2020-02-05, 18:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad är det för officiell utvärdering om 6.8 SPC menar du, eller är det något som börja ta fart igen? SPC har väl varit högaktuellt och "inaktuellt" i typ 20år eller nått. Jag vet att det florerar extrema mängder information på nätet men det är inte så lätt att hitta ny och relevant officiell information om ämnet.

Hur som helst så finns det ingen "magisk" enhetspatron. En annan kaliber flyttar bara runt olika parametrar som volym, vikt, kulvikt, innerballistik, ytterballistik och anslagsenergi. Skytteförband som idag normalt använder båda 5.56x45 och 7,62x51 förstår jag inte riktigt vad vitsen skulle vara med 6.8 SPC. Mindre medburen ammunition, sämre ballistik än 5.56x45 och mindre anslagsenerg än 7,62x51, tyngre magasin, tyngre laddade vapen, mer vikt i den personliga utrustning. Sämre ballistik och anslagsenergi jämfört med 7,62x51. Säger ju sig själv att ett förband med båda kalibrarna har bättre verkan och ballistisk förmåga än en enhetlig .30 kaliber i en .22 hylsa... Den perfekta "mittimellan" kalibern i teorin blir antagligen en dålig kompromiss i verkligheten. Att ha två kalibrar skulle vara en logistiskt katastrof köper jag ej.
Man har nu ammo som är lättare, även rekylen är reducerad i de vapen man valt ut. Verkan mot skyddsvästar bättre etc. 7,62 mm kommer antagligen med bytas mot 338 Norma. Den senare redan beställd till USA’s specialstyrkor som ett mellansteg mellan 7,62 och 12,7.

Gällande utvärderingen så är det 100.000 st AK/KSP uppdelat på tre tillverkare som köps in.
Textron, General Dynamics och Sig Sauer.
Senast redigerad av Sonnenwende 2020-02-05 kl. 19:11.
Citera
2020-02-05, 20:54
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Gällande utvärderingen så är det 100.000 st AK/KSP uppdelat på tre tillverkare som köps in.

Ja, här finns bilder
https://taskandpurpose.com/army-next-generation-squad-weapon-photos
Citera
2020-02-05, 22:46
Bannlyst
I nån mån är det lite intressant att diskussionen bara gäller automatkarbiner.

Är kulsprutepistoler borta från det svenska försvaret? Den fantastiska Carl Gustav M/45 borde väl också få en efterträdare. Jag vet ju att dom mest används i vakttjänst, så att behovet kanske inte är så stort.

Visste ni förresten att de amerikanska helikopterpiloterna under Vietnamkriget hade den svenska k-pisten som understödsvapen inne i cockpit.

Skälet var att den var så motståndskraftig mot grus, damm och vatten. Skulle dom krascha med helikoptern i vatten, så skulle vapnet fortfarande fungera.
Senast redigerad av Kick88 2020-02-05 kl. 22:52.
Citera
2020-02-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Du ska få två svar av mig. Nummer ett är att västerländska arméer inte stöder kinesisktillverkade AK-47 i sin egen vapenarsenal.

Kina som du vet tillverkar dom på licens från Ryssland.

Ock det är väl allt jag har att säga om den saken! Likt Forrest Gump skulle ha sagt!
Du bevisar bara din begränsade förmåga. Var ligger Finland?
Senast redigerad av slurppen 2020-02-05 kl. 22:54.
Citera
2020-02-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Du ska få två svar av mig. Nummer ett är att västerländska arméer inte stöder kinesisktillverkade AK-47 i sin egen vapenarsenal.

Kina som du vet tillverkar dom på licens från Ryssland.

Ock det är väl allt jag har att säga om den saken! Likt Forrest Gump skulle ha sagt!
Kina fick bara licenstillverka rysslands första modeller av AK47. Sedan tog de och gjorde egna kopior av uppgraderingar till modernare AK.
Rumänien gjorde sämre exporterade AK 47 till mest arabländer. De sista skräpet tillverka de i slutet på 80-talet.

Finland har både Öststyska, ryska och kinesiska Ak 47 som har blivit ett samlingsnamn för även utvecklad AK-47. Då deras egen variant var för dyr att tillverka.
Citera
2020-02-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Får jag drömma fritt skulle det även utvecklas ett landstormsgevär i samma kaliber som är godkänt för jakt men har samma magasin fattning. Fast det är ju mera realistiskt om vi byter kaliber från 5.56.

Då kunde samtliga med jägarexamen köpa ett och ha hemma så att det går att sätta upp lokala miliser under ledning av en pensionerad officer som bor i området.

Kan ju användas för de enklaste uppgifterna som att patrullera områden utanför stridande förband, upprätta vägspärrar, hålla nere lokala gäng och annat. Samt givetvis sköta uppgifter som hjälpa interna flyktingar och sätta upp läger med mera.
Det gick under WW2 med geväret Carl Gustav och billiga jaktgevär i den lösning. Är inte så insatt om man får skjuta vildsvin i den kalibern. Men jag tror inte riktigt på den lösningen. Resten som du beskriver ska väl viss del inom hemvärnet sköta. De ska väl vara lite bättre tränade och samkörda än ditt förslag.
Citera
2020-02-06, 11:31
Medlem
Citat:
Man har nu ammo som är lättare, även rekylen är reducerad i de vapen man valt ut. Verkan mot skyddsvästar bättre etc. 7,62 mm kommer antagligen med bytas mot 338 Norma. Den senare redan beställd till USA’s specialstyrkor som ett mellansteg mellan 7,62 och 12,7.

Tror som du skriver att 5.56 och 7.62 kommer att vara med en tid. Så att vi delvis fortsätter i den kalibern ett tag till är väl rätta valet. Så inköp av något mindre antal än ursprunget med HK433. Där man senare kan ersätta pipan till 6.5 Grendel om det behövs. Samt HK417 som behåller sin 7.62. För senare inköp av vapen i den eventuellt kommande kalibern.

För att sedan komplettera med prickskyttegevär och ev skarpskytt för både 7.62 och 8.6. Och som jag förordar kulsprutor i 8.6 i ett mindre antal främst för fordon. helikoptrar och vissa marinfartyg. Där man av olika anledningar vill tänka på vikten, utrymmet och möjligheten att ta med sig dem. istället för en tung ksp som annars är för tung och otymplig. Dessa kulsprutor har ett skjutavstånd upp till 1600-1700 meter och slår igenom en skyddsväst i klass 3 på 1000 m. Vilket inte en ksp 58 gör.
Citera
2020-02-06, 11:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
När USA eventuellt övergår till 6.8 är ju det inte svårt att se varför det dröjer med att välja en AK6. Själva vapnet ärvju bara en del av vapensystemet och ett servicesystem och framför allt ett system att producera, leverera och lagra ammunition tillräckligt för ofred.

Att vara den sista som skaffar ett 5.56 system är inte särskilt lockande, särskilt då svenska försvaret skall växa i storlek.

Problemet med att ersätta dagens kombo med ett enhetsvapen (ett vapen för alla, kockar, bilförare, infanterister och specialstyrkor) är ju att behoven skiftar en del, därav de mer eller mindre lyckade försöken att konvertera AK5 i olika varianter. Min uppfattning, (troligen grund) är att den dög utmärkt som den var från början, med fällbar kolv och att pimpa den med diverse handtag, sikten och ändra piplängd betydde intet i verkligheten.

Så, om man nu inte vill bygga nya AK5 (vår fabrik lär ju vara svår att återskapa) kan det ju vara vettigt att köpa in ett rimligt antal nya vapen i befintlig(a) kaliber(-rar).

Historiskt har ju 6.5 mm prövats under lång tid och den ansågs ju inte vara den lämpligaste kalibern att bygga "nästa system" från, när vi anskaffade G3 (dvs AK4, svensk modell). I vilken mån det skett ett verkligt tekniksprång till det allra senaste (6.8 med "trollerihylsor och magiska projektiler") kan jag förstås inte bedöma, men att kunna tillverka och lagerhålla tillräckliga am-volymer är ju vitalt (både i Sverige och Finland - som vi lärt av i detta).

