2020-02-04, 07:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Skönt att det börjar avta markant nu. Det ligger stabilt kring ~500 dödsfall nu och ~20k smittade. Detta var inget annat än en vanlig säsongsinfluensa som jag förutspådde redan 23/1. Nu kan vi väl ändå säga att detta är ett Case closed.

Herregud... Somligas naivitet och faktaförnekande är nästan skrämmande.
Citera
2020-02-04, 07:22
Medlem
raviolos avatar
Enligt artikel från sciencemag finns felaktigheter i den studie på asymptomatisk smitta i Tyskland. Kvinnan från Wuhan hade symptom när hon smittade.

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong

(Vilket ger Folkhälsomyndigheten rätt när de refererade till brister i den studie som bevisar asymptomatisk smitta.)
Citera
2020-02-04, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Herregud... Somligas naivitet och faktaförnekande är nästan skrämmande.
Vad menar du?
Hur många fall har vi i Norden?
Citera
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Nej, flera läkare har citerat samma siffra, så de stämmer.
2,07% dödlighet nu.

Så djävla trött på dina korkade poster. Tänk dig ett hus. Under 2 månader har X antal smittade gått in. Y har rapporterats att de aldrig kommer ut, Z har kommit ut. Vi vet inte vad som kommer hända med X - Y - Z = ungefär 19000. Sen finns W också. Icke diagnosticerade. Din lågstadie uträkning bara skiter i 2 av 4 paramtrar ovan samt hur lång tid det tar för folk att komma ut eller stanna för evigt. De kan hända att dödligheten landar på 2.07 procent, men det kan också bli något helt annat. De finns fortfarande risk för 40% dödlighet (i kina) med det data vi har. Din djävla logik bidrar med 0.
Senast redigerad av Vedträ 2020-02-04 kl. 07:30.
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Mycket oroande, 19 januari var alltså för lite mer än 2 veckor sedan, så det passar bra in på de 14 dagars inkubationstid som det pratas om.

Hur räknar du? Han fick känningar den 25:e, det blir 6 dagar efter hemkomst. 14 dagar är någon slags övre gräns, de flesta uppvisar symptom inom en vecka. Vi vet så klart inte exakt när under vistelsen han blev smittad, men det skulle kunna ha skett mot slutet av den.
Citera
2020-02-04, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Vad menar du?
Hur många fall har vi i Norden?

Jag menar att det inte finns något som tyder på att det hela saktar ner. De officiella siffrorna på dödlighet är flera gånger högre än vanlig influensa (och dessa är de officiella, finns nog inte många logiskt tänkande människor som tror att dessa stämmer).

Än så länge har vi inte många, men du förstår väl att du inte kan dra slutsatser såhär tidigt?
Citera
2020-02-04, 07:38
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Enligt artikel från sciencemag finns felaktigheter i den studie på asymptomatisk smitta i Tyskland. Kvinnan från Wuhan hade symptom när hon smittade.

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong

(Vilket ger Folkhälsomyndigheten rätt när de refererade till brister i den studie som bevisar asymptomatisk smitta.)

Tack för länken.

Klargörande, hon kommer från Shanghai men blev smittad av sina föräldrar (släktingar?) som kom på besök från Wuhan, innan hon åkte till Tyskland.

Jag har tidigare i tråden ventilerat misstankar om att kvinnan ljög om sin avsaknad av symptom, men nu visar det sig alltså att ingen ens pratat med henne! Man tar sig för pannan! Man lät bara de tyska patienterna gissa om hon verkade sjuk. Jävla pajasnivå, vad är det med det här viruset som gör att folk förlorar förmågan att tänka klart och istället drar slutsatser med röven?
Citera
2020-02-04, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
En bekant till mig blev stoppad på gränsen mellan Kambodja och Thailand på grund av smittspridningsrisken.

Som tur var försvann risken för spridning helt då hon hade betalat en "avgift" till tulltjänstemannen vid gränsen och kunde resa vidare in i Thailand.

Så Thailand tar också i med hårdhandskarna mot detta hot.

Det var nog kambodjanerna som tog avgiften.
Citera
2020-02-04, 07:45
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tack för länken.

Klargörande, hon kommer från Shanghai men blev smittad av sina föräldrar (släktingar?) som kom på besök från Wuhan, innan hon åkte till Tyskland.

Jag har tidigare i tråden ventilerat misstankar om att kvinnan ljög om sin avsaknad av symptom, men nu visar det sig alltså att ingen ens pratat med henne! Man tar sig för pannan! Man lät bara de tyska patienterna gissa om hon verkade sjuk. Jävla pajasnivå, vad är det med det här viruset som gör att folk förlorar förmågan att tänka klart och istället drar slutsatser med röven?

Tack för klargörandet!

Ja, det visar hur ivriga även forskare är att hitta nya rön kring sjukdomen och tyvärr går det för snabbt ibland.

Undrar om man någonsin nu kommer att kunna vända ”sanningen” om asymptomatisk smitta när den bilden redan satt sig på internet. Det är fortfarande läkare som har misstankar, men än så länge inga bevis mer än en månad in alltså.
Citera
2020-02-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Tack för klargörandet!

Ja, det visar hur ivriga även forskare är att hitta nya rön kring sjukdomen och tyvärr går det för snabbt ibland.

Undrar om man någonsin nu kommer att kunna vända ”sanningen” om asymptomatisk smitta när den bilden redan satt sig på internet. Det är fortfarande läkare som har misstankar, men än så länge inga bevis mer än en månad in alltså.
Den tioårige pojken i Kina då? Jag har inte hört någon som vederlagt det fallet än.
Citera
2020-02-04, 07:57
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den tioårige pojken i Kina då? Jag har inte hört någon som vederlagt det fallet än.

Bra fråga, har sett något mer kring det. Någon läkare uttalade sig om att barn oftare verkar få mildare symptom än vuxna så det vore inte konstigt om det är samma sak i det här fallet.

Men någon större genomlysning har jag inte sett.
Citera
2020-02-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Menar du han som the Lancet beskriver? Har inte sett något sedan den publiceringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in