet - förlåt.
Citera
Medlem
brutenbryggas avatar
Oavsett hur utbrottet kommer arta sig framöver och under resten av året, är det någon som kan säga huruvida man kommer att kunna fastställa en mer korrekt siffra av döda inklusive mörkertalet i efterhand? Så att det kan gå att jämföra antalet nCov2019-offer med tex SARS och MERS? Om säg 1 - 2 år i framtiden. Förutsatt att Kina själva inte kommer att dela med sig av den verkliga siffran någonsin, då dom verkar vilja skriva av offer inom andra sjukdomar osv. Vad tror ni?
Citera
2020-02-06, 16:26
Medlem
kansascityshuffles avatar
Handen på hjärtat. Hur många av er använder mask? Varför/Varför inte?

Ska snart gå till centrum och shoppa som Bane!
Citera
2020-02-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Oavsett hur utbrottet kommer arta sig framöver och under resten av året, är det någon som kan säga huruvida man kommer att kunna fastställa en mer korrekt siffra av döda inklusive mörkertalet i efterhand? Så att det kan gå att jämföra antalet nCov2019-offer med tex SARS och MERS? Om säg 1 - 2 år i framtiden. Förutsatt att Kina själva inte kommer att dela med sig av den verkliga siffran någonsin, då dom verkar vilja skriva av offer inom andra sjukdomar osv. Vad tror ni?

Ökningen i dödsfall i Wuhan kommer att läcka ut. Jag är säker på det. Det är svårt att dölja i längden...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Skickar länk med information om korrekt sätt att tvätta och desinficera händer som används inom sjukvården.
Kan vara bra att kunna och använda

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/vardhygien/basala-hygienrutiner-och-arbetklader/basala-hygienrutiner/

Finns en liten film med.

Jag citerar mig själv igen ifall mitt viktiga inlägg drunknade i mängden.
Jag har själv använt denna rutin i ett par veckor nu. Bra grejer!
Även i flunsatider.
En om tanke mot sig själv och andra.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp men läs vad som skrivs i kvällspressen.
Sedan är det skillnad på olika skydd.
De gröna tyglapparna ger minimalt skydd och säkert inte bra skydd utifrån men så finns det riktiga munskydd också.de är jäkligt effektivare än att nysa i armvecket. Jo de skyddar även från yttre smitta.
Givetvis har du inga sådana.
Förutom vanliga handsprit och myggmedel blev det munskydd med i packningen i år till Thailand.
Du själv sitter väl kvar proppade och klar i någon håls i Sverige.
Då har du givetvis inte sett hur det ser ut på flygplatser ute nu.
Jag har det.

I vilken mån mitt privatliv har med diskussionen att göra vet jag inte, jag är dock ingen prepper, tvärtom, det bör ha framgått tydligt i tråden.

Om vi ser munskydd och andningsskydd ur ett vetenskapligt perspektiv. Är det optimalt och eftersträvansvärt att inte kunna ventilera bort smittämnen ur kroppen, eller är det önskvärt att återinandas de smittämnen och andra partiklar som kroppen har ventilerat ut?

Om du bär viruset utan att veta om det, blir du friskare av att inte kunna ventilera ut det, nya virus produceras, de du andas ut drar du åter ner i lungorna, eller är det fördelaktigt att bli av med så mycket virus som möjligt?

Jag vet inte, men lite frisk luft har ingen dött av, är kanske ett adekvat talesätt, vad säger du?
Senast redigerad av OY 2020-02-06 kl. 16:31.
Citera
2020-02-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
3M, ojdå! Så 59,90 för trepack istället för 19,90. Leksaker oavsett.

Jag har en Sundström-mask, 500 kr styck, men det är vad som krävs om man verkligen vill skydda sig och inte bara leka doktor. En kul detalj är att man i ett nyhetsinslag såg en kinesisk sjulvårdare använda samma svensktillverkade mask när de behandlade en corona-sjukling

Sen skulle jag aldrig få för mig att använda min seriösa mask i detta syfte ute på stan, liksom jag inte heller gör det för att undvika mässling eller influensa. Används mest i verkstaden när man hanterar giftiga ångor.

En 3M FFP3 kostade runt 80kr styck (inrikes) innan chockhöjningen senaste veckan och ska ge skydd mot patogener såsom virus.

Men går det riktigt illa så åker nog halvmasken från Sundström fram. Det är framförallt mer ekonomiskt då dess filter kostar lika mycket som en FFP3 och räcker längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Har inte mask då den knappast kommer att hjälpa utan man får skiten ändå.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
3M, ojdå! Så 59,90 för trepack istället för 19,90. Leksaker oavsett.

Jag har en Sundström-mask, 500 kr styck, men det är vad som krävs om man verkligen vill skydda sig och inte bara leka doktor. En kul detalj är att man i ett nyhetsinslag såg en kinesisk sjulvårdare använda samma svensktillverkade mask när de behandlade en corona-sjukling

Sen skulle jag aldrig få för mig att använda min seriösa mask i detta syfte ute på stan, liksom jag inte heller gör det för att undvika mässling eller influensa. Används mest i verkstaden när man hanterar giftiga ångor.
FFP3 för nästa 100 kr per styck
Samma som sjukvården använder vid virus.
De funkar säker få de passerat deras kontroller.
Nu hoppas jag vi slipper använda dessa.
Du sitter väl kvar i ditt pojkrum så det enda virus du utsätts för där är från dammråttorna.
Vi som rör oss i områden där många kommer från där smittan startade gör klokt i att ha skydd med vid behov.

Nå har du någon fakta mot att mina munskydd inte funkar?
Nej givetvis inte.
Citera
2020-02-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ironi fungerar inte på Internet - förlåt.

Jag gör 3 saker samtidigt just nu, så oddsen var hårt emot att jag skulle koppla det just nu. Jag brukar kunna läsa av det oftast. Ingen fara.
Citera
2020-02-06, 16:30
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Varför i helvete skulle folk använda mask nu?
Har inte sett någon med mask och då bor jag ändå i en ganska stor stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in