2020-02-03, 19:54
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen

red. jag ser i inlägget ovan att det finns en vacker samling kring en #jagbokhandlar tagg!
Men där tycker jag inte att det lite speciella med boklådan får sin förtjänade exponering.
Mitt förslag blir #jagboklådar! Visst kan man läsa det som jag bo-klådar. Men "klådar" är väl inget ord?
Eller är det en avledning från kladd, nej vänta nu...

För att undvika kladd så kan du ju bara undvika att ta med dig mjukglass och dina snoriga ungar in i butiken. Det krävs allt lite hyfs för att besöka en boklåda. Många boklådeägare har gett upp just pga att kunderna saknar finess och inte kan bete sig. Det har ju framgått lite av tråden här tycker jag.
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-02-03 kl. 19:57.
Citera
2020-02-03, 22:45
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Kanske det är dags för statliga kulturstöd för det ni kallar "boklådor". Visst borde det finns en boklåda i varje samhälle, vare sig folk vill handla där eller inte! Det är naturligtvis "oersättligt" med den direktkontakt med böcker som pappersprodukter som boklådan erbjuder. Litteratur från Afrika och "kvinnolitteratur" är dominerande i boklådan. Här spelar då boklådans personal en väldigt viktig roll, Miriam 39, vet ganska väl vad som är bra litteratur och rekommenderar gärna sina favoriter Ngũgĩ wa Thiong'o, Karin Boye och Sven Stolpe (nej, nej). Givetvis ska då inte få erbjudas s.k. bestsellers eller annan smörja! Nej, böcker utvalda av kulturellt och sexuellt medvetna individer, företrädesvis med examen från valfritt svenskt eller utländskt universitet, men helst förstås från Södertörn.

red. jag ser i inlägget ovan att det finns en vacker samling kring en #jagbokhandlar tagg!
Men där tycker jag inte att det lite speciella med boklådan får sin förtjänade exponering.
Mitt förslag blir #jagboklådar! Visst kan man läsa det som jag bo-klådar. Men "klådar" är väl inget ord?
Eller är det en avledning från kladd, nej vänta nu...
Ha, ha! Nej, varför gå in i en "boklåda" och riskera kontakt med en icke åsiktskontrollerad bokhandlare, med gud vet vilka subversiva baktankar, när man i stället kan få garanterat skräddarsydda och trygga tips av en algoritm på nätet
Citera
2020-02-04, 08:07
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Ha, ha! Nej, varför gå in i en "boklåda" och riskera kontakt med en icke åsiktskontrollerad bokhandlare, med gud vet vilka subversiva baktankar, när man i stället kan få garanterat skräddarsydda och trygga tips av en algoritm på nätet

En, givetvis finlemmad, ung dam med bokklåda stegar in på Jannes antikvariat och säger med beslöjad röst.
- Har ni möjligen André Malraux, Les Voix du silence, Éditions Gallimard?
- Visst, mademoiselle, men nere i magasinet om ni vill följa med nedför trappan.
Därstädes har vi också en fin översättning av Bataille, Le Bleu du ciel, Paris, Jean-Jacques Pauver, om
fröken vill följa handlingen på svenska språket?
Citera
2020-02-04, 09:14
Medlem
Citat:
En, givetvis finlemmad, ung dam med bokklåda stegar in på Jannes antikvariat och säger med beslöjad röst.
- Har ni möjligen André Malraux, Les Voix du silence, Éditions Gallimard?
- Visst, mademoiselle, men nere i magasinet om ni vill följa med nedför trappan.
Därstädes har vi också en fin översättning av Bataille, Le Bleu du ciel, Paris, Jean-Jacques Pauver, om
fröken vill följa handlingen på svenska språket?

Men precis när Janne tror att han fått till det för första gången på tre decennier eller så plingar det till i tjejens mobil, det är Tinderappen som aviserar igen ....Nä, boklådorna saknar nog framtid trots allt.
Citera
2020-02-04, 11:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JennyJennie
Men precis när Janne tror att han fått till det för första gången på tre decennier eller så plingar det till i tjejens mobil, det är Tinderappen som aviserar igen ....Nä, boklådorna saknar nog framtid trots allt.

Det är väl snarare just därför boklådorna kommer att leva vidare. Janne kommer ändå inte att ha något annat att göra än att driva verksamheten vidare...
Citera
2020-02-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det är väl snarare just därför boklådorna kommer att leva vidare. Janne kommer ändå inte att ha något annat att göra än att driva verksamheten vidare...

