2020-02-04, 10:41
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
...
Jag tror egentligen inte att Kina har någon större anledning att mörka om dödstalen. De vill gärna att folk skall vara rädda för då blir de mer försiktiga, så att viruset inte sprids. Det enda som de Kinesiska myndigheterna är intresserade av just nu är att få stopp på utbrottet så fort som möjligt så att situationen kan normaliseras. Sedan vill man gärna mörklägga orsaken till att det hände.

Om myndigheterna vill uppvisa en siffra på dödlighet för att folk ska bli rädda, har de väl uppnått det med den officiella siffran.

Då ser jag med ditt påstående att de väl skulle kunna dölja några tusen döda som är direkt kopplat till viruset.

Varför skulle inte myndigheterna kunna ha fler än ett intresse i detta, utöver att såklart få stopp på smittspridningen ?
Ekonomiskt, politiskt, rädda ansiktet?

Detta är enbart mina tankegångar.
Hur ser du på detta?
Citera
2020-02-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Någon frågade om den belgiska patienten.

Belgium confirms first coronavirus case

A Belgian person, one of nine who returned from China’s Wuhan City on Sunday, has been tested positive for the coronavirus, Belgium’s health agency said on Tuesday.

The agency said all nine had undergone a series of tests in a military hospital in capital Brussels.

Eight of them tested negative. They were in good health and currently not showing any symptoms of the virus, the agency added.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html

Står det något om det handlar om samma flyg som svenskarna satt på? Kunde inte hitta.
Citera
2020-02-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Står det något om det handlar om samma flyg som svenskarna satt på? Kunde inte hitta.

Det borde vara samma, jag läste i någon utländsk tidning (fransk?) om ett plan med fransmän, belgare, svenskar etc. Jag hittar inte artikeln nu tyvärr.

Edit: hittade
https://www.google.com/amp/s/www.lci.fr/amp/sante/coronavirus-que-sait-on-sur-le-2e-avion-de-rapatries-attendu-ce-dimanche-a-istres-puis-aix-en-proven ce-2144393.html
Senast redigerad av justina 2020-02-04 kl. 10:50.
Citera
2020-02-04, 10:48
Medlem
Kan det vara början på smittspridning lokalt i Hong Kong?

64 personer inlagda det senaste dygnet med symptom för coronaviruset.

Håller tummarna att det inte är så.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/04/coronavirus-live-updates-china-wuhan-outbreak-death-toll-latest-news-update
Citera
2020-02-04, 10:50
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har nämnt det i tråden men det är nog en fråga för vetenskapen.
Kina har vetat om detta virus innan vi fick reda på det. Den 1 januari stängdes seafood market med motivationen att den skulle renoveras, det har senare visat sig att det var för att sanera och desinficera marknaden. De nya sjukhusen byggs med ett slutet system för luft och avlopp som renas innan utsläpp.
Man kan fråga sig vad Kina vet som inte vi vet.

Om man bygger ett nytt sjukhus för att möta upp ett nytt virus är det väl rimligt att lägga ribban så högt som möjligt säkerhetsmässigt?
Citera
2020-02-04, 10:51
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Är statistiken över antal smittade med coronaviruset (2019-nCoV) mer tillförlitlig i statistiken från European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC)..?
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases

Algorithm for management of contacts of probable or confirmed 2019-nCoV cases
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/algorithm-management-contacts-probable-or-confirmed-2019-ncov-cases

Nej, skulle påstå att all information angående statistiken är en fingervisning mer än faktiska antalet smittade. Dels på grund av att smittan fortfarande är i full gång och ingen vet hur många som är smittade förutom de inrapporterade fallen. Samt nästan all information kommer från Kina, de är en totalitär regim där det är kulturellt mycket dåligt att tappa ansiktet. De har även en historia av att mörklägga samt vrida på siffror vilket gör att deras tillförlitlighet är låg.

Men vill bara påpeka att jag är en lekman samt kanske är långt ute och cyklar. Dock står jag fast i att man inte skall lita allt för mycket på Kinas rapportering.
Citera
2020-02-04, 10:55
Medlem
Grollarens avatar
Washington post skrev redan den 22:a Januari om att siffrorna i Kina var för låga, och konsekvenserna för Kina om rätta siffrorna kom ut.
De har också rapporterat om ett fall som speglar Kinas resonemang här.

