2020-02-03, 20:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ok, finns det någon vetenskapligt granskad publikation att ta del av?

Nej, jag antar att de utgår från vad man vet om coronaviruset sedan tidigare och inte att de specifikt har testat det här nya.
Citera
2020-02-03, 20:09
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kan vara så. Den artikeln jag läste har nästan en vecka på nacken och experter är knappast alltid överens. Så räknar man med 5-7 dagar är man nog ganska rätt ute och lagom försiktig.

Frågan är ju dock vad perfekta förhållanden är. Hur länge överlever det på ett dörrhandtag i en skola tex.
Citera
2020-02-03, 20:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
nej, då kanske man ska ta reda på det först innan man uttalar sig för att det inte smittar så och så, men vi har för vana att bara kolla bakåt/tidigare att så har det ju varit tidigare och det kan absolut inte finnas nån avvikelse nu heller

Man kan inte utgå från att ALLT är möjligt. Då går det inte att fatta några vettiga beslut alls. Det är lätt att vara efterklok men det är inte så samhället funkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mycket som är konstigt med detta virus. Vi ska vara extremt glada och tacksamma över den blygsamma spridningen utanför Kina så här långt. Samtidigt har jag en oro att vi är i en lugn fas mellan det att Kineserna som reste utomlands testats positivt, och att inga "vanliga" västerlänningar ännu insjuknat tillräckligt för att besöka sjukhus och bli testad för Corona.

Den stora, stora paniken skulle sätta in den dag en person i USA eller Tyskland kommer in svårt sjuk till sjukhus utan att ha någon (känd) koppling alls till något tidigare fall och inte har varit i Kina. Sker det, så är det mer eller mindre god natt.

Så medan det ser förhållandevis lugnt ut utanför Kina, så gäller inte detta i Kina. Tittar man på dagssiffrorna med ökningstal:

30/1: +1900 fall, +26%
31/1: +2100 fall, +21%
1/2: +2500 fall, +21%
2/2: +2800 fall, +20%

För världsekonomin ser det inte bra ut, för dessa siffror lär rimligtvis leda till att fler städer/områden stängs ner, och de som redan är nedstängda kan inte öppnas upp så länge utvecklingen ser ut som den gör.
Tillväxten är långt under exponentiell, och man ser en tydlig avmattning i Kina. Jag tycker det är väldigt lugnt.

Samtidigt MÅSTE man alltid räkna bort Hubei från statistiken, då den är en enorm anomali när det gäller tillfrisknande och dödlighet. Senaste siffrorna utanför Hubei (dvs. resten av Kina plus några enstaka utländska fall) ger 12 döda och 236 tillfrisknade (dödlighet på 4,8%). Inuti Hubei är det däremot godnatt: 350 döda och 300 tillfrisknade (dödlighet på 53,8%).

I själva verket tror jag att dessa dödlighetssiffror är överskattningar. Jag är inte speciellt orolig för den corona-typ som frodas utanför Hubei (och förmodligen även i Hubei vid det här laget, tillsammans med -- eller kanske istället för -- den ursprungliga domedagssjukan) och som hittills har skördat livet på endast 0,19% av sina offer.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Frågan är ju dock vad perfekta förhållanden är. Hur länge överlever det på ett dörrhandtag i en skola tex.

Normal eller högre luftfuktighet, rumstemperatur eller strax under och inomhus borde nog vara ganska så optimalt. Tänker mig i en skola eller liknande. Sen är det givetvis fint för viruset om det råkar vara mycket folk i ruljans.
Citera
2020-02-03, 20:13
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mycket som är konstigt med detta virus. Vi ska vara extremt glada och tacksamma över den blygsamma spridningen utanför Kina så här långt. Samtidigt har jag en oro att vi är i en lugn fas mellan det att Kineserna som reste utomlands testats positivt, och att inga "vanliga" västerlänningar ännu insjuknat tillräckligt för att besöka sjukhus och bli testad för Corona.

