2020-02-05, 16:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
bilen är en
Volkswagen Passat Turbo
En silver herrgårdsvagn av årsmodell 1998 .

Nu undrar jag...
Dels stämmer det inte med bilen. Passaten står på pappan, och 27-åringen har en annan bil skriven på sig.

Bilen som bärgas, jag tycker mig se ett Volvo märke på fronten??

Den yngre har inga anmärkningar i Lexbase.
Citera
2020-02-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu undrar jag...
Dels stämmer det inte med bilen. Passaten står på pappan, och 27-åringen har en annan bil skriven på sig.

Bilen som bärgas, jag tycker mig se ett Volvo märke på fronten??

Den yngre har inga anmärkningar i Lexbase.

Håller med. En silverfärgad Volvo kombi.
Citera
2020-02-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag kan väl halvt lugna dig med att blir personer häktade på sannolika skäl direkt vid gripandet så har man oftast starka bevis för en fällande dom.

Håller med dig om det!
Det skulle annars räcka för åklagaren att begära häktning på "skälig grund", ifall det kanske handlar om tveksamma vittnesuppgifter.
Men den starkare misstanken "sannolika skäl" tyder nog på, antingen DNA-spår eller kanske säkra telefon-uppgifter från de misstänkta?
Senast redigerad av Hultabultan 2020-02-05 kl. 16:47.
Citera
2020-02-05, 16:49
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just. Märkligt att inge n ....kom på att föreslå
Pursvenska mc.kriminella som prime suspects?
Fb.spaningen var rätt så lost...iaf vet man det -om gossarna blir fällda.
Och SJÄLVFALLET så blev f.ö. Skvallerverksamhet på byn, om 62åringens ekonomi, det mördade parets bittra öde.
Hoppas att skvallerkärringarna i V.tuna är stolta nu!!!

Jo du, jag vet en skribent som tidigt bla nämnde MC-spåret. Då fick jag det tunga Öst/baltspåret slaget huvudet, det som uppskattningsvis 80 procent av skribenterna trott på. Jag har hela tiden hävdat att man ska tänka vitt och brett.

Viktigt att också tänka på att en häktning inte betyder att de blir dömda. Inte heller att de har gripit rätt personer. Det får framtiden utvisa.
Citera
2020-02-05, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Bra hypoteser. Förklara dock också, varför dessa svenska Kretiner inte lämnade kvar bilen...samt eldade upp kåken????!!

Ja, det är svårt att luska vidare.

Men, jag tänker en koppling till den där svarta jeepen. Den kan finnas i Norrtälje.

Och kanske de inte är så väldigt rutinerade. Kallsinniga är de, men kanske de inte hade hela kitet med sig?

-hade de egna mobiler med sig/på vid någon del av brottet? Till/från brottsplatsen?
- har de rekat med egen bil före dådet? Reg skyltar har registrerats av grannar?
- hade de eget vapen?
- varför använda plastfolie? Egen eller från huset?
- har de bundit personerna med något medhavt?
- har de använt plasthandskar? Annan skyddsutrustning?
- är cyklarna deras? Finns DNA spår på dessa?
- finns skoavtryck och andra spår?

Hur har dessa personer spårats av polisen?
Via tips, eller andra spår?

Hur välplanerat var dådet egentligen?

Kanske de inte ens tänkte på att sätta eld på något, utan enbart försöka fördröja upptäckt genom att flytta bilen, svara på sms och låsa?
Citera
2020-02-05, 16:55
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Problemet är att det fanns en kombination av fördröjande åtgärder och villospår som tyder på viss intelligens och kyla samtidigt som man gett fan i att undanröja spår. Det rimliga när dom bor nära är att dom bränt huset. Dom har ingen anledning att vilja fördröja polisen utan det är viktigare att undanröja spåren och smyga hem.

Jag håller med om att det är något som inte stämmer, eller så är de helt enkelt dumsmarta!
Citera
2020-02-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Hur säker är du på detta? Som nära vän är detta oerhört viktigt för mig och jag vill också föra vidare informationen till andra vänner om jag kan vara säker på att det stämmer.
Nej! Låt bli att föra vidare info funnen här.
Vid mord hängs möjliga GM ut, lite hur fa.n som helst. Noll etik.....
Citera
2020-02-05, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja fast jag tolkar det här med dna-registret lite annorlunda: han kunde ju ha fått fängelse och då har polisen rätt att topsa/arkivera dna, att han sedan inte fick fängelse är en annan sak.
Alltså min tolkning.
Lär bli lite ot att fördjupa sig i saken.

Tänker också att det kan handla om wannabe-gangsters som ägnat sig åt brott på lite ”lägre” nivå; knarkhandel på gatan/stadens torg, lite indrivning etc men som nu ville kliva upp ett snäpp.
Som hört ryktet på stan om det täta paret som bor avsides.

Ingen blir väl häktad direkt vid gripandet?

Såtillvida att det inte redan finns ett beslut om häktning i personens utevaro.

Vet inte om det är off-topic att snacka DNA här.
Men jag tror att hade de haft killens DNA i registret, då hade de haffat honom tidigare.
Nu har de hur som helst möjlighet att se om det kan matchas med det de har från brottsplatsen.
Citera
2020-02-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte om det är off-topic att snacka DNA här.
Men jag tror att hade de haft killens DNA i registret, då hade de haffat honom tidigare.
Nu har de hur som helst möjlighet att se om det kan matchas med det de har från brottsplatsen.

Nej dna per se är ju inte ovidkommande att dryfta, tänkte mer på polisens register (vilka som lagen tillåter att lagras där osv).
Om den ene fanns i registret så kan det ju ändå ha tagit ett tag att få fram det, antar att de skickat hyfsat mycket med föremål etc till nfc för analys.
Och de har ju, som bekant, en viss arbetsbörda som fördröjer.
Citera
2020-02-05, 17:07
Medlem
Whitfieldss avatar
Det som är tråkigt är att flashback numera är typ trea på bollen och det mer har blivit ett skvallerforum. Förr i tiden grävdes och vaskades misstänkta fram långt innan Polisen visste vilka de var och sen hackades de misstänktas email osv. Vad är det som har hänt?

Någon måste väl för i helvete veta vilka som är gripna! Jag vill påpeka att jag själv också är helt värdelös.
Citera
2020-02-05, 17:09
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vänta här nu, det är alltså inte bröderna K*rti??

Med största sannolikhet inte dom... Tidningar har en förkärlek till att sätta etikett på folk, "såpaskådisen", "TV-kändisen", "MC-knutten", "Lastbilschauffören" etc... De skulle garanterat ha blåst på med "Bröderna" om så varit fallet! Eller om de varit kusiner, "Kusinerna" o.s.v... Så leta vidare
Citera
2020-02-05, 17:09
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Jävlar vad koll du har då! Ok då jag har dåligt grundlag för min gissning.

Edit: borde varit tydligare. Är väl ganska ovanligt att svenska mc-klubbar begår sånna brott mot civila svenskar?

Många rån, kidnappningar och liknande får vi aldrig reda på, det är ”lyckade” i GMs mening. De hamnar utanför statstiken och ja, det händer att svenskar är inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in