2020-02-04, 17:27
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insatt013
Ny på Flashback och inget troll!
Har läst allt och alla trådar, har läst allt!
För mig så är det hela så märkligt och konstigt!
Stackars lilla Esm*ralda (e) som inte gjort något för att förlora sitt liv, man väljer tyvärr inte sina föräldrar. Kan bara säga att rättssystemet här är helt galet. Hon borde aldrig placerats tillbaks i hemmet och det känns bra att de ska göra en ordentlig utredning om hur detta fall hanterats.
Förvaltningsrätten - Oh my good, alltså hur har de tänkt? Har de tänkt över huvud taget?
Jag håller med er alla här och jag är så fruktansvärt förvånad över vad som hänt.

Nu vet jag vem misstänkte P är dock så känner jag inte R, men jag är så förvånad/chockad att P sitter häktad för detta (vad som nu hänt).

Jag har känt P sedan tonåren, jag har aldrig sett något våldsamt beteende hos honom och när man läser alla dessa domar och förundersökningar mm så kommer det som en chock! Va i hel*ete har hänt?
Vet inte om jag bara är blind och godtrogen men det här är galet! Det är inte den P som jag känt i alla dessa år!
För mig så är P*trick "P*tte" Lingm*n (Pett*rsson) *=a, u, a och e en jäkligt duktig kock, har alltid varit trevlig och bra mot de i min krets. Vet att han tog jäkligt hårt och tungt när de förlorade första barnet. P gick in i väggen totalt.
Men det här med vapen, hemfridsbrott, narkotika, våld mot tjänsteman och allt annat skit har jag aldrig haft en aning om!
Är övertygad om att fler känner och reagerar som jag på detta.

Det som har hänt är helt oförståeligt och galet!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är en olycka av något slag, är det droger som förvarats i hemmet som E kan fått i sig, R fick panik och ringde P som i sin tur ringde en nära anhörig som i sin tur kontaktade polis?
Hur kan man vilja skada ett barn medvetet? Oavsett vad P har gjort tidigare så tror jag inte han skulle vara kapabel till att skada ett barn medvetet. Kan inte yttra mig om R för henne känner jag inte!

Det hela är så tragiskt!
Fast om du inte trodde att han var kapabel till allt det du nu läst om, så är nog din uppattning om att han inte är kapabel till att medvetet skada ett barn grundat i ingenting alls. Uppenbarligen lyckas PL lura människor i sin närhet att han är en hyves kille.
Citera
2020-02-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan
Är det ingen som sitter på bilder på de misstänkta?

Tidigare har det hintats om att det finns en gammal bild på RG.

Facebook= R*b*cka flowerg*rl
- gå till hennes recensioner. - se ett datum recenserat från 2013. - sök på företagets inlägg från 2013 och ungefärligt datum. - hitta en bild och fatta resten.
Citera
2020-02-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är i alla fall så ovanligt att jag aldrig hört talas om det förut, trots att jag läser stora mängder beslut om omhändertaganden. Det är så klart möjligt att det händer ändå men jag har aldrig hört talas om det i Sverige förut.

Jag skulle gissa på att hon tände av på BB och eftersom barnet föddes med abstinens tände hon av från någonting man får fysisk abstinens av, dvs sannolikt opiater eller bensodiazepiner. Hon agerade antagligen under abstinens och då tänker man ju inte klart alls.

Jo jag antar det, har heller aldrig hört om en svensk mamma som utan språkförbistringar eller kulturkrockar eller psykos bara lämnat sin baby på BB. Jag vet dock en del mammor med förlossningspsykoser som lämnat bebisar (övergivna barn och mördade bebisen i gångtunneln mfl). Vet också att i ? Schweiz ? finns det ett system med "lucka" där du lämnar in oönskade barn. Ska se om jag hittar någon länk om det.
Citera
2020-02-04, 17:38
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Jo jag antar det, har heller aldrig hört om en svensk mamma som utan språkförbistringar eller kulturkrockar eller psykos bara lämnat sin baby på BB. Jag vet dock en del mammor med förlossningspsykoser som lämnat bebisar (övergivna barn och mördade bebisen i gångtunneln mfl). Vet också att i ? Schweiz ? finns det ett system med "lucka" där du lämnar in oönskade barn. Ska se om jag hittar någon länk om det.
Det systemet finns i många länder, och vi var tidiga med att införa den typen av lösningar för oönskade barn i Sverige, på den tid då det fortfarande var ett stort problem. På grund av våra starka föräldrarättigheter (vad gäller rätten till ledighet osv), vår fria tillgång till abort till väldigt låga kostnader (om det inte till och med är gratis? Minns inte om man betalar avgift som för att träffa vanlig läkare elle inte), vår starka tillgång till preventivmedel och vår goda sexualundervisning, så är problemet med oönskade barn praktiskt taget ickeexisterande i Sverige.

Däremot kvarstår dessa problem i länder med inskränkt aborträtt, svaga rättigheter för föräldrar, bristande undervisning, dålig tillgång på preventivmedel osv.
Citera
2020-02-04, 17:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortatjocka
Spekulationer behövs knappast, men kan inte låta bli...

