2020-02-05, 12:26
Medlem
Xpander-s avatar
Tencent may have accidentally leaked real data on Wuhan virus deaths
Tencent briefly lists 154,023 infections and 24,589 deaths from Wuhan coronavirus
340
By Keoni Everington, Taiwan News, Staff Writer
2020/02/05 18:59

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594
Citera
2020-02-05, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
jag har hört att det inte kan slå på ventilationen förrens planet startat

Ja, och det innebär att luften står i princip still i kabinen, endast människors rörelser sätter luften i rörelse, jag tänker mig att risken är större att smittas under den fasen av resan, och mindre under 10 timmars flygning.
Citera
2020-02-05, 12:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Snart ett vaccin framme enligt medierna Härligt att detta snart är över.
Konstigt att alla experter i tråden har haft fel angående domedagen :/
Citera
2020-02-05, 12:29
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Dålig liknelse, bättre då att jämföra en mängd personer som hoppar på ett flygplan, de som inte har fallskärm landar först och dör medan de med fallskärm har goda odds att överleva. Med det sättet att räkna så har vi nu en bunt döda som landat och ett fåtal med fallskärm som landat. Det stora flertalet befinner sig forftarande i luften och kommer troligen att överleva. Räknar du då på hur många som nått marken och dött så för du såklart en väldigt skev bild av dödligheten med det hoppet.

Säger man att dödligheten är 35% så tänker nog det flesta att 35% av alla smittade kommer att dö, en siffra som vi inte kommer att komma i närheten av.

Ska man beräkna dödligheten på ett pågående utbrott så bör man räkna på antal döda och friskförklarade som smittades samtidigt, i alla fall om man vill ge en vettig siffra som betyder något.
Gjorde förvisso en förenkling, men har du följt tråden så är det så vissa har räknat. De räknade med att inga av de kritiskt sjuka skulle avlida och att det fanns ett mörkertal tillfrisknade. Rena politikersiffror om du frågar mig.
Citera
2020-02-05, 12:31
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Givetvis helt fel. Det kommer även visa sig när det är över.

Eftersom experter och who hävdar 2% så är 35% galet att använda som siffra.

Man kan givetvis uppskatta en okänd parameter som WHO gjort. Men 2% är inte någon sanning. WHO kan ha helt fel i sina spekulativa antaganden om det reella läget.
Citera
2020-02-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, och det innebär att luften står i princip still i kabinen, endast människors rörelser sätter luften i rörelse, jag tänker mig att risken är större att smittas under den fasen av resan, och mindre under 10 timmars flygning.
Min tanke var också så, men vissa tycker ju inte de
Citera
2020-02-05, 12:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Tencent may have accidentally leaked real data on Wuhan virus deaths
Tencent briefly lists 154,023 infections and 24,589 deaths from Wuhan coronavirus
340
By Keoni Everington, Taiwan News, Staff Writer
2020/02/05 18:59

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3871594

Ren spekulation.
Sen kan man fundera på hur relationen mellan fastlands-Kina och Taiwan ser ut.
Citera
2020-02-05, 12:37
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Snart ett vaccin framme enligt medierna Härligt att detta snart är över.
Konstigt att alla experter i tråden har haft fel angående domedagen :/

Vaccinet kan tidigast testas i sommar på människor. Räkna tidigast med att det finns tillgängligt till hösten om allt går helt perfekt. Innan dess kan mycket hända. Dessutom är jag inte säker på att man vill injicera ett vaccin som har stressats fram om man inte behöver det.
Citera
2020-02-05, 12:38
Medlem
Grollarens avatar
Nåja.
Det mycket förnekelse i tråden, panikare som skriker att det inte är någon fara.
Jag hoppas inte heller att det är det, även om jag tror det.
Jag hoppas också att alla som läser denna tråden, oavsett vilken sida man står på, är lite extra rädda om sig och andra ett tag framöver iallafall. Man kan vara virusförnekare OCH bära munskydd och hålla sig hemma så mycket man kan samtidigt
Det är inte så mycket extra besvär att ha en liten flaska handsprit i väskan och ta ett varv på händerna innan man tar i ansiktet.
Var rädda om er iallafall. Virusförnekare eller ej.
Citera
2020-02-05, 12:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Har det ens hänt någon gång i historien att man vill provta hela populationen?
Det känns allt annat än vårdekonomiskt smart.

Självklart provatr man endast på individbasis och efter behov.

Jag tror inte att det någonsin har hänt, sannolikt har Trollaren,,,,förlåt Grollaren, tappat fotfästet här.

Det finns inte någon rimlig möjlighet att testa alla vid samma tillfälle och samtidigt åtskilja testade ifrån otestade.

En omöjlig logistikekvation, och vad skulle vi uppnå?

Sannolikt är det enda sättet att hålla spridningen på en hanterbar nivå att vi är medvetna om smittorisk, anpassar oss, sköter hygien och inte åker till ett sjukhus om vi inte absolut måste.

Det råkar av en händelse även vara Folkhälsomyndighetens uppfattning, och där ger jag Tegnell +1.

Dock finns övrigt att önska i form av tydlighet, kommunikation, snabbt agerande och samstämmighet med övriga länder inom WHO hälsonödlägesprogramm.
Citera
2020-02-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ren spekulation.

Man behöver inte fundera på det alls. Tencent är mainland Kina, HQ i Shenzen. Sluta missleda.
Citera
2020-02-05, 12:42
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ren spekulation.

Sure, vem litar du mest på när allt kommer kring, Taiwan eller Kina?

sätta 50M och 5-6 störstäder i fullständing karantän, så ekonomin krossas för de stackars kommunisterna, för ett par hundra döda? sure..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in