Nu minns jag inte exakt hur MH skrev, men om det hade handlat om att någon skadade sig och han smet är det förstås jätteallvarligt att smita. Mitt innersta säger mig att de flesta människor gör inte så, inte heller UW.
Därför tänker jag (och hoppas) att hon överdrev, och skrev så för att hon var förbannad, sårad och ville hämnas på honom. Men jag får också en uppfattning om att hon har ett dåligt mående och att hennes verklighetsuppfattning färgas starkt av det. Vad man "ser" och fokuserar på är väldigt färgat av ens mående.
Jag litar helt enkelt inte på hennes berättelse. Att den är en objektiv redogörelse för vad som har hänt, kan man ju aldrig räkna med oavsett vem som redogör. Men när en människa sitter och "skriver av sig" i hennes situation får man se det ur det perspektivet. Mycket färgat.
Om hon bara va ute efter å göra ner honom så tycker jag det är ett ganska
dåligt val å dra till med en olaglighet, en olaglighet som dessutom kan leda
till polisbesök och förhör.
För mig ökar det hennes trovärdighet.
Nu minns jag vad boken hette som jag läste för många år sedan som tog upp fallet OM. Det var Mördaren i folkhemmet (kan rekommenderas).
Personligen tror jag att OM var helt oskyldig,
Men jag kan inte se några likheter mellan fallet Möller och detta fall i nuläget. Inte alls.
Bara för att utredningen är diger och det har tagit lång tid att komma till åtal och att utredningen kantades med flera allvarliga fel i början, betyder det inte att det inte finns bevis för att SD är skyldig. Vi har ju inte sett vilka bevis de har ännu.
Jag vet inte varför alla fall som kan räknas som rättshaverier i Sverige tas upp här i tråden? Det har väl tagits upp allt från älgfallet (hur många gånger?????), till Qvick, Kevin-fallet. Fler kanske.
Vi får väl se hur utredningen ser ut och vad de har innan man kan prata om rättshaveri.
Det här fallet verkar i det här skedet ha mer gemensamt med Olle Möller-fallet än de fall du nämnde. Och då tänker jag inte på kopplingen till Örebro i första hand, man förstår det bättre om man ser filmen.
Vi får se när åtal, FUP och rättegång kommer om det "gemensamma" består.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-02-05 kl. 10:24.
Softpocahontas:
"HTD vill ut på Storhjälmaren. Jag med förstås, jag vill ju jämt ut. Planerar för en långtur med bil, cykel, länsbuss, skridskor, burkar och massor med smarrig matsäck. Dagen innan snöar det en smula, men hur besvärligt kan det bli? I allsindar, vi åker ändå såklart!"
TeamDavidsson:
"...Dagen innan lät jag slipa grillorna och ett nytt underställ införskaffades. Kändes prima! Vi delade upp packningen och maten: Jag fick ordna mackor, godis, kaffe och kök, medan Softis Pochis, SlowPocahontas, SnorPochahontas, Soft, Softis fick ordna lunchsoppa, hembakta kakor, choklad och jägargodis. 6:50 avresa från Hjärsta hills mot Rävgången.
Det kanske säger något om vad LW stred för då hon med glädje ville umgås på tu man hand med (en ännu ovetande) SD då hon anmält honom tidigare för ofredande och misshandel en månad tidigare. Hade inte misshandelsanmälan varit för att hon var förbaskad på att SD vägrade "dricka kaffe" så skulle LW givetvis sagt att: Dig vill jag inte träffa. Du är anmäld för misshandel istället för att låtsas som ingenting.
I vilket fall är det svårt att ta anmälningarna på allvar såtillvida dom inte var avsedda som vapen när LW inte fick sin vilja fram med SD. Då dom vapnen blev obrukbara så stämmer det i tid med både SD/JGs blockeringen av henne med när det mer livsförstörande vapnet "skvallra för HD" kom fram.
Kanske speciellt intressant eftersom det av henne närstående med enfas vittnat om att SD utsatt BO för extrema grejor, grova hot och trakasserier. Det oundvikliga frågan varför LW inte anmälde grova hot och trakasserier men nobbat kaffe bör kanske funderas på.
Kanske LWs anmälningar upphörde iom, hon insåg att anmäla inte är något man gör för man blir avvisad då hon själv blivit anmäld av sin egen familj?