Så det är givetvis helt korrekt att det handlar om ett komplett system.

Däremot är ju inte inköp av en modern, ny, osliten 5.56-pangare för att modernisera en del av dagens system ett paradigmskifte, inte som en ny universalkaliber som skrotar både AK4 och AK5, alla befintliga understödsvapen (eller åtminstone pipbyte på ksp 58).
Citera
2020-02-06, 11:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet med att ersätta dagens kombo med ett enhetsvapen (ett vapen för alla, kockar, bilförare, infanterister och specialstyrkor) är ju att behoven skiftar en del, därav de mer eller mindre lyckade försöken att konvertera AK5 i olika varianter. Min uppfattning, (troligen grund) är att den dög utmärkt som den var från början, med fällbar kolv och att pimpa den med diverse handtag, sikten och ändra piplängd betydde intet i verkligheten.

Så, om man nu inte vill bygga nya AK5 (vår fabrik lär ju vara svår att återskapa) kan det ju vara vettigt att köpa in ett rimligt antal nya vapen i befintlig(a) kaliber(-rar).

Historiskt har ju 6.5 mm prövats under lång tid och den ansågs ju inte vara den lämpligaste kalibern att bygga "nästa system" från, när vi anskaffade G3 (dvs AK4, svensk modell). I vilken mån det skett ett verkligt tekniksprång till det allra senaste (6.8 med "trollerihylsor och magiska projektiler") kan jag förstås inte bedöma, men att kunna tillverka och lagerhålla tillräckliga am-volymer är ju vitalt (både i Sverige och Finland - som vi lärt av i detta).

Däremot är ju inte inköp av en modern, ny, osliten 5.56-pangare för att modernisera en del av dagens system ett paradigmskifte, inte som en ny universalkaliber som skrotar både AK4 och AK5, alla befintliga understödsvapen (eller åtminstone pipbyte på ksp 58).

Man skulle kunna tänka sig två typer av vapen. Ett för personal med strid som huvuduppgift och ett annat för övriga.

En 5,56-AK och en ny fin kpist i 4,5 mm landar man på då. Pistoler tror jag inte på, för de går inte att träffa med samtidigt som de är jättefarliga för skytten själv plus hans kompisar.

En kpist är mycket säker och effektiv samtidigt som utbildningsbehovet är lågt.
Citera
2020-02-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det gick under WW2 med geväret Carl Gustav och billiga jaktgevär i den lösning. Är inte så insatt om man får skjuta vildsvin i den kalibern. Men jag tror inte riktigt på den lösningen. Resten som du beskriver ska väl viss del inom hemvärnet sköta. De ska väl vara lite bättre tränade och samkörda än ditt förslag.
Vildsvin skall vara klass 1 så 6.5x55 med tung kula duger om än än arginellt. 7.62 och uppåt duger galant. 358 LM eller NM går givetvis också bra.

Men jag tror att om militären går på 6.5 Grendel eller Creedmoor eller 8.3 så kommer civila skyttar att snabbt ta efter.
Citera
2020-02-06, 11:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

6,5 mm finns redan i en modernare tapping med kortare hylsa. (Inte vår 6,5x55)Den testas också i USA.
Personligen hade jag Kpist som personligt vapen och hatade den. Hade hellre haft AK4 om jag fått välja eller AK5 som sen blev standard.
Alla AK är tillräckligt kompakta för att fungera överallt.
Trenden med kortade AK som standard var en modefluga slog rot under kolonialpolistiden.
Citera
2020-02-06, 12:18
Medlem
Citat:
6,5 mm finns redan i en modernare tapping med kortare hylsa. (Inte vår 6,5x55)Den testas också i USA.
Personligen hade jag Kpist som personligt vapen och hatade den. Hade hellre haft AK4 om jag fått välja eller AK5 som sen blev standard.
Alla AK är tillräckligt kompakta för att fungera överallt.
Trenden med kortade AK som standard var en modefluga slog rot under kolonialpolistiden.
Nu kom det igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in