2020-02-04, 10:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Jag tar ca 3-4 gram vitamin C per dag, inte varit sjuk på flera år. Beror det på Vitamin C? Vet inte, gör även mycket annat... När det kommer till Vitamin C finns det många åsikter och teorier. De flesta här är indoktrinerade via Doktorn i typ morgonsoffan och du kommer få svar därefter.

Jag käkar inte en vitaminjävel och är dålig på att äta grönt. Är aldrig sjuk heller...
Citera
2020-02-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ca 20 k va?
Har inte exakta siffran
varsågod för lite bättre koll https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-04, 10:22
Medlem
Citat:
Lyxkryssaren Diamond Princess med 3500 passagerare har satts i karantän efter att en resenär som tidigare varit på fartyget testats positivt för coronaviruset, uppger Bloomberg.
Samtliga – 2500 passagerare och 1000 ur besättningen – ska kontrolleras.
Alla på fartyget har fått instruktioner om att stanna i sin hytt.

Jobbigt läge!

https://www.expressen.se/nyheter/kryssningsfartyg-satt-i-karantan-3500-isoleras/
Citera
2020-02-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag käkar inte en vitaminjävel och är dålig på att äta grönt. Är aldrig sjuk heller...

Precis... Vi är alla olika och ofta omöjligt att säga vad som påverkar vad. Dock betyder inte din erfarenhet att Vitaminer inte fungerar för någon annan.
Citera
2020-02-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Vad är det som är så svårt? Svara på min fråga. Detta är andra gången som du undviker. Det är uppenbart att du bara sveper för att skrida skräck. Men men, vad kan man förvänta sig av en antagonist, eller som jag brukar kalla er, 'FB-expert'.

Huruvida jag anser att det är anmärkningsvärt är i kontexten inte relevant. Frågan var riktad till dig specifikt.
Min åsikt i sammanhanget, huruvida dina påstådda siffror beträffande mortaliteten till följd av denna influensa, är att det inte är anmärkningsvärt. Bakgrunden till detta är ganska simpel. Om det inträffar en jordbävning utanför Sthlm skärgård, med efterföljande tsunami, så är det knappast anmärkningsvärt att skärgården drabbas; 1. Hårdast, 2. Först.

Det är oklart vad du vill förmedla med dina aggressiva inlägg, att du är coronaförnekare och sannolikt även klimatförnekare är i princip konstaterat, förnekelse är en försvarsmekanism.
Citera
2020-02-04, 10:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
"muterar för varje värd". Det är i såna fall ett verkligt anmärkningsvärt beteende och måste just därför verifieras extra noggrant. Finns det ett flertal forskarrapporter tillgängliga med studier som visar på detta?

Drabbas alla smittade av de hemska effekterna? Det låter inte så när det rapporteras om smittade i Europa.

"inflammationer" hör väl rimligtvis inte hemma i samma fack som infektioner och virus?

Såvitt jag vet blir man immun mot virus och bakteriella infektioner. Åtminstone under en tid.
Korrekt, inflammation hör inte in med virus men eftersom folk blandade in infektioner så.

"under en tid" är väl ändå inte = immun?

Folk ligger och dör i Kina i chocklunga, ground glass syndrome-lungs, deras immunförsvar borta för del av viruset angriper viktiga organ som lymfkörtlar etc. De sätter in syrgas som i det allvarliga läget knappt hjälper alls.

De i Europa har i stort sett fått världens mest förberedda och bästa läkarvård innan de ens fått symptom, så det går nog bättre för dem.

Du får söka i tråden efter forskarrapporterna, sitter med en platta och ingen länklista. Eller google.
Mitt förslag är att du börjar med de tyska fallen.
- en kvinna från Wuhan reste till Tyskland för att hålla föredrag. Det har lett till att hela arbetsplatsen Webasto är stängd tills vidare information framkommer.
- hon smittar en tysk man på arbetsplatsen
- han smittar sin familj
- i familjen om 5 har alla olika varianter av nCov

- alla fall i Tyskland, samt en som semestrade på Kanarieöarna (Spanien) har sitt ursprung på Webasto.

