2019-11-30, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Kul att höra! Jag undrar bara om komplikationer som kan hända om man gör operation.
Kan man få torra ögon permanent så man behöver lägga ögondroppar varje kvart som någon påstod? Om min syn förändras efter operationen till det sämre, måste jag göra ny operation och är det kört med linser och glasögon? etc
Ja man kan få torra ögon.
Men inte med ICL.
Grejen med torra ögon uppkommer för att man bränner bort en del av ögat med laser. Det är alltså tårskapande vävnad som bränns bort.
Med ICL bränner man inte bort något, alltså kan inte problemet med torra ögon uppkomma.
Citera
2019-12-01, 21:07
Medlem
Fullständigt död tråd men..

Överallt står det att man gör bara ett litet snitt på ögat vid ICL, så att linsen kan föras in.
Men tydligen gör proforma clinic 3 små snitt.
De två extra ska tydligen vara för instrumenten så att man kan positionera linsen rätt.
Varför? Är det unikt för proforma? Det kanske är mindre bra med två extra snitt som andra kliniker inte gör?
Citera
2019-12-17, 19:56
Medlem
Är även jag lite nyfiken på ICL. Någon som genomgått en behandling?
Citera
2020-01-04, 00:08
Medlem
zlikyrs avatar
Jag har inget recept från optiker. Måste jag ha det eller kan jag göra en undersökning hos memira idag och en om ett år för att se om synen är stabil?
Citera
2020-01-05, 10:51
Medlem
Är det någon som opererat sig på lirema? Någon skillnad på denna klinik mot memira?

Känns som memira kör sitt höga pris för dom har funnits många år och kan därmed fortsätta med sina priser.
Citera
2020-01-07, 21:49
Medlem
En av polarna gjorde ICL på memira för runt 50k för 6 månader sedan då hans syn var kraftigt nedsatt (-8.00). Han är nöjd idag men hade problem i början med halos runt ögonen vid mörkerseende och ljuskällor. Det gick dock över men inte till 100 %. Trygghetsgaranti dock för att fixa det på memira.

Jag är själv sugen på ICL och proforma har billigast för 35k av de jag funnit. Orkar inte mer linser och röda ögon. Dock är min syn inte extremt dålig (-2.00) men skulle göra det främst pga reversibel process och all dålig information som framkommit om laser.
Citera
2020-01-13, 09:01
Medlem
Funderar på att avboka min ICL operation.
Fattar inte hur folk vågar operera ögonen. Det är ett helsike med väntetiden för operation. Jag är så otroligt ängslig och rädd för att få permanent synskada/bli blind.
Det som tröstar mig är att jag kan knappast bli blind/synskadad på båda ögonen eftersom de opererar ett öga i taget med två veckors mellanrum.
Jag måste verkligen tvinga mig själv till operationen. Är 1 mm nära att ringa och avboka det nu.
Eventuella svar: uppskattar om de kommer snabbt.
Citera
2020-01-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aum1
Funderar på att avboka min ICL operation.
Fattar inte hur folk vågar operera ögonen. Det är ett helsike med väntetiden för operation. Jag är så otroligt ängslig och rädd för att få permanent synskada/bli blind.
Det som tröstar mig är att jag kan knappast bli blind/synskadad på båda ögonen eftersom de opererar ett öga i taget med två veckors mellanrum.
Jag måste verkligen tvinga mig själv till operationen. Är 1 mm nära att ringa och avboka det nu.
Eventuella svar: uppskattar om de kommer snabbt.

Hur gick det? Risken för blindhet vid ögonoperationer är ju extremt liten, däremot förekommer ju komplikationer (vanligare för de konventionella laser metoderna) men är också väldigt liten risk.

Hur stort synfel hade du, och gjorde du på proforma?
Senast redigerad av JWWJJWWJ 2020-01-24 kl. 16:00. Anledning: stavfel
Citera
2020-01-24, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JWWJJWWJ
En av polarna gjorde ICL på memira för runt 50k för 6 månader sedan då hans syn var kraftigt nedsatt (-8.00). Han är nöjd idag men hade problem i början med halos runt ögonen vid mörkerseende och ljuskällor. Det gick dock över men inte till 100 %. Trygghetsgaranti dock för att fixa det på memira.

Jag är själv sugen på ICL och proforma har billigast för 35k av de jag funnit. Orkar inte mer linser och röda ögon. Dock är min syn inte extremt dålig (-2.00) men skulle göra det främst pga reversibel process och all dålig information som framkommit om laser.

Jag gick igenom den äldsta metoden med laser för 29 år sedan och behöver ännu inte glasögon
Citera
2020-02-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag gick igenom den äldsta metoden med laser för 29 år sedan och behöver ännu inte glasögon

Vilken behandling var det samt var gjordes den?
Citera
2020-02-03, 17:08
Medlem
Någon som har erfarenheter från Ögonlasern på Sankt Eriksgatan 44?

Tack på förhand.
Citera
2020-02-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackeliten
Någon som har erfarenheter från Ögonlasern på Sankt Eriksgatan 44?

Tack på förhand.

Har faktiskt en bekant som gjorde det där. Tyvärr blev det komplikationer och linsen fick plockas ut efter något år. Dock var det väldigt bra uppföljning med återkommande tester och återbetalning av kostnaden.

Om det funkar med linser skulle jag nog ändå rekommendera att du fortsätter med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in