2020-02-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Husockupanter i Torrevieja?

Absolut, och numera i mängder.

Om OP inte gjort rätt är det säkert en belägrad boende plats de köpt.

Grattis isf. Tar typ 48 månader med handräckning i regionen att avvisa.

Ursäkta om jag verkar lite sarkastisk, men, det här kan med stor säkerhet stå OP dyrt.

Ha bra ideer, investera och fuska, men kolla först vad som gäller.
Citera
2020-02-04, 20:41
Medlem
Citat:
Okej det var inget jag visste. Blir lite irriterad på miniinformation så att jag får ställa arton frågar. Kan du förklara vad det innebär?

Jag skickade med en länk i tidigare inlägg. Men eftersom jag ör så snäll så kan jag ge av min tid för att berätta något du kunde läst i länken.
2 olika sätt.
1.Om du hyr ut lägenheten så kan de sluta betala hyran helt plötsligt. Men det kommer bli omöjligt att få ut dem pga rättigheter etc. Hyr endast ut till folk med bra referenser. Se till att ha kontakt på plats. Air bnb funkar då du är försäkrad. Se bara till att skaffa turistlicens isf och att du har någon som sköter det och ser till att de flyttar ut när de ska osv
2. De bryter sig in och tar över lägenheten. Och byter lås. Därför bör du ha larm. Du har ca 24h att ingripa. Sen är det omöjligt att få bort dem

Jag hoppas förövrigt att du köpte lägenhet genom en separat advokat. Alltså inte en genom mäklarna. I Spanien tar man över den tidigare ägarens skulder. Så det gäller att man haft en advokat som kollat upp allt innan.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-04 kl. 20:46.
Citera
2020-02-04, 20:52
Medlem
Nej, vid köp i Spanien är komiskt nog inte din advokat den viktigaste personen.

Det är El Notario. Somliga säger numera El Grande Capitan, särskilt i områden som hatar utbölingar. Som i Torrevieja.

Den personen är tradition att smörja som fanken, se till att få en som inte är råracist bara.. Lol.

Aja, man kan lyckas, men utan kontakt med ovanstående i Torrevieja? Lycka till.
Citera
2020-02-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Om en annan "flyttar" inn i din lägenhet kan polisen inget göra utan beslut från domstol, som gärna tar flera månader.
Det finns pojkar som städar ut både den ene och andra ohyran. De arbetar betydligt fortare än myndigheter. Gör dig inte ovän med dem bara.

Var där på 80-talet och då var det gott om små svenska flaggor på husen!
Citera
2020-02-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Nej, vid köp i Spanien är komiskt nog inte din advokat den viktigaste personen.

Det är El Notario. Somliga säger numera El Grande Capitan, särskilt i områden som hatar utbölingar. Som i Torrevieja.

Den personen är tradition att smörja som fanken, se till att få en som inte är råracist bara.. Lol.

Aja, man kan lyckas, men utan kontakt med ovanstående i Torrevieja? Lycka till.
Är det den som deklarerar skatt etc? Varför så dåliga erfarenheter med dem?
Citera
2020-02-04, 20:57
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Absolut, och numera i mängder.

Om OP inte gjort rätt är det säkert en belägrad boende plats de köpt.

Grattis isf. Tar typ 48 månader med handräckning i regionen att avvisa.

Ursäkta om jag verkar lite sarkastisk, men, det här kan med stor säkerhet stå OP dyrt.

Ha bra ideer, investera och fuska, men kolla först vad som gäller.

Alltså lugna ner dig 😄 Jag har ändå lite koll även om jag gjort köpet relativt spontant.
Citera
2020-02-04, 21:04
Medlem
Citat:
Alltså lugna ner dig 😄 Jag har ändå lite koll även om jag gjort köpet relativt spontant.

Ha det kul när alla kommunala anspråk dyker upp då.

Lägg till 20% på köpesumman för att vara säker, utan notarie, där kan det bli galet mer.

Kan ligga avgifter du inte känner till upp på, tja, finns väl ingen gräns.

Ha alltid en Notario involverad, om du har någon koll på köp i Spanien är väl det ändå numero uno typ?

Sen är hur många objekt som helst ockuperade som sagt, då, som sagt, är det extra grattis.

Hur i bövelen tänkte du? Aja, hoppas du har tur.
Senast redigerad av NordicKnight 2020-02-04 kl. 21:09.
Citera
2020-02-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ha det kul när alla kommunala anspråk dyker upp då.

Lägg till 20% på köpesumman för att vara säker, utan notarie, där kan det bli galet mer.

Kan ligga avgifter du inte känner till upp på, tja, finns väl ingen gräns.

Ha alltid en Notario involverad, om du har någon koll på köp i Spanien är väl det ändå numero uno typ?
Lugn nu! Så farligt är det inte...
Citera
2020-02-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lugn nu! Så farligt är det inte...

Det vet vi inte.

Hade vi lite notario info kunde vi vara säkrare..

Området i sig är ju sunk nuförtiden.
Senast redigerad av NordicKnight 2020-02-04 kl. 21:14.
Citera
2020-02-04, 21:15
Medlem
Citat:
Det vet vi inte.

Hade vi lite notario info kunde vi vara säkrare..

Området i sig är ju sunk nuförtiden.
Berätta istället för att sprida en massa skräck. Exakt varför behövs en notarie. Allt det du tar upp fixar ju advokaten.
Citera
2020-02-04, 21:26
Medlem
Citat:
Berätta istället för att sprida en massa skräck. Exakt varför behövs en notarie. Allt det du tar upp fixar ju advokaten.

Har du någonsin köpt en byggnad i Spanien?

Notarien är den som kollar upp om det finns några liens, rätter samt urskulder samt skatteskulder på tomten.

En spansk advokat gör inte detta. Samt, talar inte om för dig att de inte gör det, hur många som helst som åker på denna överraskning, efter 10-15 år i Spanien, när kommunen kommer och frågar.

Ett av de vanligaste felen många gör när de köper i Spanien. Familjen kan ha en skatteskuld sedan 1800 talet, grattis, du köpte precis upp den, då den var ålagd huset.

Detta brukar upptäckas efter 5-15 år, när Spanska staten kör en koll. En notarie, om du betalar, kan dock genast se detta, detta gör dock inte din advokat.

Förhoppningsvis har OP köpt ett nytt hus
Citera
2020-02-04, 21:27
Medlem
Citat:

Läs ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in