Happy hunting
Citera
2020-02-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det är svårt att hänga med här när man varit borta några timmar så med risk för att någon annan hunnit fara så tipsar jag om denna BBC-artikel om en kinesisk läkare som tidigt varnade för viruset. Det som är intressant här är att han testade negativt för viruset flera gånger initialt innan det positiva svaret kom. Det vore intressant med mer detaljer om det exakta förloppet där för att bättre kunna bedöma när i förloppet man utvecklat tillräckligt mycket antikroppar för att testa positivt

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51364382

Lite klent med info. Vore intressant att veta hur han testats? Med de alldeles nykonstruerade test kits? Tror de kom för knappt två veckor sedan. Kan tänka mig att personalen testas kontinuerligt. För jag har funderat hur de funkar egentligen? Mäter de viruskoncentrationen över en viss mängd?
Citera
2020-02-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Har hört detta från en uppfinningsrik vän. Om varorna tål 70 grader kan man använda en hårtork. Med ugnstermometern mäter man upp var det blir 70 grader i luftströmmen och sen värmer man grejerna. Virus dör vid 70 grader. Men jag har själv inte provat så jag vet inte om det fungerar. Och det får ju förstås inte vara prylar som blir förstörda.

Jag tror det är en del människor som kommer att utveckla avancerad bacillskräck efter detta. Det blir snabbt ganska svårt att leva ett normalt liv om man skall desinfektera allt innan man vågar röra det. Man isolerar sig i hemmet och vågar knappt gå utanför dörren.
Citera
2020-02-04, 10:26
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför citerar du mig för att sen bluddra osanningar?

The common cold ÄR ett milt, vanligt, standard coronavirus, det ingår i corona-familjen.

Likaså säsongsinfluensa ingår i den stora corona-familjen.

NEJ de är inte samma, NATURLIGTVIS, som detta novel coronavirus 2019-nCov-Wh som hoppat djur-människa - muterar varje gång enligt Tysklandsfallen, - människa - människa - husdjur? Just nu hett omdiskuterat ifall den kan "hoppa" igen.

Att bli immun "ett tag" som en skribent sa, är inte vad jag kallar immun

Säsongsinfluensan ingår i familjen: Orthomyxo(också RNA virus), till den finns det vaccin i början av varje säsong.
Till Corona-familjen som kan smitta människa hör SARS, MERS, 2019-nCoV, vanlig förkylning(även om förkylning kan förorsakas av andra också), samtliga saknar vaccin.
Citera
2020-02-04, 10:27
Medlem
En 7-månaders bebis smittad, ev en 1-månaders också.
Föräldrarna reste från Wuhan till Shanghai den 20:e Januari.

Frågan är om inkubationstiden är 14 dagar eller om smitta uppstod i Shanghai?

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/04/coronavirus-live-updates-china-wuhan-outbreak-death-toll-latest-news-update
Citera
2020-02-04, 10:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Säsongsinfluensan ingår i familjen: Orthomyxo RNA virusar, och till den finns det vaccin i början av varje säsong.
Till Corona RNA virusar som kan smitta människa hör SARS, MERS, 2019-nCoV, vanlig förkylning(även om förkylning kan förorsakas av andra också), samtliga saknar vaccin.
Ja jaz jag har redan skrivit att influensa = RNA-virusblocket

Men jag hade helt rätt om "common cold"
Citera
2020-02-04, 10:28
Medlem
Ny uppgift i Aftonbladet nyss. Liten bebis smittad

Citat:
Myndigheterna i Shanghai i Kina har nu bekräftat att en sju månader gammal bebis har smittats av coronaviruset. Flickan är den yngsta i Shanghai att få viruset, enligt dagstidningen Shine i Shanghai.
Flickans morföräldrar var i Wuhan, där viruset först bröt ut, på resa den 20 januari, och hon tros ha smittats av dem efter att de kom hem till Shanghai. Flera i familjen vårdas nu med smittan och ytterligare familjemedlemmar är satta i karantän. Av de som är smittade är läget stabilt för samtliga, skriver tidningen.
Det finns också uppgifter om en ännu yngre bebis, bara en månad gammal, som smittats i Guizhou. Även där är läget stabilt, rapporterar The Guardian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in