2020-02-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, men nu är det virus vi har att göra med redan mycket smittsamt och har relativt låg mortalitet. Det är ju inte så att mortaliten är så hög att den begränsar smittspridningen. Tror därför detta virus kommer fortsätta frodas, kanske under flera säsonger, tills smittsamheten gått ner p.g.a. att en tillräcklig stor del av världens befolkning blivit immuna.

Samtidig infektion med 2 typer av virus, t.ex. coronavirus och influensavirus eller två coronavirus, t.ex. OC43 och HKU1, är inte helt ovanligt. Eftersom deras immuniserande ytproteiner (epitoperna) är olika så kommer de inte konkurrera särskilt mycket vid samtidig infektion (förutom via det ospecifika immunförsvaret). Det är väl för övrigt vid en sådan coinfektion som detta nya virus skapats genom rekombination av två olika virus.

Mitt fetade.

Det är också vad jag har fått lära mig. En av anledningarna till att man bör hålla sig ifrån andra sjuka när man själv är sjuk i förkylning är att man är väldigt mottaglig för andra virus pga att slemhinnorna är svullna och angripna. Och att olika virusstammar kan slå sig samman och mutera till ett nytt virus, när de träffar på varandra hos en och samma värd.

Dessutom sägs det ju att kinesen som dog i Filippinerna samtidigt skulle ha haft vanlig influensa B och Corona. Om det är en riktig uppgift (jag har endast sett uppgiften här i tråden) så visar det tydligt att det går att bli smittad av flera virusinfektioner på samma gång.
Citera
2020-02-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja såklart men han hade ju ändå en hel del symptom då och isåfall borde väl kroppen ha tillräckligt höga nivåer? Innebär det att folk som testat negativt kan vara positiva ändå? Hur ska någon kunna veta?

Ja det är svårt att veta, men även till exempel streptokock-test kan ju ge falska negativa trots symptom (har hänt mig).
Citera
2020-02-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det totala antalet smittade kommer naturligtvis att fortsätta öka så länge viruset finns kvar, men antalet nya smittade har redan börjat minska både procentuellt och i absoluta tal.

Spridningen minskar procentuellt eftersom de har begränsat med testkit, det är en konstant ökning av ca. 2000-3000 per dag, det är så många man har möjlighet att testa helt enkelt.
Citera
2020-02-04, 09:54
Medlem
Citat:
Precis som med Wuhan-viruset så självdog SARS. Det var ungefär samma typ av virus. Ett coronavirus med främmande arvsmassa. Arvsmassan är så instabil så den muterar sönder efter att tag och viruset blir ofarligt

Wuhan-viruset HAR INTE SJÄLVDÖTT. Finns inget som talar för det i nuläget. Inte hittat något som helst underlag för att det skulle ha muterat till en lindrigare variant heller.

Det kan ske, visst. Men den kan också mutera till en farligare variant och komma i en andra våg, precis som var fallet med spanska sjukan.
Citera
2020-02-04, 09:55
Medlem
booreds avatar
Citat:
Precis som med Wuhan-viruset så självdog SARS. Det var ungefär samma typ av virus. Ett coronavirus med främmande arvsmassa. Arvsmassan är så instabil så den muterar sönder efter att tag och viruset blir ofarligt

Liksom alla RNA virus, muterar är allt de gör. Ebola tex. Ibland, oftast utan ändringar i egenskaper, ibland förstör dom sig själva. Men ibland kan dom få en lottovinst som gör dom mer effektiva eller nya egenskaper.
Senast redigerad av boored 2020-02-04 kl. 10:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Hur menar du att det är anmärkningsvärt? Utveckla gärna.
Hoppas du räknar med att det var i Hubei som smittan uppdagades först, varför det vore tämligen orimligt att det blir lika illa däran för övriga landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nej, det var i Wuhan smittan uppdagades först, som ligger i Hubei.
Alltså va? Svara på min fråga. Varför är det anmärkningsvärt?
Du framstår som en riktig riksidiot när du försöker dra poäng på att skriva exakt det jag skrev. Men men, vad kan man förvänta sig av 'FB-experter'.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Högskolan i Jönköping rekommenderar de 200 studenter som återvänt från Kina att isolera sig själva i 14 dagar efter elever har uttryckt sin oro över de återvändande. Bra att studenterna och högskolan reagerar när myndigheterna inte säger något om återvändande personer

