Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Mycket som är konstigt med detta virus. Vi ska vara extremt glada och tacksamma över den blygsamma spridningen utanför Kina så här långt. Samtidigt har jag en oro att vi är i en lugn fas mellan det att Kineserna som reste utomlands testats positivt, och att inga "vanliga" västerlänningar ännu insjuknat tillräckligt för att besöka sjukhus och bli testad för Corona.
Den stora, stora paniken skulle sätta in den dag en person i USA eller Tyskland kommer in svårt sjuk till sjukhus utan att ha någon (känd) koppling alls till något tidigare fall och inte har varit i Kina. Sker det, så är det mer eller mindre god natt.
Så medan det ser förhållandevis lugnt ut utanför Kina, så gäller inte detta i Kina. Tittar man på dagssiffrorna med ökningstal:
30/1: +1900 fall, +26%
31/1: +2100 fall, +21%
1/2: +2500 fall, +21%
2/2: +2800 fall, +20%
För världsekonomin ser det inte bra ut, för dessa siffror lär rimligtvis leda till att fler städer/områden stängs ner, och de som redan är nedstängda kan inte öppnas upp så länge utvecklingen ser ut som den gör.
Tillväxten är långt under exponentiell, och man ser en tydlig avmattning i Kina. Jag tycker det är väldigt lugnt.
Samtidigt MÅSTE man alltid räkna bort Hubei från statistiken, då den är en enorm anomali när det gäller tillfrisknande och dödlighet. Senaste siffrorna utanför Hubei (dvs. resten av Kina plus några enstaka utländska fall) ger 12 döda och 236 tillfrisknade (dödlighet på 4,8%). Inuti Hubei är det däremot godnatt: 350 döda och 300 tillfrisknade (dödlighet på 53,8%).
I själva verket tror jag att dessa dödlighetssiffror är överskattningar. Jag är inte speciellt orolig för den corona-typ som frodas utanför Hubei (och förmodligen även i Hubei vid det här laget, tillsammans med -- eller kanske istället för -- den ursprungliga domedagssjukan) och som hittills har skördat livet på endast 0,19% av sina offer.