Jag antar att ingen läser artikeln, för den är mer än en oneliner, men jag hoppas att det otroligt tröttsamma tjatet som gör att vi inte kan diskutera spridning eller kommande dödstal kan ta slut snart, så tråden kan få ett värde igen.

Här kommer artikeln.

https://www.washingtonpost.com/world/as-families-tell-of-pneumonia-like-deaths-in-wuhan-some-wonder-if-china-virus-count-is-too-low/2020/01/22/0f50b1e6-3d07-11ea-971f-4ce4f94494b4_story.html
Citera
2020-02-04, 10:58
Medlem
Madagascars avatar
Här är antalet dödsfall per dag i mainland Kina utanför Hubei de senaste 12 dagarna:

1 - 1 - 2 - 0 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 0 - 1 - 0

dvs, det är ett mycket lågt samt konstant antal nya döda per dag utanför Hubei!

Jag har även tittat lite på antalet smittade i Kina utanför Hubei. De 5 senaste dagarna visar detta:smittade per dag:

761 - 752 - 668 - 711 - 890

Gårdagens 890 nya antal smittade sticker ut. Hmm... har det verkligen börjat accelerera utanför Hubei!?

(Den sista serien har jag beräknat genom att från dagens totala nya fall i Kina (från första tabellen) och subtrahera dagens nya fall i Hubei (från andra tabellen) , t ex: (20,440 - 17,205) - 2345 = 890)

Nu har även wikip direkt lagt till motsvarande serie i den andra tabell (i kolumnen "Excluding Hubei"):
760 - 816 - 608 - 813 - 665

Wikips serie visar absolut inte på accelererande antal nya fall utanför Hubei, inte ens ökande! Skillnaden på min serie och wikips måste bero på skillnader mellan tabellerna i rapportering per dygn.

källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#Cases_statistics
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-04 kl. 11:00.
Citera
2020-02-04, 10:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Korrekt, inflammation hör inte in med virus men eftersom folk blandade in infektioner så.

"under en tid" är väl ändå inte = immun?

Folk ligger och dör i Kina i chocklunga, ground glass syndrome-lungs, deras immunförsvar borta för del av viruset angriper viktiga organ som lymfkörtlar etc. De sätter in syrgas som i det allvarliga läget knappt hjälper alls.

De i Europa har i stort sett fått världens mest förberedda och bästa läkarvård innan de ens fått symptom, så det går nog bättre för dem.

Du får söka i tråden efter forskarrapporterna, sitter med en platta och ingen länklista. Eller google.
Mitt förslag är att du börjar med de tyska fallen.
- en kvinna från Wuhan reste till Tyskland för att hålla föredrag. Det har lett till att hela arbetsplatsen Webasto är stängd tills vidare information framkommer.
- hon smittar en tysk man på arbetsplatsen
- han smittar sin familj
- i familjen om 5 har alla olika varianter av nCov

- alla fall i Tyskland, samt en som semestrade på Kanarieöarna (Spanien) har sitt ursprung på Webasto.

Happy hunting

Här kommer ett inlägg med källor och länkar….

Inget akut fall i Tyskland. Så här skrivet sjukhuset i München:

"Alle sechs Fälle bei uns mit Nachweis des Coronavirus (2019-nCoV) sind in einem klinisch stabilen Zustand, zeigten im Verlauf teilweise grippeähnliche Symptome und sind aktuell weitestgehend symptomfrei. Alle Patienten bleiben weiterhin zur klinischen Beobachtung bei uns.“

https://www.muenchen-klinik.de/unternehmen/presse/pressearchiv/news/artikel/achter-bestaetigter-corona-fall-in-deutschland-wird-wieder-in-der-muenchen-klinik-schwabing-behandel t/

Spridningsrisken i Bayern anses låg enligt Bayerns hälsovårdsmyndighet:

"Das Risiko für die Bevölkerung in Bayern, sich mit dem neuartigen Coronavirus zu infizieren, wird von der „Task Force Infektiologie“ des LGL und vom Robert Koch-Institut (RKI) derzeit als gering erachtet."

https://www.stmgp.bayern.de/vorsorge/infektionsschutz/infektionsmonitor-bayern/

När det gäller det allmänna hälsoläget i Kina- innan Corona-utbrottet- kan det också vara värt att upprepa att folk över lag är i sämre skick än t.ex. västeuropéer. Två stora faktorer i Kina som borde spela in är de svåra luftföroreningarna och en utbredd rökning.
Citera
2020-02-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är en del människor som kommer att utveckla avancerad bacillskräck efter detta. Det blir snabbt ganska svårt att leva ett normalt liv om man skall desinfektera allt innan man vågar röra det. Man isolerar sig i hemmet och vågar knappt gå utanför dörren.

Jag håller med dig. Men eftersom detta som min vän hade gjort ändå verkade vara ett konkret sätt att ta itu med sin rädsla så tyckte jag att det kunde ha sin plats i tråden.

Eftersom ännu ingen verkar ha full koll på vare sig hur 19nCov smittar eller hur länge det kan överleva under olika förhållanden så kan det vara bra att dela med sig av råd av försiktighetskaraktär.

Lindrig ångest kan ofta hållas i schack om man kan göra något som verkar rationellt!
Citera
2020-02-04, 11:01
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är antalet dödsfall per dag i mainland Kina utanför Hubei de senaste 12 dagarna:

1 - 1 - 2 - 0 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 0 - 1 - 0

dvs, det är ett mycket lågt samt konstant antal nya döda per dag utanför Hubei!

Jag har även tittat lite på antalet smittade i Kina utanför Hubei. De 5 senaste dagarna visar detta:smittade per dag:

761 - 752 - 668 - 711 - 890

Gårdagens 890 nya antal smittade sticker ut. Hmm... har det verkligen börjat accelerera utanför Hubei!?

(Den sista serien har jag beräknat genom att från dagens totala nya fall i Kina (från första tabellen) och subtrahera dagens nya fall i Hubei (från andra tabellen) , t ex: (20,440 - 17,205) - 2345 = 890)

Nu har även wikip direkt lagt till motsvarande serie i den andra tabell (i kolumnen "Excluding Hubei"):
760 - 816 - 608 - 813 - 665

Wikips serie visar absolut inte på accelererande antal nya fall utanför Hubei, inte ens ökande! Skillnaden på min serie och wikips måste bero på skillnader mellan tabellerna i rapportering per dygn.

källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#Cases_statistics
[/quote]

Jag läste något om det igår, att det blev fel först, men korrigerades av WHO:s situationsrapport.
Så ja, det accelererar utanför Hubei.
Citera
2020-02-04, 11:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Här kommer ett inlägg med källor och länkar….

Inget akut fall i Tyskland. Så här skrivet sjukhuset i München:

"Alle sechs Fälle bei uns mit Nachweis des Coronavirus (2019-nCoV) sind in einem klinisch stabilen Zustand, zeigten im Verlauf teilweise grippeähnliche Symptome und sind aktuell weitestgehend symptomfrei. Alle Patienten bleiben weiterhin zur klinischen Beobachtung bei uns.“

https://www.muenchen-klinik.de/unternehmen/presse/pressearchiv/news/artikel/achter-bestaetigter-corona-fall-in-deutschland-wird-wieder-in-der-muenchen-klinik-schwabing-behandel t/

Spridningsrisken i Bayern anses låg enligt Bayerns hälsovårdsmyndighet:

"Das Risiko für die Bevölkerung in Bayern, sich mit dem neuartigen Coronavirus zu infizieren, wird von der „Task Force Infektiologie“ des LGL und vom Robert Koch-Institut (RKI) derzeit als gering erachtet."

https://www.stmgp.bayern.de/vorsorge/infektionsschutz/infektionsmonitor-bayern/

När det gäller det allmänna hälsoläget i Kina- innan Corona-utbrottet- kan det också vara värt att upprepa att folk över lag är i sämre skick än t.ex. västeuropéer. Två stora faktorer i Kina som borde spela in är de svåra luftföroreningarna och en utbredd rökning.
1 du nämner inget om de t muterade virusen
2 hur i HELVETE kan det vara lågrisk att bli smittad om 6 via samma arbetspwblir smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in