2020-02-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag försöker få ihop den olika informationen till någon sorts matchande bild. Vad jag inte tror på är
att kineser (genetiskt skulle vara så otroligt mer lättsmittade eller bli mer sjuka).

Kan det vara så här:
1. Inkubationstiden är lång, oftast minst 7-14 dagar, eller till och med längre.
2. Man smittar inte under inkubationstiden, som har framkommit på senare tid, däremot smittar man precis då sjukdomen bryter ut (eller kanske 24 timmar innan man känner sig krasslig).
3. Väl sjuk, så är man initialt ganska lindrigt sjuk, men vissa fall blir efter 2-3 veckor sjukare och sjukare och det kan leda till döden för dessa. Vissa tillfrisknar redan efter 1-2 veckor.
4. För att smitta, så behöver man ganska tät kontakt, dvs nysa "på" någon, nysa på en yta som någon tar på direkt, komma i kontakt med snor eller saliv eller liknande. Sen smittar man ju mer eller mindre, vissa för knappt smittan vidare alls medan vissa smittar mer aggressivt.
5. Lever man tätt inpå, som i kinesiska lägenheter och samhällen, så sprids smittan givetvis enklare.

Som jag ser det så borde ovanstående punkter kunna förklara den situation vi ser. I Wuhan blev de första sjuka redan i mitten av december. Av dessa hade en stor del varit i kontakt med den famösa djurmarknaden.

Wuhan skulle med ovanstående modell kunna ha flera hundratusen smittade i nuläget, och hunnit få ganska höga dödstal. Övriga kinesiska städer ligger 1-2 "smittogenerationer" efter, vilket ungefärligt skulle förklara situationen som vi ser där nu. Och världen runtomkring stämmer ovanstående också ganska bra på.

Vi ser en långsammare spridning i samhällen där vi inte bor alls lika tätt på varandra som man gör i Kinas stora lägenhetskomplex och tättbefolkade stadscentra.

Vad tror ni, utmana gärna ovananstående ideer, de är tänkta just att utmanas!

En spekulation från min sida, kan det vara så att vissa människor är imuna för att de har haft någon annan liknande sjukdom tidigare någon förkylning som gett antikroppar som funkar även mot denna, ungefär som kokoppor och smittkoppor.
Citera
2020-02-05, 18:53
Medlem
Citat:
Jag försöker få ihop den olika informationen till någon sorts matchande bild. Vad jag inte tror på är
att kineser (genetiskt skulle vara så otroligt mer lättsmittade eller bli mer sjuka).

Kan det vara så här:
1. Inkubationstiden är lång, oftast minst 7-14 dagar, eller till och med längre.
2. Man smittar inte under inkubationstiden, som har framkommit på senare tid, däremot smittar man precis då sjukdomen bryter ut (eller kanske 24 timmar innan man känner sig krasslig).
3. Väl sjuk, så är man initialt ganska lindrigt sjuk, men vissa fall blir efter 2-3 veckor sjukare och sjukare och det kan leda till döden för dessa. Vissa tillfrisknar redan efter 1-2 veckor.
4. För att smitta, så behöver man ganska tät kontakt, dvs nysa "på" någon, nysa på en yta som någon tar på direkt, komma i kontakt med snor eller saliv eller liknande. Sen smittar man ju mer eller mindre, vissa för knappt smittan vidare alls medan vissa smittar mer aggressivt.
5. Lever man tätt inpå, som i kinesiska lägenheter och samhällen, så sprids smittan givetvis enklare.

Som jag ser det så borde ovanstående punkter kunna förklara den situation vi ser. I Wuhan blev de första sjuka redan i mitten av december. Av dessa hade en stor del varit i kontakt med den famösa djurmarknaden.

Wuhan skulle med ovanstående modell kunna ha flera hundratusen smittade i nuläget, och hunnit få ganska höga dödstal. Övriga kinesiska städer ligger 1-2 "smittogenerationer" efter, vilket ungefärligt skulle förklara situationen som vi ser där nu. Och världen runtomkring stämmer ovanstående också ganska bra på.

Vi ser en långsammare spridning i samhällen där vi inte bor alls lika tätt på varandra som man gör i Kinas stora lägenhetskomplex och tättbefolkade stadscentra.

Vad tror ni, utmana gärna ovananstående ideer, de är tänkta just att utmanas!

Bara av ren nyfikenhet, hur mycket off är din excellkalkyl nu?
Inte alls menat som nån pik, utan var bara nyfiken. Tyckte du gjorde en bra kalkyl.
Citera
2020-02-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Hur ser det ut på skolor och dagis hos er? Är de evakuerade tillåtna att vistas i dessa miljöer trots hemkarantänen?
Vi bor i nedre delen av landet och här har nu hela staden gått ut med informationen att alla som kommer tillbaka från Kina är välkomna till skola och förskola.
Ingen hemkarantän där inte!
Dock såg jag på nyheterna att hela Peking är en spökstad. Få ute så vilka är det då som flyger till Stockholm från Peking undrar jag. Men kanske bara är folk som mellanlandar där som kommer från andra ställen!
Citera
2020-02-05, 18:54
Medlem
Citat:
Hur ser det ut på skolor och dagis hos er? Är de evakuerade tillåtna att vistas i dessa miljöer trots hemkarantänen?
Vi bor i nedre delen av landet och här har nu hela staden gått ut med informationen att alla som kommer tillbaka från Kina är välkomna till skola och förskola.
Ingen hemkarantän där inte!