Jag tänker dels på det fall i Jämtland där pappan kastade sitt barn i en kraftverksfors. Min uppfattning var att han försökte ta livet av bebisen för att förstöra mammans liv. Han försökte väl även övertala henne om att dom skulle hoppa allihopa?

Och så till detta fall - Har då i åtanke att i soc dom står att R.G är oförmögen att vara kritisk till P.L och hans uppförande, samt att någon i tråden påstår att han verkar kontrollerande mot sina ex och R.G.

Kan det vara så att fadern P.L haft för avsikt att skada/döda barnet för att hota/kontrollera R.G och faktiskt genomfört det? Det har ju bevisligen hänt förut...

Nej, att pappan som kastade ner sin dotter sa att dem skulle hoppa ihop känner jag inte igen, däremot säger han själv efteråt att han tänkte också hoppa själv. Aldrig i livet att den fegisen hade tänkt ta sitt eget ynkliga liv!
En stor jävla bebis som blev avis på barnet, för att mamman ägnade mer tid åt flickan än honom!

I detta fall tycks ingen av dem två varit trevliga föräldrar, de var helt säkert ute efter de pengar de skulle få då de fick vårdnaden om flickan, för varför skulle de annars valt att få hem henne, de ville ju fortsätta att knarka?
De hade noll empati för flickans bästa! Äckliga jävlar dessa två, blir så arg!
Och vidriga kammarrätt och de idiotiska anhöriga/vänner som vittnade till dessa knarkarföräldrars fördel!
De har blod på sina händer!
Citera
2020-02-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ina666
Tidigare har det hintats om att det finns en gammal bild på RG.

Facebook= R*b*cka flowerg*rl
- gå till hennes recensioner. - se ett datum recenserat från 2013. - sök på företagets inlägg från 2013 och ungefärligt datum. - hitta en bild och fatta resten.

Bild på ett gäng som sitter på uteserveringen? Kvinna långt blont hår med svart klädsel?
Citera
2020-02-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Hann du läsa kommentaren strax ovanför ditt inlägg om att det äldre barnet fått sova i en plastpåse?! Ibland syns inte ondskan. Det hemska med våldsamma män är ju oftast att de utåt sett är som du och jag - helt vanliga karlar som inte gör en fluga förnär - medan de uppvisar en helt annan sida mot de som står dem nära.

Jo, jag läste!
För mig är det ofattbart att man kan behandla ett barn eller någon på ett sådant sätt!
Men jag trodde aldrig P skulle kunna göra något sådant!
Citera
2020-02-04, 17:56
Medlem
tinkyminkys avatar
"Esm*raldas familjehemsmamma har behövt delta vid umgängestillfällena mellan Esm*ralda och R*becka G*stafsson, för att Esm*ralda ska känna sig trygg och inte bli upprörd vid umgängena."

Citera
2020-02-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highhigherhighest
Han bestraffade ju RGs son A på flera sätt bla genom att låta honom sova i en plastpåse stod det ju? Är inte det att skada ett barn medvetet? Låta en stackars pojke få leva i skräck. Vidrigt beteende.

Jo jag läste det!
Helt sjukt, Klart att det är att skada ett barn medvetet! Men hur kan man göra något sådant! Men för mig är det så galet och helt otroligt att P skulle kunna göra något sådant. Helt ofattbart!
Citera
2020-02-04, 17:59
Medlem
Citat:
Fast om du inte trodde att han var kapabel till allt det du nu läst om, så är nog din uppattning om att han inte är kapabel till att medvetet skada ett barn grundat i ingenting alls. Uppenbarligen lyckas PL lura människor i sin närhet att han är en hyves kille.

Ja så kan det mycket väl vara, du har troligtvis rätt! Konstigt för vi har flera gemensamma bekanta och flera är chockade över allt som framkommit !
Det är ju inget som de skyltat med förstås!
Citera
2020-02-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
” I jourhemmet berättar A att han är rädd för Patrik och att han har utsatts för bestraffningsmetoder av honom, som att tvingas sova i en plastpåse. När han får veta att socialtjänsten har beslutat att han inte behöver träffa Pa*rik uppfattas han som lättad.”

Sova i en plastpåse?!?! Är det vad som hänt E tro? Lagts i en plastpåse och sen kvävts där inne?!
Citera
2020-02-04, 18:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här tycks ju vara ett fall där det inte gått så bra. Men jag har lite svårt att förstå alla som kritiserar kammarrätten. Jag har läst domen och kan inte hitta något särskilt att anmärka på. Tvärtom är det ganska anmärkningsvärt att barnets särskilda företrädare vill att barnet ska flytta hem. Det är inte det normala (särskilda företrädare brukar reflexmässigt papegoja det socialtjänsten säger) och när det väl händer så bör man nog sluta sig till att kammarrätten hade goda skäl att döma som de gjorde.

