2020-02-04, 21:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
En atom är ingen övergång.

Två atomer? tre atomer? Femtio atomer?
När blir det en övergång från ett vaakum?

Är det en övergång om du har 1000 atomer på en punkt och en atom i andra änden av universum?
Citera
2020-02-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ok, du kunde inte svara utan att avslöja dig.. men.. du Säg t.ex hundra atomer som du släpper ut på en punkt i ett oändligt vakuum - om det gör dig gladare (det är förstås exakt samma teori som med den enstaka atomen och du kommer fortfarande inte kunna bortförklara övergången till vakuum från punkten där atomerna släpps ut)
Atomerna kommer att fördela sig jämt över utrymmet. De kommer att sträva efter att utjämna.
Citera
2020-02-04, 21:57
Medlem
Citat:
De högre och lägre trycket existerar inte bredvid varandra. De strävar efter att utjämna, ett exempel på detta är vind. Du kanske har upplevt fenomenet vind nån gång.

Citat:
Exempelvis så uppstår sjöbris genom att landyta värms upp av solen vilket resulterar i att den uppvärmda marken värmer luftlagret ovanför marken och luften stiger. Den stigande luften måste nu ersättas av annan luft vilket blir kall luft från havet. Kall luft blåser in från havet en solig sommardag. Helt enligt principen av att högre och lägre tryck strävar efter att utjämna.

Detta är en bevisad princip vilken självklart också reglerar tryck versus vakuum.

Jag påstår att världen vi lever i helt och hållet domineras av denna princip, på ett fysisk plan men även ett metafysiskt plan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Precis min poäng med att olika tryck kan finnas bredvid varandra. Tack, där är vi överens.

Citat:
De strävar efter att utjämna när de är bredvid varandra, liksom atmosfär och rymden. Skäms du inte över hur du ljuger för dig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men det ÄR olika tryck. Det är du som ljuger.

Citat:
Ja, det är olika tryck som alltid strävar efter att utjämna.

Det borde betyda att när det är helt vindstilla har atmosfären lyckats med sin strävan att utjämna trycket.
Hur kan det då komma sig att även en helt vindstilla natt sjunker lufttrycket med stigande höjd? Varför blåser det inte uppåt i en strävan att utjämna tryckskillnaden och varför blir det aldrig en utjämning av lufttrycket i höjdled?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-04 kl. 22:08.
Citera
2020-02-04, 21:59
Medlem
Citat:
Två atomer? tre atomer? Femtio atomer?
När blir det en övergång från ett vaakum?

Är det en övergång om du har 1000 atomer på en punkt och en atom i andra änden av universum?
Jag hade fel, det är klart att du som mångårig förnekare vet hur en slipsten ska dras. En atom i ett oändligt vakuum är ju självklart en övergång. Snyggt!

Men nu skiter jag i ditt proffsförnekande.

Frågan lyder: bevisa hur jordens trycksatta atmosfär kan existera bredvid rymdens vakuum?

Det finns inga bevis för att tryck kan existera utan behållare. Du däremot påstår det, och därför ska du nu skapa ett tryck utan behållare. Jag väntar med spänning på dina resultat!
Citera
2020-02-04, 22:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Atomerna kommer att fördela sig jämt över utrymmet. De kommer att sträva efter att utjämna.

Oändligt är inget utrymme.

Men oavsett den missen - vad menar du råder mellan atomerna och vacuumet innan atomerna spridit ut sig jämnt?
Citera
2020-02-04, 22:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag hade fel, det är klart att du som mångårig förnekare vet hur en slipsten ska dras. En atom i ett oändligt vakuum är ju självklart en övergång. Snyggt!
Ah, toppen - då kan du ignorera svaret här ovan eftersom du redan har erkänt att en övergång kan finnas mellan tryck och inget tryck..
Citera
2020-02-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ja, det är vad som sker i en sluten behållare, men varför har vi då sjunkande lufttryck med stigande höjd i vår atmosfär?
Varför är inte atomerna jämt fördelade i atmosfären?
Citat:
Det betyder att du befinner dig i ett högtryck.
Är det ingen skillnad på lufttrycket i höjdled om man befinner sig i ett högtryck?
Citera
2020-02-04, 22:14
Medlem
Citat:
Oändligt är inget utrymme.

Men oavsett den missen - vad menar du råder mellan atomerna och vacuumet innan atomerna spridit ut sig jämnt?
Nänä, proffsförnekandet håller inte.

Du påstår att rymden finns. Rymden är ett vakuum medans jordens atmosfär är trycksatt och de ligger jämte varann utan barriär.

Ett sådant fenomen har aldrig observerats. Det finns inga bevis för att tryck kan existera utan en behållare.

Så därför ska du nu lägga fram bevis för dina sensationella påståenden!

Varsågod, jag väntar!
Citera
2020-02-04, 22:16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nänä, proffsförnekandet håller inte.

Du påstår att rymden finns. Rymden är ett vakuum medans jordens atmosfär är trycksatt och de ligger jämte varann utan barriär.

Du har ju redan erkänt att det kan råda en övergång mellan en gas bestående av en atom och vacuum här ovanför.
Citera
2020-02-04, 22:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Men du vet ju att vi inte talar om en atom i ett oändligt vakuum. Ljuger du för dig själv nu för att det ska kännas bättre. Kanske kan du kalla mig antisemit?

Hur många atomer måste gasen bestå av innan den magiskt inte kan angränsa till vacuum?
En går ju tydligen bra, men hur många ska det vara innan det inte går längre - och varför?
Citera
2020-02-04, 22:27
Medlem
Boldogg:
Jag har ställt frågan tidigare (inte nödvändigtvis till dig), men ännu inte fått ett svar.

Felix Baumgartners hopp från stratosfären filmades och hans hastighet mättes kontinuerligt. Han faller med en konstant acceleration fram tills han når en hastighet av lite drygt 1300 km/h, då han börjar att decelerera. Vad är det som gör att han decelererar, och hur kan hans topphastighet överskrida vad som vanligtvis brukar benämnas som terminal velocity (minns inte det svenska begreppet)?
Citera
2020-02-04, 22:27
Medlem
madtops avatar
En massa upprepningar och innehållslösa oneliners raderade
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem