2020-02-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är en del människor som kommer att utveckla avancerad bacillskräck efter detta. Det blir snabbt ganska svårt att leva ett normalt liv om man skall desinfektera allt innan man vågar röra det. Man isolerar sig i hemmet och vågar knappt gå utanför dörren.

Då kanske folk äntligen börjar tvätta händerna, inget ont som inte för något gott med sig! Ser dagligen folk lämna offentliga toalettbås utan att stanna till vid handfaten...kanske Corona kan få upp folks ögon för basal hygien?
Citera
2020-02-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Han lär inte vara ensam om att vara svår-diagnostisera.
Hur många misstänkta fall har vi i dag?

27000 igår.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

Ökar snabbt
Citera
2020-02-04, 10:32
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är dottern till 80-åringen som är sämst

Stämmer inte enligt Franceinfo:

"Det finns inga nya fall av 2019-nCoV coronavirus i Frankrike. Den e VD för Health försökte lugna befolkningen, under en presskonferens på E hälsoministeriet, måndag 3 februari . De sex fall som hittills bekräftats "är stabila", säger Jérôme Salomon. Endast en 80-årig kinesisk man stannade kvar på intensivvård på måndag i Paris. De andra fem ligger på sjukhus i Paris och Bordeaux."

Och du 57Emma, varför bemödar du dig inte att kolla upp saker innan du häver ur dig att min uppgift är fel?
Senast redigerad av RealRoastBeef 2020-02-04 kl. 10:43.
Citera
2020-02-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Korrekt, inflammation hör inte in med virus men eftersom folk blandade in infektioner så.

"under en tid" är väl ändå inte = immun?

Folk ligger och dör i Kina i chocklunga, ground glass syndrome-lungs, deras immunförsvar borta för del av viruset angriper viktiga organ som lymfkörtlar etc. De sätter in syrgas som i det allvarliga läget knappt hjälper alls.

De i Europa har i stort sett fått världens mest förberedda och bästa läkarvård innan de ens fått symptom, så det går nog bättre för dem.

Du får söka i tråden efter forskarrapporterna, sitter med en platta och ingen länklista. Eller google.
Mitt förslag är att du börjar med de tyska fallen.
- en kvinna från Wuhan reste till Tyskland för att hålla föredrag. Det har lett till att hela arbetsplatsen Webasto är stängd tills vidare information framkommer.
- hon smittar en tysk man på arbetsplatsen
- han smittar sin familj
- i familjen om 5 har alla olika varianter av nCov

- alla fall i Tyskland, samt en som semestrade på Kanarieöarna (Spanien) har sitt ursprung på Webasto.

Happy hunting
det med 5 olika varianter låter ju? ..ja jag vet inte vad?!
Citera
2020-02-04, 10:33
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja jaz jag har redan skrivit att influensa = RNA-virusblocket

Men jag hade helt rätt om "common cold"

Well, du skrev "Likaså säsongsinfluensa ingår i den stora corona-familjen."
Citera
2020-02-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Stämmer inte enligt Franceinfo:

"Det finns inga nya fall av 2019-nCoV coronavirus i Frankrike. Den e VD för Health försökte lugna befolkningen, under en presskonferens på E hälsoministeriet, måndag 3 februari . De sex fall som hittills bekräftats "är stabila", säger Jérôme Salomon. Endast en 80-årig kinesisk man stannade kvar på intensivvård på måndag i Paris. De andra fem ligger på sjukhus i Paris och Bordeaux."

80-åringen måste vara en seg en! Så hög ålder och har varit rejält sjuk så länge. Hoppas han tillfrisknar!
Citera
2020-02-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Problemet i Sverige är väl att vi har väldigt få vårdplatser och det är redan svårt för vårdpersonal att slussa in patienter på vårdavdelningar. Om många skulle bli så sjuka i viruset att de behöver sjukhusvård kan det belasta sjukvården alldeles för mycket.
Ja det är sant, om alla måste isoleras också. Men många kanske kan behandlas i hemmet?
Citera
2020-02-04, 10:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Om viruset Nu är så farligt, varför sprids det inte i shanghai eller Peking tex? Där Är ju samma antal fall varje dag, antagligen folk som varit i hubei.

Vi har nämnt det i tråden men det är nog en fråga för vetenskapen.
Kina har vetat om detta virus innan vi fick reda på det. Den 1 januari stängdes seafood market med motivationen att den skulle renoveras, det har senare visat sig att det var för att sanera och desinficera marknaden. De nya sjukhusen byggs med ett slutet system för luft och avlopp som renas innan utsläpp.
Man kan fråga sig vad Kina vet som inte vi vet.
Citera
2020-02-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Precis, räkna alltid med att deras siffror är en dag gammal och det faktiskt talet är högre. Plus att datan är antagligen från kinesiska myndigheter vilket också man skall ta med en nypa salt. Då de tidigare har mörkat när liknade fall har inträffat samt man bestämmer dödsorsaken lite annorlunda.

Ta antalet döda/smittade som ett pekfinger och inte exakta siffror.

Är statistiken över antal smittade med coronaviruset (2019-nCoV) mer tillförlitlig i statistiken från European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC)..?
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases

Algorithm for management of contacts of probable or confirmed 2019-nCoV cases
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/algorithm-management-contacts-probable-or-confirmed-2019-ncov-cases
Citera
2020-02-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Vad är det som är så svårt? Svara på min fråga. Detta är andra gången som du undviker. Det är uppenbart att du bara sveper för att skrida skräck. Men men, vad kan man förvänta sig av en antagonist, eller som jag brukar kalla er, 'FB-expert'.

Huruvida jag anser att det är anmärkningsvärt är i kontexten inte relevant. Frågan var riktad till dig specifikt.
Min åsikt i sammanhanget, huruvida dina påstådda siffror beträffande mortaliteten till följd av denna influensa, är att det inte är anmärkningsvärt. Bakgrunden till detta är ganska simpel. Om det inträffar en jordbävning utanför Sthlm skärgård, med efterföljande tsunami, så är det knappast anmärkningsvärt att skärgården drabbas; 1. Hårdast, 2. Först.
Ju mer du skriver desto dummare framstår du nu med dina desperata orelevanta liknelser från en händelse och en levande virusspridning 24/7. Helt tokig metafor men förväntad av ett PL-troll som du. Det här är inget forum för PK-fanatiker där du måste bevisa din färg rent politiskt som du gör enligt din historik.

Naturligtvis är det ok för pålästa climasol att svänga över till andra sidan då han är påläst och har bara två lägen så läs på och skriv sen! Jag läser fortfarande climasol därför att han är påläst medan du enbart är pinsam i din okunnighet. PK rakt in i planket.
Citera
2020-02-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Om viruset Nu är så farligt, varför sprids det inte i shanghai eller Peking tex? Där Är ju samma antal fall varje dag, antagligen folk som varit i hubei.

Det är alldeles för tidigt att säga. För att sätta det hela i perspektiv.

Den 19 Januari hittades de första två fallen av viruset i Peking.
Då var det ungefär 200 laboratorie-bekräftade fall i Wuhan.

Ungefär två veckor senare.

228 bekräftade fall i Peking.
13552 bekräftade fall i Wuhan + omnejd.

Nu kanske jag tänker fel här, ingen hejjare på statistik (eller ens vanlig grundskolematte för den delen).
Men:

Peking 228/2 = 114
Wuhan 13552/200 = 67,76

Peking har rent multiplikativt sett ifrån antalet smittade den 19 Januari, ökat i en snabbare takt än Wuhan. Vi vet med andra ord inte hur utfallet blir. Kanske har Kinas massiva åtgärder att sätta hela städer i karantän belönat sig, eller så kanske vi om 14 dagar ser 13000 bekräftade fall i Peking.
Citera
2020-02-04, 10:39
Medlem
Någon frågade om den belgiska patienten.

Belgium confirms first coronavirus case

A Belgian person, one of nine who returned from China’s Wuhan City on Sunday, has been tested positive for the coronavirus, Belgium’s health agency said on Tuesday.

The agency said all nine had undergone a series of tests in a military hospital in capital Brussels.

Eight of them tested negative. They were in good health and currently not showing any symptoms of the virus, the agency added.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in