2020-02-02, 01:02
Medlem
Vet inte om denna tråd hamnat i rätt sektion, ber om ursäkt ifall så inte är fallet.

Jag formaterade om datorn för ett par dagar sedan från Windows 8 till Windows 10.
Fixade alla uppdateringar, alla drivrutiner och allt ni kan tänka er.

Men nu laggar det otroligt mycket när jag spelar spel. T.ex i League of legends när det blir rörigt på skärmen och massa saker som händer, då laggar det otroligt mycket.
Detta problem hade jag inte innan omformatering, så det rör sig inte om damm i datorn eller fel på själva datorn i sig. Detta uppstod i samband med omformateringen.

Någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? Känns som att jag gjort allt det jag kan göra men problemet förblir olöst.

Som sagt, drivrutiner från AMDs hemsida är hämtade osv, alla uppdateringar är gjorda på datorn. Vet inte vad annat som kan ligga bakom detta?
Citera
2020-02-02, 02:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Vet inte om denna tråd hamnat i rätt sektion, ber om ursäkt ifall så inte är fallet.

Jag formaterade om datorn för ett par dagar sedan från Windows 8 till Windows 10.
Fixade alla uppdateringar, alla drivrutiner och allt ni kan tänka er.

Men nu laggar det otroligt mycket när jag spelar spel. T.ex i League of legends när det blir rörigt på skärmen och massa saker som händer, då laggar det otroligt mycket.
Detta problem hade jag inte innan omformatering, så det rör sig inte om damm i datorn eller fel på själva datorn i sig. Detta uppstod i samband med omformateringen.

Någon som har någon som helst aning om vad det kan vara? Känns som att jag gjort allt det jag kan göra men problemet förblir olöst.

Som sagt, drivrutiner från AMDs hemsida är hämtade osv, alla uppdateringar är gjorda på datorn. Vet inte vad annat som kan ligga bakom detta?

Vet inte om det löser dina bekymmer men mina pengar sitter initialt på att du bör kolla igenom drivrutiner. Testa typ Driver Booster eller något annat likvärdigt. Den kommer att fixa till drivrutiner du inte ens visste om att du hade.

En bra början iaf.
Citera
2020-02-02, 03:05
Medlem
Installerat Vc redists, Direct X osv?

Annars kanske du har ett inbyggt grafikkort med, typ intel hd 3000, som blivit primära valet för windows att använda?
Citera
2020-02-02, 05:36
Bannlyst
Du har inte installerat allt till moderkortet än. Det är det absolut första man måste göra. ALLTID!
Allt ska in.. Annars fungerar inte portarna.

Så det som sker just nu är att din grafikkorts port inte är installerad. (Men du har installerat grafikkortet..)

Den körs inte som den ska.

Låt windows 10 köra sina uppdateringar under natten så börjar den fungerar imorrn ska du se.

Och utifall att den inte gör det. Ladda ner och kör https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
så du ser vad ditt moderkort heter. Sen går du in på deras hemsida och tar ner moderkortets drivrutiner.
Senast redigerad av EricssonS700 2020-02-02 kl. 05:41.
Citera
2020-02-02, 06:27
Bannlyst
Formatera om datorn? Det är väl ändå hårddisken som du formaterar..