Annars har en initierad förklaring varit att hon iom, misshandelsanmälan förstod att skiten skulle åka in i fläkten och hela grannskapet förstått var lukten kom ifrån.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-05 kl. 11:23.
I slutprotokollet för FU lär nog en väldigt stor del av materialet tas bort. Jag tänker främst på förhör med vänner/bekanta/grannar/arbetskamrater till LW och SD som kan ha bedömts som icke relevanta för målet.
När det gäller Sekretessprövningen - vad är vanligt att man sekretessbelägger i ett FUP-material?
Jag tror att flera trådmedlemmar förväntar sig få ta del av digitala konversationer, bilder och filmer mellan LW och SD, men kan de komma att bli sekretess för allmänheten?
Jag önskar att MV gör visit i tråden och kommenterar lite. Kanske hen kan vidimera att det åtalade polisbefälet J inte varit inblandad i den här mordutredningen? Det skulle verkligen inte se bra ut för åklagaren om en knarkande våldtäktsmisstänkt polis som gjort till vana att göra privata slagningar i registren och läcka uppgifter till misstänkta har varit inblandad i det här fallet.
631 dgr sen LW mördades
SD misstänkt på Sannolika Skäl är inlåst sen 162 dgr
Åtal i mål B2705-18 ska vara väckt senast 14 februari
FUP ska sekretessprövas
En SAMMANFATTNING modell light
- endast 12 sidor med närmare 50 bilder och mindre med text
Om hon bara va ute efter å göra ner honom så tycker jag det är ett ganska
dåligt val å dra till med en olaglighet, en olaglighet som dessutom kan leda
till polisbesök och förhör.
För mig ökar det hennes trovärdighet.
Men vet vi vad som hände öht?
Jag försvarar verkligen inte smitning. Väldigt allvarligt om någon blir liggandes påkörd på gatan och behöver vård och hjälp. Smitning i det läget, gör mig rosenrasande. Halshuggning är ett lämpligt straff.
Men vad jag menar, det finns en bredd på vad som kan anses vara smitning. Allt från att du skrapar i någons bil så att det inte syns knappt, till att någon riskerar sin hälsa eller t om dör. Om du fattar.
Jag önskar att MV gör visit i tråden och kommenterar lite. Kanske hen kan vidimera att det åtalade polisbefälet J inte varit inblandad i den här mordutredningen? Det skulle verkligen inte se bra ut för åklagaren om en knarkande våldtäktsmisstänkt polis som gjort till vana att göra privata slagningar i registren och läcka uppgifter till misstänkta har varit inblandad i det här fallet.
Tack för det, Honan6.
Det vore väl en följdriktig fortsättning på hur katastrofalt utredingen sköttes tills vi inte fick veta mer iom, Lars Bergman satte munkavle på inblandade. Många räds sanningen där liksom här
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-05 kl. 11:56.
Jag försvarar verkligen inte smitning. Väldigt allvarligt om någon blir liggandes påkörd på gatan och behöver vård och hjälp. Smitning i det läget, gör mig rosenrasande. Halshuggning är ett lämpligt straff.
Men vad jag menar, det finns en bredd på vad som kan anses vara smitning. Allt från att du skrapar i någons bil så att det inte syns knappt, till att någon riskerar sin hälsa eller t om dör. Om du fattar.
Det finns i tråden , någonstans, jag hinner inte nu.
Det finns i tråden , någonstans, jag hinner inte nu.
Vi låter det vara.
Jag tänker ändå att det inte är väsentligt för mordet.
Jag tvivlar på att MH skulle skita i att anmäla till polisen m det handlade om en olycka med allvarliga kroppsskador (ja även benbrott är ju allvarligt nog). Och jag tror inte att UW skulle vara så hemsk att han lämnade en person på gatan, påkörd.
Vi låter det vara.
Jag tänker ändå att det inte är väsentligt för mordet.
Jag tvivlar på att MH skulle skita i att anmäla till polisen m det handlade om en olycka med allvarliga kroppsskador (ja även benbrott är ju allvarligt nog). Och jag tror inte att UW skulle vara så hemsk att han lämnade en person på gatan, påkörd.
Mja, i den perfekta av världar jo, men tyvärr så är det långt ifrån så, å
det vet vi ju.