Att föräldrarna inte är några perfekta föräldrar är ju ganska uppenbart. Men vad många skribenter i tråden tycks missa är att även imperfekta föräldrar kan vara tillräckligt bra föräldrar. Att så inte var fallet den här gången var inte lätt att veta.

Att omhänderta alla barn vars föräldrar uppvisar minsta möjliga riskbeteende är inte önskvärt av flera anledningar. Framförallt för att barn är långtifrån säkra i familjehem heller. Tvärtom visar alla studier att det är extremt negativt för barn att växa upp i familjehem. Valet står alltså inte mellan dåliga biologiska föräldrar och en trygg uppväxt i familjehem. Snarare står den mellan dåliga biologiska föräldrar och en otrygg uppväxt i ett antal familjehem och HVB-hem. Det borde alla som propagerar för omhändertaganden vara medvetna om.

Sedan bör man inte heller blunda för att det finns en ekonomisk aspekt av det hela. Det är möjligt att barnet i det här fallet hade fått en utmärkt uppväxt i ett stabilt familjehem. Sådana fall finns givetvis också. Men den perfekta uppväxten hade kostat skattebetalarna ett par miljoner kronor i ersättningar till familjehemmet. Samt ytterligare pengar för övervakning och administration. I det här fallet hade det givetvis varit värt det. Men gäller det för alla fall? Knappast.
Självklart behöver man inte vara en perfekt människa för att vara en helt okey förälder. Men när en person har två barn med LVU och ett känt missbruk i bagaget tycker jag det varit sunt om Kammarrätten tagit sig några extra minuter till reflektion.

För själv hittar jag massor att anmärka på i den information som kom kammarrätten till känna.
Varför ifrågasätter inte kammarrätten att R inte förstår varför E föddes med abstinens. Varför ifrågasätter inte kammarrätten att R säger att polisen måste ljuga om att hon hade fentanylplåster vid ett gripande 2016.
Kammarrätten skriver oxå, som du säger att broderns hvb inte har något negativt att säga om hennes föräldrar roll, men jag som du läste ju att socialen inte sa det. Kammarrätten skriver oxå att R har ett jobb, dock oklart var. Om man har ett hobb kan man väll uppge en arbetsgivare.
Om det är oklart för någon var den jobbar, så kanske den inte jobbar där.? Om jag suttit i kammarrätten hade jag kanske inte tyckt att om personen jobbade eller var arbetslös var ovidkommande för föräldrar förmågan. Men jag hade reagerat. på att någon inte visste var den jobbade.
Att föräldrarna inte har uppnått målen i den vårdplan socialtjänsten uppfyllt tycker jag oxå kammarrätten tagit väldigt lätt på.
Samt detta konstiga bruk an substition preparat. Att ett sådan bruk betyder att man mycket troligt har ett opiat missbruk, och att opiat beroende är väldigt svårt att bryta. Om föräldrarna varit inskrivna i ett program och varit öppna med sin substitions behandling, behöver den i sig självklart inte påverka föräldrar förmågan. Men när den flytten i väg och blir oklar, så borde kammarrätten annat oråd.

Angående ekonomin så var det ju i detta fall kommunen som förespråkade den höga kostnaden en uppväxt placering innebär. Kammarrätten har inga ekonomiska kostnader av den.
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Som vi vet, sitter det två politiskt tillsatta nämndemän i kammarrätten. S och L om jag inte har fel.

Samtidigt känner vi till kommunernas skrala ekonomi. av olika orsaker.

Nämndemännen förväntas vara "ojäviga" trots partibok, men det är inte alltid så det går till.

Som du skriver, blir det dyrt för kommunen med familjehem.

Hur tolkas barnperspektivet av politikerna/kammarrätten i Norrköping?
Det är inte Norrköpings politiker som sitter i kammarrätten. I detta fall borde väl nämdemännen varit från Jönköping. Kammarrätten bryr sig nog inte heller om ekonomi. Det är i så fall de lokala socialkontoren som vill spara. I detta fall var det ju som sagt inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av Highhigherhighest
R.G och P. L har även en son på ett år ihop, som inte var omhändertagen.
Ja i så fall skulle ju detta barn vara född 2019,det vill säga efter kammarrättens beslut.

Citat:
Domarna från det initiala omhändertagandet, samt ett mål av umgängesbegränsning:
https://minfil.com/faq686V5n9/Linko_ping_FR_2085-17_Dom_2017-04-27_pdf
https://minfil.com/h8q28dVand/Linko_ping_FR_3018-16_Dom_2016-06-16_pdf

Notera att RG i detta mål erkänner att hon hade fentanylplåster då hon och PL greps maj 2016, något hon nekat till längre fram. Annat anmärkningsvärt är att RG lämnade BB utan barnet, utan att invänta att barnet faktiskt blev omhändertaget. Efter detta dröjde det någon månad innan hon alls verkade kontakta socialtjänsten, under denna tid hade hon så klart inget umgänge med barnet.
Tack, du är har världens bästa länkar.

Jag håller med om att det är mycket anmärkningsvärt att hon lämnar BB utan sitt barn. Synd att inte en sådan sak oxå kom till kammarrättens kännedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in