2020-02-05, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vill du konspirera så varsågod men jämför inte 1920 med 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Även WHO vill tysta ner? USA också som nu äntligen fått skicka personal från CDC dit? Fanns internet under spanska sjukan? Men som sagt, tro vad du vill.

Nej för nu är ju regeringar runt om i världen helt öppna och ärliga mot befolkningen, särskilt diktaturer som Kina, eller hur? Allt är frid och fröjd, "det är ju 2020".
Citera
2020-02-05, 18:13
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej för nu är ju regeringar runt om i världen helt öppna och ärliga mot befolkningen, särskilt diktaturer som Kina, eller hur? Allt är frid och fröjd, "det är ju 2020".

Jag syftar snarare på hur tillgången till information är helt annorlunda. Att det gick att tysta fram till internet slog igenom tvivlar jag inte ett dugg på men efter det har det blivit långt mer komplicerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
För att deras agenda är domedagen och då söker de sig till information som bekräftar deras världsbild och avfärdar det som går emot den.
Ytligt tänkt av dej! Agendan att skrämmas är att vilja ha makt över andra så att andra blir beroende av dej, ser upp till dej och lyder dej. Inget nytt under solen och morsor vet det.

Hitler var en av de bästa och i modern tid Bush som bombade sönder Irak bara för att han ville ha mer makt. "Är du inte med mej så är du emot mej", fram med bomberna pojkar. Och jag tycker mej höra Trump utanför dörren prata om sanktioner mot de som inte lyder honom. Alla strategier är bara ett fjäskande efter "kärlek" från sin krets av sk vänner eller folket i ett land, rädda eller fanatiskt troende.

Kina är byggt på makt och att nu ödmjukt begära hjälp kommer att få partiet att bli svagare. Bra, tror jag! Allt verkar komma med något gott i sig om du tittar efter. Spännande tider och det kan göra ont när knoppar brister, vad vet jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Trist om man avstår från att hjälpa på grund av att man är rädd för Wuhan-viruset.
Jag skulle aldrig göra mun mot mun metoden med en okänd människa med eller utan coronaviruset, finns inte på kartan!
Citera
2020-02-05, 18:14
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, vem som helst kan inte gå in på Tencents sida. Du tog en skärmdump från Tencent och ändra den och postade bilden på imgur, du publicerade inte informationen på Tencent.

Jo, vem som helst kan gå in på sidan och via "inspect element" ändra siffrorna för att sedan ta en skärmdump och påstå att det såg ut såhär "innan dom ändrade tillbaka".

Ingen har publicerat informationen på Tencent, vad är det du inte förstår? Det enda "beviset" som Taiwan News har är en skärmdump.
Citera
2020-02-05, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Andelen avlidna utanför Hubei är 0,2-0,5 %. Du kan inte räkna på dödlighet i Hubei då du inte vet hur många smittade det är. Bara de rapporterade fallen som sökt vård.

Bra

En ögonblicksbild, lägg därtill mörkertalet, så justeras siffrorna ner ännu mer.

Kan såklart vara mer eller mindre på grund av eftersläpning, marginaler, men ungefär så såg det ut när siffrorna släpptes. Lägg till mörkertalet så kryper siffrorna ner ännu mer, kan inte bli annat än lägre, för just den här givna tidpunkten och beräkningen.

Säger dock ingenting om hur det faktiskt ser ut, eller hur det kommer att se ut i framtiden, men man kan ana.
Citera
2020-02-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag vill diskutera varför alla domedagsmuppar svalde en fejkad bild med hull och hår och fortfarande sitter och diskuterar den. Det är lätt att via webbläsaren gå in på valfri sida och ändra siffrorna för att få ut det man själv vill och sedan ta en skärmdump för att dela runt.

Lika mycket som du sväljer med hull och hår kinesiska statens dyng skit vilket bevisats om och om igen
igenom hela tråden inte vara en korrekt bild av läget. Vad är det du inte förstår av det?

Välldigt ointelligent av dig att hävda BBC är mindre sann än Kinesiska kommunist facistiska staten.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51364382
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088
Citera
2020-02-05, 18:16
Medlem
Apropå diskussionen om fast eller flytande tvål. Det är inte tvålen utan vattnet som sköljer bort bakterierna och viruspartiklarna, tvålen hjälper bara till. Det spelar ingen roll vad man använder för sorts tvål. Det kan dessutom vara knepigt att komma ihåg att ta med sig sin egen tvålbit överallt. För det är ju för det mesta flytande tvål som tillhandahålls på de offentliga toaletterna.

Jag har endast hittat en studie som belyser frågan. Det kan finnas fler om man letar, men det har jag just nu inte tid till.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/13/ny-forskning-om-handtvatt-kyligt-vatten-och-snabb-tvatt-racker-att-avlagsna
Citera
2020-02-05, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag syftar snarare på hur tillgången till information är helt annorlunda. Att det gick att tysta fram till internet slog igenom tvivlar jag inte ett dugg på men efter det har det blivit långt mer komplicerat.

Du kanske har missat att Kina har sitt eget Internet? Du kanske också har missat alla videos som läckts och raderats inifrån de drabbade områden som signalerar att situationen är mycket värre än vad som redovisas officiellt? Eller kanske hur läkare m.m. har tystats och arresterats?

Det är ju just det som sker. Tack vare Internet kan vi få alternativa versioner än vad som rapporteras från Kinas myndigheter. Visst finns det garanterat en del fake news som kommer ut men somliga verkar vara väldigt snabba att förkasta allt som inte är officiellt som fake, vilket är oerhört naivt.
Citera
2020-02-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Befolkningskontroll. Kina har för mycket folk och de behöver "downsiza" för att klara framtiden.
Ett vapen mot den egna befolkningen alltså, kommunister har inga som helst problem med att döda sina egna. Det om något vet vi från historien.

Lägg därtill at Wuhan är ett dissident näste, Perfekt att börja på och köra hårdast i.

Men att hålla många miljoner människor hemma kommer nog snarast att leda till en ökad befolkning.
De kommer knulla som kaniner när de är hemma precis som det brukar bli en babyboom efter nån rejäl snöstorm när folk blivit instängda nån vecka eller så.
Citera
2020-02-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag skulle aldrig göra mun mot mun metoden med en okänd människa med eller utan coronaviruset, finns inte på kartan!

Numer anser man att lekmän kan avstå från inblåsningar. Så du behvert inte vara rädd för att hjälpa. Hjärtkompression är det viktiga:

Citat:
Bröstkompressioner har prioriterats i riktlinjer
Sammantaget har detta under det senaste årtiondet medfört att bröstkompressioner prioriterats i de internationella och nationella HLR-riktlinjerna. Forskningen har varit inriktad på om lekmän kan avstå från att göra inblåsningar och endast utföra bröstkompressioner och på huruvida man vid avancerad hjärt–lungräddning (A-HLR) kan ersätta manuella bröstkompressioner med mekaniska.

https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2015/03/Fragetecken-om-inblasningar-och-brostkompressioner/
Citera
2020-02-05, 18:23
Medlem
jardins avatar
Är idioten i Österrike som rymde fran sjukhuset avhandlad i traden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in