Citat:
Ja, men nu är det virus vi har att göra med redan mycket smittsamt och har relativt låg mortalitet. Det är ju inte så att mortaliten är så hög att den begränsar smittspridningen. Tror därför detta virus kommer fortsätta frodas, kanske under flera säsonger, tills smittsamheten gått ner p.g.a. att en tillräcklig stor del av världens befolkning blivit immuna.
Samtidig infektion med 2 typer av virus, t.ex. coronavirus och influensavirus eller två coronavirus, t.ex. OC43 och HKU1, är inte helt ovanligt. Eftersom deras immuniserande ytproteiner (epitoperna) är olika så kommer de inte konkurrera särskilt mycket vid samtidig infektion (förutom via det ospecifika immunförsvaret). Det är väl för övrigt vid en sådan coinfektion som detta nya virus skapats genom rekombination av två olika virus.
Samtidig infektion med 2 typer av virus, t.ex. coronavirus och influensavirus eller två coronavirus, t.ex. OC43 och HKU1, är inte helt ovanligt. Eftersom deras immuniserande ytproteiner (epitoperna) är olika så kommer de inte konkurrera särskilt mycket vid samtidig infektion (förutom via det ospecifika immunförsvaret). Det är väl för övrigt vid en sådan coinfektion som detta nya virus skapats genom rekombination av två olika virus.
Mitt fetade.
Det är också vad jag har fått lära mig. En av anledningarna till att man bör hålla sig ifrån andra sjuka när man själv är sjuk i förkylning är att man är väldigt mottaglig för andra virus pga att slemhinnorna är svullna och angripna. Och att olika virusstammar kan slå sig samman och mutera till ett nytt virus, när de träffar på varandra hos en och samma värd.
Dessutom sägs det ju att kinesen som dog i Filippinerna samtidigt skulle ha haft vanlig influensa B och Corona. Om det är en riktig uppgift (jag har endast sett uppgiften här i tråden) så visar det tydligt att det går att bli smittad av flera virusinfektioner på samma gång.