Den stora, stora paniken skulle sätta in den dag en person i USA eller Tyskland kommer in svårt sjuk till sjukhus utan att ha någon (känd) koppling alls till något tidigare fall och inte har varit i Kina. Sker det, så är det mer eller mindre god natt.

Så medan det ser förhållandevis lugnt ut utanför Kina, så gäller inte detta i Kina. Tittar man på dagssiffrorna med ökningstal:

30/1: +1900 fall, +26%
31/1: +2100 fall, +21%
1/2: +2500 fall, +21%
2/2: +2800 fall, +20%

För världsekonomin ser det inte bra ut, för dessa siffror lär rimligtvis leda till att fler städer/områden stängs ner, och de som redan är nedstängda kan inte öppnas upp så länge utvecklingen ser ut som den gör.

Ska vi tro vi kan ha nya epicenters snart? Tex i Zheijiang och Guangdong, båda långt från men mer exponentiell ökning än många andra ställen som är mer linjära.
Citera
2020-02-03, 20:14
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Intressant från doktorn som blev sjuk i Frankrike förra veckan.

"I'm fine, there I have no symptoms," said the doctor on BFMTV. "I had a little fever, I went up to 38 ° C, with a sore throat and a headache. And then the fever passed the next day, the sore throat three days later, and then the headache five days later. I haven't had anything for three days. "

Hans virusmängd i kroppen går också ner för varje dag.

Förhoppningsvis är det såhär sjukdomsförloppet ser ut för dom allra flesta.

Det hela blir ju bara mer och mer mystiskt. Så vad i hela (himmelska) fridens namn pågår i Wuhan då? Och vad i helvete har kineserna sådan panik över? Vi vita övermänniskor verkar då verkligen inte behöva oroa oss så här långt.
Har Kina släppt in några större mängder läkare från utlandet för att kolla läget eller kör de 100% sitt egna race där?

Man får verkligen intrycket att kineserna ljuger om något....men svårt att säga vad.
Citera
2020-02-03, 20:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nånting (rapporterna i The Lancet) säger mig att det initiala utbrottet i Wuhan hade betydligt värre symtombild.

Vi är flera som varit inne på den linjen. Kan du möjligen länka texten?
Citera
2020-02-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur ligger det till med svenskarna som kom från wuhan?
mår de bra, eller visar de tecken på symtom?

hur många är antalet är smittade idag, verkar som spridningen har stagnerat, dock har oljepriset sjunkit, antar att viruset är orsaken och att kina inte behövt ha mer olja, med tanken på att många fabriker är stängda.

undrar om någon kunnig inom området, kan förklara detta för mig.

jag har fått en paket ifrån kina, fick den i början av januari, jag vågar inte öppna den.
finns det risk att jag smittas av carona virus, ifall någon råkat hosta eller nysa eller whatever i paketet?

paketen ligger i min balkong inuti en låda, som jag har låst med hänglås lol.

Tror du kan öppna det! Men jag ska inte vara Tegnell eller Corona Malin och säga att det är 100% lugnt
Citera
2020-02-03, 20:16
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
De möjliga effekterna på världsekonomin är underdiskuterade i såväl tråden som msm.

En tänkbar ekonomisk effekt är att KIna inte längre kan finansiera USas underskott utan tvärtom börjar sälja Usas statsobligationer för att finansiera inhemska behov
Citera
2020-02-03, 20:17
Medlem
Grollarens avatar
Kan någon som kan tyska bekräfta uppgifter om ett elfte fall i tyskland?

Die Welt eller nåt sånt ska tidningen heta
Citera
2020-02-03, 20:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Tillväxten är långt under exponentiell, och man ser en tydlig avmattning i Kina. Jag tycker det är väldigt lugnt.

Det får du gärna tycka, men först får du allt läsa på lite om exponentiell ökning:

En exponentiell ökning innebär att någonting ökar med procentsats, ibland kallat ”ränta-på-ränta-effekt” istället för ett fast värde, som är en linjär ökning.

I Kina så sjunker tillväxttakten maerginellt i fråga om procentuell ökning, men ökningstakten i antal nya fall är väldigt stor från dag till dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in