2020-02-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Ja, men siffran är värdelös innan allt är över.

Den ensamma siffran är värdelös men nej, tillsammans med äldre data kommer vi nog snart börja se vart kurvan asymptotiskt pekar.
Citera
2020-02-05, 12:06
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Stå på dig. Du räknar helt korrekt. Dödligheten är i nuläget omkring 35%. Jag har själv fått mina inlägg raderade när jag framfört liknande resonemang. Exempelvis att viruset troligen innehåller en komponent som försöker slå ut immunsystemet.

Har du läst det någonstans eller är det en teori?
Har du nåt att läsa om immunförsvaret i förhållande till viruset vill jag jättegärna läsa det med
Hoppas du kan länka nåt
Citera
2020-02-05, 12:07
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Så här ser det ut där de faktiskt ska registrera sig för tester:

https://mobile.twitter.com/JenniferBarth01/status/1222622551572205570

Typexempel på varför viruset sprider sig så snabbt i Kina. De är som lämlar, gör en något måste alla andra också göra det. Alla i den kön som inte var smittade när de kom dit är smittade när de går därifrån.
Citera
2020-02-05, 12:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En stängd bil utan friskluft, kommer att leda till att du i baksätet löper en ökad risk att smittas.
En konstaterad smittad person har en hög dos viruspartiklar i sin kropp och kan smitta.

Eller tänkte du att man kan detektera smittan utan höga halter av virus?

Jag tänkte se om det finns någon här som inte tror på att smittan kan vara luftburen.

Efter en viss tid kommer koncentrationen av virus i kupén sannolikt att vara så hög att du i baksätet smittas.

Ett exempel, flygplanet, när du går ombord, inte alltid ventilationen är igång, när det parkerar, då stängs ventilationen av, smittade andas ut virus i aerosolform, inte konstigt att det här viruset sprids i den fart vi ser nu.

Bussar, toaletter, sjukhus etc.
Citera
2020-02-05, 12:10
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är åtminstone räknat på den fakta vi har.
Bättre än att uppskatta hejvilt.
Men visst är det korrekt att vi inte vet den slutgiltiga siffran. Men just nu är dödligheten på 35%.
Ingen idé att använda gissningar när vi har åtminstone ett löpande facit.
Du exemplifierar din signatur.
Citera
2020-02-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänkte se om det finns någon här som inte tror på att smittan kan vara luftburen.

Efter en viss tid kommer koncentrationen av virus i kupén sannolikt att vara så hög att du i baksätet smittas.

Ett exempel, flygplanet, när du går ombord, inte alltid ventilationen är igång, när det parkerar, då stängs ventilationen av, smittade andas ut virus i aerosolform, inte konstigt att det här viruset sprids i den fart vi ser nu.

Bussar, toaletter, sjukhus etc.
jag har hört att det inte kan slå på ventilationen förrens planet startat
Citera
2020-02-05, 12:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Detta är OT för tråden, men ett flygplan på backen som behöver kylas kör sin APU.
Över natten är planen på backen mycket riktigt avstängda, men om det ska vidare inom kort så håller man det kylt och ventilerat.
Citera
2020-02-05, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ventilationen är på när det finns passagerare ombord däremot ingen AC om motorerna är av.
Citera
2020-02-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Håller med. Flertal räknar ungefär som att uppskatta antal döda i ett flygplan som har hundra meter kvar ner till marken.

Angående smittspridning i Sverige tror jag ( även om det inte var mig du frågade tidigare) spridningen började senast i Måndags och med en inkubationstid på både A och B så kommer det nog ploppa upp ca 10 st på Tisdag, Onsdag nästa vecka.

Dålig liknelse, bättre då att jämföra en mängd personer som hoppar på ett flygplan, de som inte har fallskärm landar först och dör medan de med fallskärm har goda odds att överleva. Med det sättet att räkna så har vi nu en bunt döda som landat och ett fåtal med fallskärm som landat. Det stora flertalet befinner sig forftarande i luften och kommer troligen att överleva. Räknar du då på hur många som nått marken och dött så för du såklart en väldigt skev bild av dödligheten med det hoppet.

Säger man att dödligheten är 35% så tänker nog det flesta att 35% av alla smittade kommer att dö, en siffra som vi inte kommer att komma i närheten av.

Ska man beräkna dödligheten på ett pågående utbrott så bör man räkna på antal döda och friskförklarade som smittades samtidigt, i alla fall om man vill ge en vettig siffra som betyder något.
Citera
2020-02-05, 12:15
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den ensamma siffran är värdelös men nej, tillsammans med äldre data kommer vi nog snart börja se vart kurvan asymptotiskt pekar.

Det vet vi redan, pga skillnad i vårdtiden för de båda grupperna. Det som driver den siffran i första hand.
Citera
2020-02-05, 12:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack för svar!
Jag undrar ibland hur många som är jättesjuka hemma just nu, och avfärdar det som en vanlig influensa. Det borde enligt uppskattning av mängden intågande från Wuhan vi har haft sedan i december vara en hel del. Det oroar mig.
Så jag hoppas att alla blir kallade till test så snart som möjligt. Vi är en mindre befolkning, så det torde vara genomförbart. Kostnaden kan prioriteras föra många andra saker i detta land. För varje timme som går krymper chansen att få stopp på det.

Hur skulle det gå till rent praktiskt, alla kan dessutom inte testas samtidigt, de först testade går hem och blir smittade av de smittbärare som ännu inte har testats.

Nej, det torde inte vara genomförbart, gör om för rätt.
Citera
2020-02-05, 12:18
Medlem
men så länge man själv slipper åka i bussar, resa mellan länder, vara i stora folksamlingar, sitta i en lokal, med 20-30 andra, använda allmäntoalett...då är det väldigt lätt och säga "ingen fara, sk-tsnack inget händer osv. eller hur?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in