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hogskolan-i-jonkoping-rekommenderar-frivillig-karantan

Hoppas de gör samma sak i Lund. Ska malla och fråga. Undrar vem som är ansvarig för den informationen?
Citera
2020-02-04, 09:56
Medlem
Citat:
Nej det totala antalet smittade kommer naturligtvis att fortsätta öka så länge viruset finns kvar, men antalet nya smittade har redan börjat minska både procentuellt och i absoluta tal.

Då har du nog någon konstig källa, här är ökningen i absoluta tal, de senaste sju dagarna.

1459
1737
1981
2099
2589
2825
3628
Citera
2020-02-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Var får du den informationen ifrån? Ingen vet om spridningen har kulminerat, ingen vet hur många det är som ens är smittade. Siffran vi har är 1. På bekräftade fall, 2. Ifrån en totalitär polisstat med en historia av att frisera siffrorna vid exakt såna här tillfällen. Lancet-studien sätter t,ex kulmen för smittspridningen så sent som April.

Och att antalet tillfrisknade skulle överstiga antalet dödsfall var att vänta. Folk som kommer dö, dör tidigare än vad folk som kommer tillfriskna tillfrisknar. Värt att nämna återigen är att Kina är en totalitär polisstat, och som totalitär polisstat så fungerar de lite annorlunda än oss andra. Om du får lunginflammation av coronaviruset och avlider, så är det möjligt att kinesiska myndigheter kategoriserar dig som avliden på grund av lunginflammationen, inte viruset.

Det är av just den anledningen Kina har bland världens lägsta dödsfrekvenser när det kommer till influensa.

Det är ju bara att kolla statistiken. Jag kan ju inte svära på att den är korrekt, men är den det så är det ju uppenbart.

Kineserna har varit väl förberedda på detta. De håller på att forska om livsfarliga virus och om en olycka inträffar så måste man ha beredskap för det och det har de uppenbarligen haft.

Jag tror egentligen inte att Kina har någon större anledning att mörka om dödstalen. De vill gärna att folk skall vara rädda för då blir de mer försiktiga, så att viruset inte sprids. Det enda som de Kinesiska myndigheterna är intresserade av just nu är att få stopp på utbrottet så fort som möjligt så att situationen kan normaliseras. Sedan vill man gärna mörklägga orsaken till att det hände.
Citera
2020-02-04, 09:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men nu får du väl ta en rökpaus iaf. Vadå muterar? Finns det några bevis på att det har muterat sedan det började spridas till människor i Wuhan?
Tysklandfallen

Jag kan inte begripa varför människor som aldrig läst i tråden kommer in och attackerar mig för att jag säger sanningen.

Aldrig!

Använd för sjutton sökfunktionen till höger (om ni är på platta)

Tysklandsfallen. Fem smittade i ssmma familj. Alla hade olika "versioner" (kallas det strängar?) av viruset.
Det är bara en anledning till varför det är pandemi och globalt nödläge.
Citera
2020-02-04, 10:01
Medlem
Kan någon förklara varför det här viruset är farligare än en influensa? De flesta verkar bli kraftigt förkylda och en del får lunginflammation. Lunginflammation orsakar dödsfall hos äldre och sjuka hela tiden.
Varför ska friska människor vara oroliga för viruset? Här i Sverige har vi väl bra vård för lunginflammation? Förlåt en okunnig fråga.
Citera
2020-02-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja såklart men han hade ju ändå en hel del symptom då och isåfall borde väl kroppen ha tillräckligt höga nivåer? Innebär det att folk som testat negativt kan vara positiva ändå? Hur ska någon kunna veta?
skrämmande om det skulle vara så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in