2020-02-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Såklart men någon som jobbar på folkhälsomyndigheten har väl något slags ansvar? Det är ju de som uttalat sig tvättsäkert om ett virus ingen vet något om. Det kan gå jättebra men det kan också gå åt skogen. Det är därför jag reagerar

Folkhälsomyndigheten varken kan eller får gå ut och avråda från resor till olika länder, det är inte deras uppdrag eller ansvar utan UDs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Intressant från doktorn som blev sjuk i Frankrike förra veckan.

"I'm fine, there I have no symptoms," said the doctor on BFMTV. "I had a little fever, I went up to 38 ° C, with a sore throat and a headache. And then the fever passed the next day, the sore throat three days later, and then the headache five days later. I haven't had anything for three days. "

Hans virusmängd i kroppen går också ner för varje dag.

Förhoppningsvis är det såhär sjukdomsförloppet ser ut för dom allra flesta.
Nånting (rapporterna i The Lancet) säger mig att det initiala utbrottet i Wuhan hade betydligt värre symtombild.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det där är inte riktigt sant. En ofarligare variant, i den betydelsen att den har en lägre mortalitet även med ett kollapsat sjukvårdssystem, men som är mer smittsam och gärna också har ett längre symtomatiskt förlopp, kan konkurrera ut en mer dödlig variant som är mindre smittsam.

Skälet till detta är, mycket enkelt förklarat, att när kroppen infekteras av ett virus sätter immunförsvaret genast igång och bildar en mängd ämnen och celler som gör att det är väldigt svårt att bli smittad av ytterligare ett virus.

Immunförsvaret är med en liknelse redan fullt mobiliserat och alla styrkor är ute på fältet och slåss mot de i storleksordningen många miljardtals viruspartiklar från virus typ 1 du har i kroppen och om du då utsätts för ett mycket mindre antal viruspartiklar från virus typ 2 (Om du redan har en uppblossad virusinfektion i kroppen av virus typ 1 kommer antalet nya partiklar från virus typ 2 som kommer in kroppen i stort sett alltid vara mycket, mycket färre, vi talar om flera eller många tiopotenser färre), har kroppens då redan högaktiverade immunsystem mycket stor chans att döda de mycket färre viruspartiklarna av virus typ 2 snabbare än de hinner föröka sig i kroppen.
Är virusen dessutom mycket lika/närbesläktade som vore fallet här gör det kroppens försvar mot en sekundär virusinfektion sannolikt ännu starkare.

Det är med andra ord mycket mycket ovanligt, närmast totalt osannolikt, att man smittas av ett nytt virus när man redan har en annan redan symptomgivande virusinfektion och därför skulle en ny variant av 2019-nCov, om det muterar till en variant med lägre mortalitet för patienter utan tillgång till sjukvård men med högre smittsamhet och längre symptomgivande förlopp, kunna skydda människor mot infektion av den orginalvarianten av viruset och då kunna konkurrera ut denna. eller åtminstone påtagligt minska antalet fall och därmed också dödligheten av den.

Ja, men nu är det virus vi har att göra med redan mycket smittsamt och har relativt låg mortalitet. Det är ju inte så att mortaliten är så hög att den begränsar smittspridningen. Tror därför detta virus kommer fortsätta frodas, kanske under flera säsonger, tills smittsamheten gått ner p.g.a. att en tillräcklig stor del av världens befolkning blivit immuna.

Samtidig infektion med 2 typer av virus, t.ex. coronavirus och influensavirus eller två coronavirus, t.ex. OC43 och HKU1, är inte helt ovanligt. Eftersom deras immuniserande ytproteiner (epitoperna) är olika så kommer de inte konkurrera särskilt mycket vid samtidig infektion (förutom via det ospecifika immunförsvaret). Det är väl för övrigt vid en sådan coinfektion som detta nya virus skapats genom rekombination av två olika virus.
Citera
2020-02-03, 20:02
Medlem
eastermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Är det inte oroande att nästan lika många har dött som de som tillfrisknat?

Varför är det döda kontra smittade som är intressant och inte döda kontra friskförklarade?

Det tar lång tid att bli friskförklarad. Man ska visa upp bra lungröntgen och vara symptomfri under minst tio dagar.
Ingen frivillig hemkarantän alltså.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nånting (rapporterna i The Lancet) säger mig att det initiala utbrottet i Wuhan hade betydligt värre symtombild.

Ja, vilket kan betyda att viruset muterat och blivit mindre farligt men mer smittsamt. Eller att dom i Wuhan utsatts för en annan smittokälla.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är nog du som får komma med bevis att det lever länge utanför kroppen eftersom du har hört det.

De experters utlåtanden jag läst menar på att viruset kan överleva på ytor i 7-14 dagar. Men saker som temperatur + luftfuktighet spelar roll.
Citera
2020-02-03, 20:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Talar väl då för att ytterst få barn är smittade, inte ens på sjukhusbilder har jag sett barn, såvitt jag minns.

Det skulle man ju kunna hoppas, men smittas föräldrarna så drar de hem viruset.
Citera
2020-02-03, 20:04
Medlem
hur ligger det till med svenskarna som kom från wuhan?
mår de bra, eller visar de tecken på symtom?

hur många är antalet är smittade idag, verkar som spridningen har stagnerat, dock har oljepriset sjunkit, antar att viruset är orsaken och att kina inte behövt ha mer olja, med tanken på att många fabriker är stängda.

undrar om någon kunnig inom området, kan förklara detta för mig.

jag har fått en paket ifrån kina, fick den i början av januari, jag vågar inte öppna den.
finns det risk att jag smittas av carona virus, ifall någon råkat hosta eller nysa eller whatever i paketet?

paketen ligger i min balkong inuti en låda, som jag har låst med hänglås lol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
De experters utlåtanden jag läst menar på att viruset kan överleva på ytor i 7-14 dagar. Men saker som temperatur + luftfuktighet spelar roll.

Ok, finns det någon vetenskapligt granskad publikation att ta del av?
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Fem dagar läste jag i Global Times. Under perfekta förhållanden.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mycket som är konstigt med detta virus. Vi ska vara extremt glada och tacksamma över den blygsamma spridningen utanför Kina så här långt. Samtidigt har jag en oro att vi är i en lugn fas mellan det att Kineserna som reste utomlands testats positivt, och att inga "vanliga" västerlänningar ännu insjuknat tillräckligt för att besöka sjukhus och bli testad för Corona.

Den stora, stora paniken skulle sätta in den dag en person i USA eller Tyskland kommer in svårt sjuk till sjukhus utan att ha någon (känd) koppling alls till något tidigare fall och inte har varit i Kina. Sker det, så är det mer eller mindre god natt.

Så medan det ser förhållandevis lugnt ut utanför Kina, så gäller inte detta i Kina. Tittar man på dagssiffrorna med ökningstal:

30/1: +1900 fall, +26%
31/1: +2100 fall, +21%
1/2: +2500 fall, +21%
2/2: +2800 fall, +20%

För världsekonomin ser det inte bra ut, för dessa siffror lär rimligtvis leda till att fler städer/områden stängs ner, och de som redan är nedstängda kan inte öppnas upp så länge utvecklingen ser ut som den gör.
Citera
2020-02-03, 20:07
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fem dagar läste jag i Global Times. Under perfekta förhållanden.

Kan vara så. Den artikeln jag läste har nästan en vecka på nacken och experter är knappast alltid överens. Så räknar man med 5-7 dagar är man nog ganska rätt ute och lagom försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in