2020-02-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag vet inte svaret på dina frågor.
Men, du visste ju svaret på mina frågor här:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det borde betyda att när det är helt vindstilla har atmosfären lyckats med sin strävan att utjämna trycket.
Hur kan det då komma sig att även en helt vindstilla natt sjunker lufttrycket med stigande höjd? Varför blåser det inte uppåt i en strävan att utjämna tryckskillnaden och varför blir det aldrig en utjämning av lufttrycket i höjdled?

Citat:
Det betyder att du befinner dig i ett högtryck.
Hittade du bara på då?

Menar du nu att du inte vet om det råder är sjunkande lufttryck med stigande höjd eller vad är det du inte vet svaret på?
Citera
2020-02-04, 22:36
Medlem
Citat:
Men, du visste ju svaret på mina frågor här:

Hittade du bara på då?

Menar du nu att du inte vet om det råder är sjunkande lufttryck med stigande höjd eller vad är det du inte vet svaret på?
Jag läste inte så noga, jag får samma fråga om och om och om igen. Nu av dig.

Trycket sjunker med stigande så vitt jag vet.
Citera
2020-02-04, 22:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
..Rymden är ett vakuum medans jordens atmosfär är trycksatt och de ligger jämte varann utan barriär...
Jordens atmosfär är inte trycksatt där övergången till rymden är.
Citera
2020-02-04, 22:47
Medlem
Citat:
Jag läste inte så noga, jag får samma fråga om och om och om igen. Nu av dig.

Ok.
Tidigare skrev du att det blåser för att atmosfären strävar efter att utjämna skillnaden mellan lägre och högre lufttryck:
Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.
Hur kan det då vara vindstilla trots att trycket inte är utjämnat i höjdled?
Citera
2020-02-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vilka experiment har du i åtanke?

T.ex laborationer som jag gjort som visar mekanikens lagar om rörelsemängden bevarande samt Cavendish experimentet mm.
Citera
2020-02-05, 12:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nänä, proffsförnekandet håller inte.

Du påstår att rymden finns. Rymden är ett vakuum medans jordens atmosfär är trycksatt och de ligger jämte varann utan barriär.

Ett sådant fenomen har aldrig observerats. Det finns inga bevis för att tryck kan existera utan en behållare.

Så därför ska du nu lägga fram bevis för dina sensationella påståenden!

Varsågod, jag väntar!
När ska du sluta debattera den här halmgubben?

Ingen har påstått att tryck kan existera bredvid vacuum.

Det råder inte absolut vacuum i rymden. Bara extremt lågt tryck. Det finns alltid åtminstone några atomer per kubikmeter. Du har ju förstått att atmosfärstrycket sjunker med höjden så det som sker är att trycket fortsätter att gradvis falla till djuprymdens extremt låga tryck. Även i höjd med månen är trycket en smula högre än i djuprymden.

Men du inbillar dig ju att rymden inte existerar så jag har ingen förhoppning att du ska förstå vad jag nyss skrev.
Citera
2020-02-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ok.
Tidigare skrev du att det blåser för att atmosfären strävar efter att utjämna skillnaden mellan lägre och högre lufttryck:

Hur kan det då vara vindstilla trots att trycket inte är utjämnat i höjdled?
Jag vet inte.

Men du tror att det är bevis för att trycket så småningom avtar och blir vakuum, och det låter ju rimligt.
Men problemet är att detta fenomen men en övergång till vakuum utan barriär aldrig registrerats. Om du då säger att det är bevisat och att så är världen uppbyggd så har jag ett problem med det. Problemet är att du gör ett antagande och samtidigt som du vill att andra ska acceptera det som fakta, när det inte finns bevis för påståendet.
Citera
2020-02-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
När ska du sluta debattera den här halmgubben?

Ingen har påstått att tryck kan existera bredvid vacuum.

Det råder inte absolut vacuum i rymden. Bara extremt lågt tryck. Det finns alltid åtminstone några atomer per kubikmeter. Du har ju förstått att atmosfärstrycket sjunker med höjden så det som sker är att trycket fortsätter att gradvis falla till djuprymdens extremt låga tryck. Även i höjd med månen är trycket en smula högre än i djuprymden.

Men du inbillar dig ju att rymden inte existerar så jag har ingen förhoppning att du ska förstå vad jag nyss skrev.
Atmosfär (tryck) bredvid rymden (vakuum) är just det, tryck bredvid vakuum.

Ditt argument om avtagande tryck så småningom övergår i vakuum finns det inga bevis för, åtminstone inga kända bevis. Så tills du presenterat bevis för detta påstådda fenomen är det ett s.k. ad-hoc resonemang.
Citera
2020-02-05, 12:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ditt argument om avtagande tryck så småningom övergår i vakuum finns det inga bevis för, åtminstone inga kända bevis. Så tills du presenterat bevis för detta påstådda fenomen är det ett s.k. ad-hoc resonemang.
Det beror på att det inte finns några bevis. Däremot finns det mängder med evidens.

Många av dem har du fått förklarat för dig. Konsensus är att det är näst intill vakuum i rymden.

Det är du som ska falsifiera den teorin. Börja med något av alla evidens.
Citera
2020-02-05, 12:48
Medlem
Citat:
Jag vet inte.
Varför påstår du att högre och lägre tryck inte existerar bredvid varandra samtidigt som du håller med om att högre tryck existerar bredvid lägre tryck i höjdled?
Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.
Citat:

Citat:
Men du tror att det är bevis för att trycket så småningom avtar och blir vakuum, och det låter ju rimligt.
Men problemet är att detta fenomen men en övergång till vakuum utan barriär aldrig registrerats. Om du då säger att det är bevisat och att så är världen uppbyggd så har jag ett problem med det. Problemet är att du gör ett antagande och samtidigt som du vill att andra ska acceptera det som fakta, när det inte finns bevis för påståendet.
Det är dina påståenden frågan gäller och inte vad du hävdar att jag tror
Senast redigerad av Prudent 2020-02-05 kl. 13:12.
Citera
2020-02-05, 13:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Atmosfär (tryck) bredvid rymden (vakuum) är just det, tryck bredvid vakuum.
Det är inte vakkum i rymden bara väldigt lågt tryck, lika lågt tryck som yttersta atmosfären.

Citat:
När upphör fenomenet sjunkande tryck?
Det är antagandet att trycket på magiskt sätt plötsligt upphör att minska som är ad-hoc.

Vi hade ungefär samma diskussion tidigare, om dagarnas längd ökar ju längre söderut man befinner sig, när det är sommar på södra halvklotet. Du hade inget svar, eftersom det leder till midnattssol på södra halvklotet.
Vilket är ytterligare ett oförklarligt fenomen, om jorden är platt.
Citera
2020-02-05, 13:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet inte.

Det märkliga är ju att du accepterar föreställningen om en ostkupa över jorden helt utan ’bevis’ eller evidens. Den idén kan du bara inte ifrågasätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in