Du måste nog byta CPU till en Z80 istället. Din dator är inte 100% CP/M kompatibel.
Citera
2020-02-02, 20:26
Medlem
Jag fixade Driver Booster som någon här rekommendera, den hittade 6 drivrutiner som behövde uppdateras - jag gjorde det. Laddade även hem Vc redist, men problemet kvarstår konstigt nog. Nu känns det verkligen som jag gjort allt man kan tänkas göra.
Som sagt, innan formateringen existerade detta problem inte, så felet ligger inte i dammig, varm eller trasig dator. Nu är alla drivrutiner uppdaterade, directX finns, Vc redist likaså och AMD catalyst osv. Vet inte vart jag går härnäst.Även spelets inställningar är på "low" så det är inte från själva spelet heller.
Citera
2020-02-03, 03:41
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Jag fixade Driver Booster som någon här rekommendera, den hittade 6 drivrutiner som behövde uppdateras - jag gjorde det. Laddade även hem Vc redist, men problemet kvarstår konstigt nog. Nu känns det verkligen som jag gjort allt man kan tänkas göra.
Som sagt, innan formateringen existerade detta problem inte, så felet ligger inte i dammig, varm eller trasig dator. Nu är alla drivrutiner uppdaterade, directX finns, Vc redist likaså och AMD catalyst osv. Vet inte vart jag går härnäst.Även spelets inställningar är på "low" så det är inte från själva spelet heller.
Det är det här som är struligt med OEM-windowsversioner.

När du skriver att du har ”formaterat din dator” har du antagligen windows old och massor kvar. Du kan antagligen rulla tillbaks till windows 8.

Jag brukar använda windows verktyg och skapa en installationsdisk av windows på en usb-sticka, sedan använder jag diskpart och rensar alla diskar och installerar windows på nytt.
Men du kommer inte få en aktiverad windows om du gör på det här sättet utan en aktiveringsnyckel.

Det finns massor man kan göra förutom det du listat. Sök på internet så kommer du hitta massor av liknande problem.

Du har antagligen inte uppdaterat bios firmware, fixat chipset drivers osv, du har antagligen inte kollat om spelen använder sig av intern grafik eller grafikkortet..
Citera
2020-02-05, 14:25
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
TS, om du går in i kontrollpanelen>system>display så finns det en klickbar "graphical settings/grafikinställningar" under 'multiple displays'. Om du går in där och söker dig till League of Legends.exe eller vad nu exen heter, står det att det använder grafikkortet eller interngrafik?

Krångligt inlägg men du kan titta på bilden för att förstå. Har gjort det riktigt enkelt för dig.
https://imgur.com/a/qzEsqLE
Citera
2020-02-06, 11:54
Medlem
Jinhaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAAfffCCCaaa
TS, om du går in i kontrollpanelen>system>display så finns det en klickbar "graphical settings/grafikinställningar" under 'multiple displays'. Om du går in där och söker dig till League of Legends.exe eller vad nu exen heter, står det att det använder grafikkortet eller interngrafik?

Krångligt inlägg men du kan titta på bilden för att förstå. Har gjort det riktigt enkelt för dig.
https://imgur.com/a/qzEsqLE

Har samma problem som TS så lånar tråden. Har en bärbar gamingdator med dual graphic cards och mina spel går på det inbyggda(Intel HD Graphics). Hur ändrar jag så det går på mitt Nvidia?
Citera
2020-02-06, 12:29
Medlem
AAAfffCCCaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Har samma problem som TS så lånar tråden. Har en bärbar gamingdator med dual graphic cards och mina spel går på det inbyggda(Intel HD Graphics). Hur ändrar jag så det går på mitt Nvidia?
Testa att högerklicka på skrivbordet och öppna nvidias kontrollpanel. Gå kolla sedan om du kan ändra dessa settings: https://imgur.com/auvcga4
Citera
2020-02-06, 12:47
Medlem
Testa som en tidigare skrev att uppdatera alla drivisar, DirectX, dot net framework och allt vad de nu heter (hitta "redist" i spelmappen och uppdatera allt där) ibland kan det hjälpa att köra tex DX11 istället för DX12 osv.
Citera
2020-02-06, 15:38
Medlem
Driverpack solution (Drpsu) löser alla dina drivrutinsproblem
https://drp.su/en/foradmin

Sedan att det laggar vid nyinstallation kan ha göra med att win håller på att uppdatera

Ett enkelt progg för att kolla vad du har för prylar i datorn är Speccy
https://www.ccleaner.com/speccy/download
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här