2020-02-06, 09:48
Medlem
Marcens avatar
Skaplig pjäs på sju ton, hade prytt uppfarten fint!
http://d14fsv0y03rpur.cloudfront.net...agrafik-02.jpg
Citera
2020-02-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Jag vågar nästan påstå att de som sköter bevakning på SO objekt gör ett bättre jobb än FM egna.

Jag är ganska säker på att det är FM själva som ser efter området i Enköping.

Jahapp det är du. Det är inte jag. Till och med våra "hemliga" avlyssningsplan bevakas av civila företag.
Citera
2020-02-06, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dom har nog bara slarvat bort bilarna. Står parkerade i ett annat förråd.
Citera
2020-02-06, 10:00
Medlem
Vilket häftigt fordon, inte konstigt att någon skulle vilja stjäla det!
Citera
2020-02-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Till och med lilla jag har kamera övervakninga av min tomt. Har försvarert inte upptäckt övervakningskameror ännu ?
Eller gps-puckar?
Citera
2020-02-06, 10:03
Att dom inte gömmer en GPS i fordonet är egendomligt...
Förresten i alla lyxbilar dom snor, varför vill dom inte att de ska hittas undrar jag.
Citera
2020-02-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Här skrivs det om händelsen:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/...ulna-fran.html

Kan man sälja såna här fordon? Finns det köpare i Sverige? Går det att smuggla ut dem ur landet? Har vi att göra med en galen samlare (MÖP)? Ska de användas vid något terrorattentat inom rikets gränser? Så många frågor...
Klart är i alla fall att detta är fordon som polisen inte kan stoppa. De stoppas inte heller av några stenlejon på Drottninggatan eller stängsel kring flygplatser.
Förr om åren, påstod insatta att främmande makt använde undervattensfarkoster vid utexaminering av underättelseofficerare. De skulle ta sig genom skärgården vidare in i Sverige mot Stockholm och sedan tillbaka hem civilt (var nu deras hem fanns...). Den här stölden uppvisar liknande mönster och fräckhet.
Bilarna går naturligtvis inte att sälja annat än illegalt, för användning i terrorsammanhang. Behöver inte vara avsedda för terror i Sverige då fordonen används av många andra länders försvar.
Beställningsjobb åt främmande makt, kanske?
En MÖP:are, galen eller ej, stjäl inte ett fordon av detta slag.
Citera
2020-02-06, 10:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Förresten i alla lyxbilar dom snor, varför vill dom inte att de ska hittas undrar jag.

En GPS är ju hur enkelt som helst att störa ut. Den är totalt värdelös eftersom alla, förutom riktiga klåpare, kommer ta med sig en GPS-störare och vips så är det skyddet värt noll.

Och då har vi inte ens pratat om hur idiotiskt det vore att ge utomstående möjligheten att lokalisera GPS-signalerna från alla försvarets fordon...
Citera
2020-02-06, 10:22
Medlem
DenSomSokers avatar
En person på twitter påstår sig ha blivit intagen på förhör och delgiven misstanke om inblandning i stölden. Sanningshalten vettifan.

Men varför i hela jävla helvete har man inte larm/kameraövervakning när sådan krigsmateriel förvaras i skogen? De personer som gjorde inbrott i Skåne, i ett stridsvagnsförråd, blev direkt avslöjade av vakten på regementet där denne kunde följa allt live via kamera, detta är många år sedan. Skrämmande vilken flathet det är.
Citera
2020-02-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e

Kan nog tyckas, fast alla positionsbestämmande system skall av naturliga skäl, vara skilda och helt separerade på fordon av detta slag. Och troligen ej ens påslagna. Dumt om fienden får reda på var de befinner sig och nu hur de funkar vid ev väpnat angrepp. Vi försvårar ju inte direkt för våra tilltänkta angripare. Den lede fi skulle då kunna sitta på solsemester i Långtbortistan och avfyra en gpsstyrd jymdjaket mot våra ledningsbilar, lika enkelt som att beställa en paraplydrink.

Jadjotystad jåder.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-02-06 kl. 10:27.
Citera
2020-02-06, 10:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Jag vågar nästan påstå att de som sköter bevakning på SO objekt gör ett bättre jobb än FM egna.

Jag är ganska säker på att det är FM själva som ser efter området i Enköping.
Vaktsoldaterna patrullerade rutinmässigt och externa förråd brukade polisen svänga förbi med jämna mellanrum. Har militären öht någon egen bevakning längre?
Citera
2020-02-06, 10:25
Medlem
5evers avatar
Försvarmakten formulerar sig lite kul..
Citat:
Någon har tagit sig in på skyddsobjektet och stulit två stycken Terrängbil 16
Tjuv i singular alltså?

Tyvärr så är det här symptomatiskt på den större flatheten i Sverige. Det finns en brist på konsekvenser av att missköta sig i positioner där man har ansvar, resultatet är att tomtenissar kan ta automatkarbiner av högvakten, att tjuvar kan promenera in på skyddsobjekt och ta bilar till ett värde av 4 milj osv.

Försvaret är inte den enda myndigheten som är lika hopplöst kastrerad och numer bara är relevant för symbolpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in