Ja fast jag tolkade informationen från den där kulturmannen som att det inte var just intresset för böckerna som var Jannes främsta drivkraft till att ”jobba med böcker”. Verkade mer som han sålde nåt helt annat som väl gör att kunderna riskerar att få ett ”lila kuvert” om de har otur?
Citera
2020-02-04, 13:27
Medlem
HuldumeyStones avatar
Det är ju lite elakt kan jag tycka att liksom sprida ut en bild av att Stockholms bokhandlare skulle vara såpass udda figurer och att kunderna är nån slags parodier på sig själva, eller? Jag har alltid blivit väl behandlad på antikvariaten då jag varit nere i Fjollträsk. Att de skulle vara fulla av sura och snuskiga gubbar är inte min bild av verkligheten! De har varit trevliga utan att vara påträngande, gärna berättat om sina böcker, gett rabatt i kassan och ibland har man till och med fått någon bok gratis med på köpet eller fått en bok utan att man köpt nåt, nån gammal pocket som de tyckte var läsvärd. Men jag bor ju inte i stan och har kanske inte gått dit tillräckligt ofta för att de ska hinna irritera sig på mig?
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-02-04 kl. 13:33.
Citera
2020-02-04, 13:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JennyJennie
Ja fast jag tolkade informationen från den där kulturmannen som att det inte var just intresset för böckerna som var Jannes främsta drivkraft till att ”jobba med böcker”. Verkade mer som han sålde nåt helt annat som väl gör att kunderna riskerar att få ett ”lila kuvert” om de har otur?

Njä, har man sådana intressen så ser man nog till att hamna i andra branscher än de som mest drar till sig andra kufiska herrar.
Citera
2020-02-04, 14:48
Medlem
HuldumeyStones avatar
Kufarnas och eldsjälarnas fortlevnad är säkert en viktig förutsättning för de här boklådornas fortsatta existens. För det första är ju kufarna en viktig del av kundunderlaget även om de aldrig varit hela målgruppen, som ju måste vara något bredare för att det ska funka. För det andra är de väl de enda som liksom har just det där drivet som behövs för att orka hålla på. Den som har som enda mål att spendera pengar eller bara ligga runt extremt mycket på arbetstid ska nog satsa på något annat. Stereotypen ”extremt kladdig, ytlig och slarvig kulturman” som finns i media är väl inte riktigt rätt sorts person att ha bakom disken på ett antikvariat? Jag tror inte arbete i boklåda ger tillräckligt mycket snabba kickar av rätt sort för dem.
Citera
2020-02-06, 15:50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Oceanen, där var jag ganska ofta på 80-90-talet.
Första gången vart har skitgrinig för att jag råkat ställa min kasse intill hans 10-kronorshylla, som att där fanns något värt att sno.
Men sedan blev han riktigt förbindlig.
Fanns en annan boklåda typ hål i väggen på St. Eriksgatan nära St. Eriksplan.
Bara cirka 2 gånger 2 meter kundyta och en disk med sur gubbe bakom.
Inget eget botaniserande där inte.
Han fick nog inte mycket sålt, den vägen åtminstone.
Citera
2020-02-07, 14:20
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Oceanen, där var jag ganska ofta på 80-90-talet.
Första gången vart har skitgrinig för att jag råkat ställa min kasse intill hans 10-kronorshylla, som att där fanns något värt att sno.
Men sedan blev han riktigt förbindlig.
Fanns en annan boklåda typ hål i väggen på St. Eriksgatan nära St. Eriksplan.
Bara cirka 2 gånger 2 meter kundyta och en disk med sur gubbe bakom.
Inget eget botaniserande där inte.
Han fick nog inte mycket sålt, den vägen åtminstone.

Han med 10 kronors hyllan tycker jag var snäll men jag hade kanske tur och gick dit då han inte hade någon dålig dag då. Han var i alla fall inte falsk och skentrevlig (nästan det värsta som finns) bara normalt artig och korrekt. Han var ”lågpris” och han gav bort grejer gratis, förmodligen till de han tyckte förtjänade det. Blir full av nostalgi över svunna tiders bokhandlare jmf med dagens falska typer både på nätet och utanför.
Citera
2020-02-22, 00:18
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Någon som minns Hörnan vid Stureplan, i början av 70-talet?
Åtminstone tror jag den kallades så, bok- och skivhandeln i huset med den spetsiga vinkeln mot Stureplan.
Den intressantaste bokhandeln jag besökt någonstans, med ett slags underground-sortiment.
City Lights i San Francisco lär ha varit nåt liknande (och kanske är, vad vet jag).
Otroligt spännande att botanisera där.
Fanns som bekant inget internet, så det mesta utanför mainstream var svårt att få information om.
Det var som att komma till en guldgruva, eller tidernas kantarellställe.
En trevlig jänkare jobbade ofta där, var också sångare i gruppen Jack Downing & The Other Side.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-02-22 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in