2020-02-03, 17:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ytterligare uppdatering från Kina. Efter en massa kontroller har man upptäckt att problem med virus inte enbart drabbar människor. En masslakt av svin och höns har gjorts och förbud har antagits mot att sälja kött som inte testats och godkänts av myndigheterna. Jag vet att svinpesten härjar i Kina, men vet inte vad man har hittat hos fjäderfäna.

Intressant kan just detta virus ha drabbat djur som fortfarande människorna i Wubei äter`?
Citera
2020-02-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Intressant kan just detta virus ha drabbat djur som fortfarande människorna i Wubei äter`?

Jag bor i Guangdong, så det kan jag inte svara på
Citera
2020-02-03, 17:31
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ytterligare uppdatering från Kina. Efter en massa kontroller har man upptäckt att problem med virus inte enbart drabbar människor. En masslakt av svin och höns har gjorts och förbud har antagits mot att sälja kött som inte testats och godkänts av myndigheterna. Jag vet att svinpesten härjar i Kina, men vet inte vad man har hittat hos fjäderfäna.

Dom hittade väl H5N1 i i kycklingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
V g se mitt inlägg nr 16 564 kl 17:06. Afrika har ännu inte rapporterat ett enda fall! Inte ett enda! Märkligt.

Visst kan det tyckas märkligt att det inte har rapporterats ett enda fall från Afrika än men jag misstänker att de går till medicinmannen först, därefter köper de antibiotika på något fritt apotek och sedan i ett senare stadium kanske de kommer i kontakt med "normal" sjukvård. Möjligt att jag har fördomar men det kan nog ta lite tid innan något rapporteras därifrån.

Vete f-n om de ens kan testa mot viruset?

Det är bara att studera en normal gatuvy från Kenyas huvudstad Nairobi så inser man hur det fungerar eller rättare sagt inte fungerar...

https://www.google.se/maps/@-1.2745835,36.8462793,3a,75y,143.82h,64.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0YDj4QiVlfvJ5PCrbAbZbA!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Volvo Cars är ju ett kinesiskt företag? Jaja, hur som helst, jag skulle gärna vilja se pressrelease eller policydokument som i fallet med Huawei. Jag hittar bara hastiga omnämnanden i pressen. Men det är väl jag som inte kan googla ordentligt.

Eftersom de flesta större företag har policies som förbjuder anställda att dela viss information utanför bolagets gränser och man där inte är skyddad av meddelarfrihet så är det väl inte konstigt att folk inte lägger upp företagsinternt material här.

Jag vet (har personligen sett aktuell info) att flera stora svenska koncerner gått ut med internmail och artiklar på intranätet med policies kring Coronaviruset där gemensamma nämnaren är reseförbud i olika tidsperiod (”tillsvidare” och fastlandskina ingår för samtliga - Hong Kong verkar de se lite olika på).
Citera
2020-02-03, 17:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har citerat Ericssons policy tidigare i tråden.

Okej, jag hittade det. Jag antar att t.ex. H&M bara publicerar sådan information intern. Annars vill jag ha källor på ALLT som påstås. Alldeles för mycket halvsanningar och lögner i tråden.
Citera
2020-02-03, 17:34
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det finns ju en artikel i thelancet där man hävdar att kinesiska män drabbas värst då de har mer av en speciell receptor i lungorna än vad kvinnor och andra folkslag har. Det borde dock mer handla om hur sjuk man blir i så fall.
Ok, och dom röker mycket också, de kinesiska männen - lungstatus påverkar såklart också förloppet...
Citera
2020-02-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Även USA om jag förstått nedanstående rätt:

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-02-02-20-intl-hnk/index.html
Ok, fortfarande ingen större utbredning alltså. Vilket betyder att det fortfarande räknas som epidemi.
Men vi får se vad dom händer.
Citera
2020-02-03, 17:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Eftersom de flesta större företag har policies som förbjuder anställda att dela viss information utanför bolagets gränser och man där inte är skyddad av meddelarfrihet så är det väl inte konstigt att folk inte lägger upp företagsinternt material här.

Jag vet (har personligen sett aktuell info) att flera stora svenska koncerner gått ut med internmail och artiklar på intranätet med policies kring Coronaviruset där gemensamma nämnaren är reseförbud i olika tidsperiod (”tillsvidare” och fastlandskina ingår för samtliga - Hong Kong verkar de se lite olika på).

Måste ju inte hållas internt. Ingen företagshemlighet. Huawei publicerade sitt beslut, Volvo Cars presstalesman gick ut och berättade vad som gällde. Någonting som ger spårbarhet så det inte blir "jag har hört att alla anställda på företag X frysas ner i is och tinas upp när ett vaccin finns" av alla rykten till slut.
Citera
2020-02-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, ju mer man tänker på de här svenskarna i "hemkarantän", desto värre blir det...

De får alltså gå ut, men ska "undvika platser där det finns mycket folk". Men tänk om någon av dem tuppar av någonstans, på sin promenad! Antingen p.g.a. plötsligt uppblossande Corona-symptom, eller av någon annan orsak. Och så kommer någon ont anande, och ska återuppliva dem, i värsta fall göra konstgjord andning... Och har inte en aning om att personen sitter i karantän!!! För jag utgår ifrån att de ej heller har försetts med något tecken på klädseln, eller en bjällra som de spetälska brukar/brukade ha, eller något sådant... Ingen vet vilka dessa personer är, ingen vet var i landet de finns, ingen har någon beredskap att vara försiktig...

Det är en nivå av naivitet och flathet från Folkhälsoinstitutet, MSB och Regeringen, som nästan inte går att förstå...
Den här personen verkar i alla fall ta det hela på största allvar och tänker hålla sig så isolerad som det bara går. Hoppas att alla är lika ansvarstagande.

Citat:
Tre timmar och en hel del information senare landade privatplanet på Arlanda och markerade starten för den två veckor långa frivilliga hemkarantären som Angelica Kristiansson Herrera och de andra svenskarna som varit i Wuhan behöver vänta ut.

– Jag får inte åka buss, eller vara bland folk. Jag kan inte åka hem till min familj och har ingen egen lägenhet i Sverige just nu. Så nu bor jag isolerad på ett hotell tills vidare, säger hon.
https://www.svd.se/hon-evakuerades-fran-wuhan-sa-overkligt

Undrar om hotellet är en specialkarantän som myndigheterna fixat? Jag förutsätter att hotellpersonalen är införstådd med situationen och att man ordnat med lämpliga försiktighetsåtgärder.
Citera
2020-02-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
just nu säger de på Malooo att det inte finns tillräckligt platser om det skulle bli pandemi
Inget land har tillräckligt med platser vid en allvarlig pandemi.

Länk med lös anknytning till hur det kan gå till vid en pandemi: https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
Citera
2020-02-03, 17:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte bara USA och UK sätter i karantän, Italien gör så samt Tyskland och Frankrike.

Sätter länderna du nämnde kinesiska resenärer i karantän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in