2020-02-04, 13:03
Medlem
Här är senast rapporten från Thailand

"On 3 February at 18.00, seven people met the criteria of patients under investigation (PUI), raising the total number of PUI to 492 people. There were 19 confirmed cases, with eight cases having completely recovered and returned to their homes"

23 av PUI sitter isolerade så där är det väl en högre risk att de kan ha viruset.

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situation-no31-030263.pdf

Ni som ska åka till Thailand. Bör läsa dessa rapporter och sedan besluta om ni ska åka eller inte. Rapporterna ges ut dagligen av Thailändska myndigheter och på Engelska. Det råder delade meningar om man ska åka eller inte bland experter.

De stora hälsorisken just nu på flera ställen är den dåliga luften i till ex BKK. Sedan är det alltid trafiken. Thailand har många trafikolyckor. Fall av Denguefeber har ökat de senaste åren. Det är ingen rolig sjukdom att få. Den är även kallad "breakbone fever". Det finns troligen även fall av "obotbar" malaria i gränstrakterna till Kambodja och Burma. Myggor behöver inte pass för byta land.

Skulle jag åka? Ja det skulle jag. men jag skulle vara försiktig med att besöka ställen med mycket kinesiska turister. Sedan skulle jag kontrollera att min försäkring gäller för Corona-viruset. Sedan är jag van vid Thailändska samhället. Sen att inte glömma de har eller har haft en "Rabies epidemi". Så klappa inga hundar, katter eller Apor om man åker till Lopburi. Thailand är rätt ställe att bli biten av en giftig orm. De producerar mycket ormserum och de flesta sjukhusen har det tillgängligt.
Citera
2020-02-04, 13:04
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De är ju öppna data dvs antalet fall utanför Kina där en är avliden, har inte senaste siffrorna i huvudet nu. Men överslag. Ca 1/200 avlider=0,5%. Räkna baklänges i Wuhan : 440 avlidna = 88000 smittade motsvarande knappt 1 % av en antagen befolkning av 10 000 0000 i staden.
Så du kommer fram till cirka 1% dödlighet i dina siffror?
Citera
2020-02-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Svensk sjukvård givetvis rustad för ett stort utbrott.
Ironi givetvis. Sjukvården i Sverige går på knäna redan före vanliga influensan.
Ja det är landet vi bor i där vår statsminister fortfarande lyser med sin frånvaro.
Nej detta går inte fixa bara man får en kokt korv med bröd.
Skandal.

Det finns en beredskap ifall det blir ett utbrott här. Statsministern är ingen diktator, så han kan inte göra så mycket. Men av vad jag har hört så kan städer redan nu sättas i karantän i Sverige ifall det skulle behövas.
Citera
2020-02-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ännu ett möjligt fall.

Japp den kommer, ingen idé att försöka lura sig själv längre. Den kommer.
Våra myndigheter tog det inte på allvar. Med tanke på att inkubationstiden är 5-14 dagar och du eventuellt kan vara smittsam innan sjukdomen bryter ut, utan några som helst symptom, så är det nog redan försent. Fan det finns till och med uppgifter om att du kan smitta EFTER du tillfrisknat. Före, under och efter.

Kina sätter hela städer i karantän. Samtidigt i Sverige ber vi människor som kommer ifrån områden där smittan redan sprids, att vänligen (om ni känner för det) hålla er inne.

Det räcker att en enda person får för sig "äh jag mår bra, jag kan fan inte ha fått viruset", ger sig ut och tar en kaffé, beställer en pizza och vips så har du smittspridning i landet (ett land som nu även inkluderar vissa folkgrupper som spottar sig själva i rövskåran efter toabesök och räknar det som sanerat och klart).
Citera
2020-02-04, 13:07
Medlem
https://www.blt.se/karlskrona/misstankt-corona-fall-utreds-i-blekinge/
Citera
2020-02-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Totalt har säsongsinfluensa en dödlighet på ca 0.1-0.2% bland de som insjuknar. Mestadels äldre/svaga avlider.

Vilket novel corona-virus också mycket väl kan ha bakom alla mörkertal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Våra myndigheter tog det inte på allvar. Med tanke på att inkubationstiden är 5-14 dagar och du eventuellt kan vara smittsam innan sjukdomen bryter ut, utan några som helst symptom, så är det nog redan försent. Fan det finns till och med uppgifter om att du kan smitta EFTER du tillfrisknat. Före, under och efter.

Kina sätter hela städer i karantän. Samtidigt i Sverige ber vi människor som kommer ifrån områden där smittan redan sprids, att vänligen (om ni känner för det) hålla er inne.

Det räcker att en enda person får för sig "äh jag mår bra, jag kan fan inte ha fått viruset", ger sig ut och tar en kaffé, beställer en pizza och vips så har du smittspridning i landet (ett land som nu även inkluderar vissa folkgrupper som spottar sig själva i rövskåran efter toabesök och räknar det som sanerat och klart).

Vem spottar i rövskåran? Det är OT men måste fråga.

Någon som har den där kartan man kan se olika område i världen? Hittar inte länken.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Bra post!
Men hur fan ska vi räkna för att komma fram till dödligheten i så fall? Vilka alternativ finns det?

Det finns inga sätt att komma fram till så exakta siffror nu medans det pågår och är en enda röra.
Man kan få fram ett troligt spann tex att dödligheten ligger mellan 1 och 4% med 90% säkerhet. Samma med R0.
Citera
2020-02-04, 13:09
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
All denna information är 90% av det du skriver baserat på känslor. Du styrs ofta av känslor va?

Alla styrs av känslor. Jag kände för att berätta det för dig och du kände ju för att fråga det. Tyvärr!
Citera
2020-02-04, 13:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De är ju öppna data dvs antalet fall utanför Kina där en är avliden, har inte senaste siffrorna i huvudet nu. Men överslag. Ca 1/200 avlider=0,5%. Räkna baklänges i Wuhan : 440 avlidna = 88000 smittade motsvarande knappt 1 % av en antagen befolkning av 10 000 0000 i staden.

Hur i hela friden kan ett virus dödlighetssiffra påverkas av hur många som bor i en stad?

Det måste väl åtminstone vara baserat på hur många som fick sjukdomen och vad som sedan hände med dem?
Hur är det relevant hur många andra som fanns i närheten????
Citera
2020-02-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vem spottar i rövskåran? Det är OT men måste fråga.

Någon som har den där kartan man kan se olika område i världen? Hittar inte länken.

Vänersborgare.

Kartan

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-02-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94

och vill man ta kål på nån , är det ju bara spotta en loska i ansiktet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in