Hemkarantän är frivillig, det är bara bekräftat smittade som staten kan tvångsisolera.
Citera
2020-02-05, 18:56
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Dock såg jag på nyheterna att hela Peking är en spökstad. Få ute så vilka är det då som flyger till Stockholm från Peking undrar jag. Men kanske bara är folk som mellanlandar där som kommer från andra ställen!
Detta utskick till skolan kom i fredags. Med anledning till de som skulle evakueras tillbaka till sverige i söndags.
I måndags fick även dagis detta utskick
Citera
2020-02-05, 18:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
En spekulation från min sida, kan det vara så att vissa människor är imuna för att de har haft någon annan liknande sjukdom tidigare någon förkylning som gett antikroppar som funkar även mot denna, ungefär som kokoppor och smittkoppor.

Så kan det absolut vara, det är ju biologiskt material vi pratar om.. Alla är olika, och har olika starkt immunförsvar, och dessutom har man som du skriver kanske ett visst delskydd från andra tidigare sjukdomar.
Citera
2020-02-05, 18:59
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hemkarantän är frivillig, det är bara bekräftat smittade som staten kan tvångsisolera.

Det jag syftar på är att de fått order om att inte befinna sig på platser bland mycket folk så som på bussar och tåg.
Men skolan och dagis där ALLA ungar dreglar på varandra hela tiden är tydligen helt ok (!)
Citera
2020-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara, det är ju biologiskt material vi pratar om.. Alla är olika, och har olika starkt immunförsvar, och dessutom har man som du skriver kanske ett visst delskydd från andra tidigare sjukdomar.
Jag vill bara påminna om att det var det man såg vid Spanska sjukan. De äldre generationerna hade immunitet som de tidigare förvärvat av ett virus som var mycket likt Spanska sjukan. De yngre generationerna hade inte exponerats för det liknande viruset och hade ingen immunitet.
Citera
2020-02-05, 19:01
Medlem
Citat:
Det jag syftar på är att de fått order om att inte befinna sig på platser bland mycket folk så som på bussar och tåg.
Men skolan och dagis där ALLA ungar dreglar på varandra hela tiden är tydligen helt ok (!)
frivillig innebär att de kan ändå gå ut, men vi litar ju blåögt på malla
Citera
2020-02-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag vill hellre ha den långa förklaringen.
Betyder det att Kina är de enda som kan använda medicinen?
ja och nej, patent sökes per land och garranteras per land.
Citat:
Måste andra fråga Kina om lov?
Se ovan
Citat:
Så kan det väl inte vara?
se ovan
Citat:
Det skulle ju betyda att i längden är de enda som är kvar Kineser?
nej naturligtvis inte. ja om du är en hypokondriker
Citat:
Efter ett visst bortfall, men ändå?
ja nej. se ovan
Citat:
Eller hur funkar ett sådant patent?
som de flesta andra patent men med mer restriktioner för patenthavarna, fins special klausuler i patent lagen om detta.

Grund principen bakom patent är monopoli under en tids period. Dvs kunna tjäna grova pengar i detta fallet på andra personers bekostnad.
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-02-05 kl. 19:09.
Citera
2020-02-05, 19:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Bara av ren nyfikenhet, hur mycket off är din excellkalkyl nu?
Inte alls menat som nån pik, utan var bara nyfiken. Tyckte du gjorde en bra kalkyl.

Jag tar det inte alls som någon pik Jag och många andra här i tråden diskuterar bara vad som händer, och framkommer nya uppgifter så får man justera sin bild efter detta.

Vad gäller Kina så är situationen apokalyptisk i Wuhan och andra delar av Hubei, som vi kan läsa i de skräckinjagande skildringarna. Sjukvården har sannerligen kollapsat helt, folk dör hemma eller på andra ställen. Endast de allra mest sjuka kan få någon sorts vård på de kaosade sjukhusen:
https://www.nytimes.com/2020/02/02/world/asia/china-coronavirus-wuhan.html
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51379088

Detta är precis vad som även skildras på de Youtube-filmer som smuggas ut. Det handlar definitivt inte om "400-500 döda". Många provinser i övriga Kina följer efter, men 1-2 veckors fördröjning.

Vad gäller övriga världen: Vi ser att fallen tickar upp ganska stadigt med ca 20% per dygn. Väldigt snabbt men ändå långsammare än man först såg. Så där ligger Excelkalkylen efter.

Men vi har helt klart att göra med en svårstoppad pandemi.
Citera
2020-02-05, 19:03
Medlem
Citat:

Skolan vill väl inte diskriminera återvändarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in