2020-02-06, 16:16
Medlem
Returpappers avatar
En ny svensk på gång kanske.

Citat:
Ett misstänkt fall av coronasmitta har upptäckts hos en patient i Småland.

Personen har varit i Kina nyligen och har luftvägsbesvär.

Provsvaret kommer under fredag eftermiddag – och patienten har under tiden skickats hem.
Citera
2020-02-06, 16:16
Medlem
Grollarens avatar
En död i Hubei. Lite konstigt att det kommer löpande nyheter nu. Har ju bara kommit på natten förut?

14:45: 1 new death in Hubei province, China. (Source
Citera
2020-02-06, 16:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jo, och huruvida man är smittad eller ej är inte kristallklart så bäst med så många som möjligt. Överlag är det inte någon distinktion här i tråden mellan andningsskydd och munskydd så jag pratade ur det generella perspektivet.

Därför är det viktigt att man gör den distinktionen, att vara generell i det här fallet kan göra diskussionen ogreppbar.

Till exempel;

Munskydd
Andningsskydd
Skyddsmask
Citera
Medlem
EsoxLucius81s avatar
WHO live igen.

https://www.youtube.com/watch?v=_e_rGKnekII
Citera
Medlem
eastermans avatar
Är det någon som hittat någon statistik på varifrån de hittills 16 döda Kineserna utanför Hubei/härrörde ifrån???

Jag vet att han som dog på Filippinerna just hade varit i Wuhan.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Slår in öppna dörrar?

Har någon i tråden eller annorstädes påstått att munskydd inte kan göra nytta?

Det gör ungefär samma nytta som att hosta och nysa i armvecket, det är dessutom gratis.
Japp men läs vad som skrivs i kvällspressen.
Sedan är det skillnad på olika skydd.
De gröna tyglapparna ger minimalt skydd och säkert inte bra skydd utifrån men så finns det riktiga munskydd också.de är jäkligt effektivare än att nysa i armvecket. Jo de skyddar även från yttre smitta.
Givetvis har du inga sådana.
Förutom vanliga handsprit och myggmedel blev det munskydd med i packningen i år till Thailand.
Du själv sitter väl kvar proppade och klar i någon håls i Sverige.
Då har du givetvis inte sett hur det ser ut på flygplatser ute nu.
Jag har det.
Citera
2020-02-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Man säger att coronaviruset tar död på gamla och sjuka människor. Läkaren som nyligen dog verkar vara i medelåldern och frisk nog att arbeta. Hur kommer det sig om viruset är så "ofarligt" mot oss normala?

Visselblåsare i Kina har nog väldigt dåligt immunförsvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då har vi uppenbarligen väldigt många tillfrisknande.
Bra.

Och detta har du givetvis källa på?

Självklart. 6e stycket. Mycket annan intressant info också, om man analyserar vad de faktiskt medger.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/04/c_138755798.htm
Citera
Medlem
flummeys avatar
Jag skulle inte bli förvånad om vi snart får info i media om att läkaren tillhörde en riskgrupp. Troligen gör han inte det men jag tror inte media vill skrämma upp folk och skapa panik. Dock tror jag tyvärr detta är farligare än vi fått info om om man går på magkänslan..😢 Hoppas jag har fel.
Citera
2020-02-06, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det skrivs en del i pressen om att munskydd inte gör någon nytta.
Tänk dig själv att möta någon från berörda ställen som hostar. Vill du då att den personen bär munskydd eller inte?

Jag själv mött åtskilliga turister här i Thailand som bär munskydd. Detta uppskattar jag för min säkerhet att inte bli smittad.

Kom nu och säg att munskydd inte gör någon nytta. Bullshit.

Dessutom har vi egna med i packningen om det ska behövas och då med högsta nivån som faktiskt fungerar mot virus. Nej inte skräp från Biltema eller Clas Ohlson utan från 3M.

3M, ojdå! Så 59,90 för trepack istället för 19,90. Leksaker oavsett.

Jag har en Sundström-mask, 500 kr styck, men det är vad som krävs om man verkligen vill skydda sig och inte bara leka doktor. En kul detalj är att man i ett nyhetsinslag såg en kinesisk sjulvårdare använda samma svensktillverkade mask när de behandlade en corona-sjukling

Sen skulle jag aldrig få för mig att använda min seriösa mask i detta syfte ute på stan, liksom jag inte heller gör det för att undvika mässling eller influensa. Används mest i verkstaden när man hanterar giftiga ångor.
Citera
2020-02-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Minst 48 timmar kan nCov leva på plan yta. Det har diskuterats och länkats förr. Så sprita av dörrhandtag och sprita era händer om ni inte har tillgång till tvål och varmt vatten.

Handsprit dödar bakterier och oftast inte virus (med vissa undantag). Så lita inte på att handsprit gör dörrhandtag sanitära. Träna på att använda armbågarna.

Tänk på mobiler! Försök att separera vad ni använder händerna till så att ni har en dedikerad mobilhand och en annan för att röra/hålla i saker när ni är ute i det offentliga.
Citera
2020-02-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
En död i Hubei. Lite konstigt att det kommer löpande nyheter nu. Har ju bara kommit på natten förut?

14:45: 1 new death in Hubei province, China. (Source
BREAKING: Chinese doctor Li Wenliang, who was accused of spreading rumors after trying to warn colleagues about coronavirus, has died of the illness - Sina/GT

https://twitter.com/BNODesk/status/1225429678816669698?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in