Citat:
Ursprungligen postat av
Aston-Martin
Varför är det så viktigt att Sverige lyckas kränga några Gripen till exempelvis Finland? Är det så bra marginaler att SAAB blir stenrika på några plan?
Jag tror inte att SAAB tjänar några fantastiska summor på affären till Finland men på lång sikt är det mycket viktigt att ha flera kunder och gärna stor volym. Jag tror att Finland som användare av Gripen E skulle tillföra mer än någon av de tidigare kunderna på grund av deras historiska erfarenheter och sakkunskap. Kan tänka mig att Finland är den bästa kravställare SAAB kan få för att vässa kvaliteten.
Gripen E är ju i princip färdigutvecklad avseende dess flygegenskaper men den går naturligtvis att vässa ytterligare avseende konfigurering av nya vapen, elektronisk krigföring, kommunikationslänkar, underhållsstrategi, motor m.m.
Det är bra med flera användare i andra länder det har man inte minst sett då det gäller C-versionen, den är numera Natokompatibel och kan lufttankas och det hade nog inte kommit till om inte kunder utanför landet önskat det. Även senaste kunden i Brasilien har bidragit avseende gränssnittet mot piloten vilket nu kommer införas på den svenska E-versionen.
Fler användare och fler tillverkade plan är naturligtvis också bra för det svenska flygvapnet att dela på vissa fasta kostnader med. Stor volym är även bra för att säkerställa kompetensförsörjning till SAAB:s fabrik i Linköping.