2020-02-03, 13:16
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Första bekräftade dödsfallet rapporterades 10/1. Samma dag som de första 41 fallen bekräftades ha viruset.

Första bekräftade fallet av smitta rapporterades internt i Kina den 1:a december.
Det är iallafall fakta.
Det står på precis alla sidor som innehåller historik. Men hittar du dem ändå inte kan jag bidra med länkar.

Sorry för felskrivningen. Smitta ska det vara.
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-03 kl. 13:19.
Citera
2020-02-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Ett virus med extremt smittsamhet men nästan inga symptom är väl det som skulle sprida sig till flest människor eftersom det skulle gå under radarn och folk skulle skita i skapa karantäner, försiktighetsåtgärder och skapa vaccin.

Men ja, muterar det så har vi ju nya 2 virus istället för 1, ett mindre farligt och ett mer farligt. Så påverkar inte förloppet för original-viruset.
Jag kanske har missuppfattat det ,men har inte vi "massor" av virus i kroppen normalt och som inte påverkar vår hälsa under normala förhållanden , det måste väl vara en evolution miss om ett virus tar död på sin värd?

(Det kanske är bakterier jag tänkte på ,men det låter rimligt med att vi även har virus)
Citera
2020-02-03, 13:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag kanske har missuppfattat det ,men har inte vi "massor" av virus i kroppen normalt och som inte påverkar vår hälsa under normala förhållanden , det måste väl vara en evolution miss om ett virus tar död på sin värd?

(Det kanske är bakterier jag tänkte på ,men det låter rimligt med att vi även har virus)

jag undrade över samma sak och frågade en sjukvårdsutbildad person, som sa att viruset lever normalt i andra värdar såsom fladdermöss. Fladdermöss lever i symbios med viruset, människan gör det inte, och klarar inte av det.
Jag har inga länkar eller belägg för denna förklaring. Du får ta det som du vill. Jag presenterar det inte som fakta.
Citera
2020-02-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Vi har både bakterier och virus. Många bakterier är till och med livsviktiga för oss att ha. Virusen däremot vet jag inte om de bara åker snålsjuts eller faktiskt hjälper till.

Här om virus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_virome#Impact_on_human_health
Citat:
The human virome is a part of our bodies and will not always cause harm. Many latent and asymptomatic viruses are present in the human body all the time. Viruses infect all life forms; therefore the bacterial, plant, and animal cells and material in our gut also carry viruses.[8] When viruses cause harm by infecting the cells in the body, a symptomatic disease may develop. Contrary to common belief, harmful viruses may be in the minority compared to benign viruses in the human body. It is much harder to identify viruses than it is to identify bacteria, therefore our understanding of benign viruses in the human body is very rudimentary.[4]
Citera
2020-02-03, 13:28
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Någon som känner till några uppgifter om hur länge de kinesiska dödsfallen legat sjuka innan de dog?

Om de som blir friska utan större krångel, blir så tämligen snabbt, samtidigt som de som dör ligger sjuk mycket länge innan döden inträder, kan man få en lite märklig situation.

Jag får fortfarande inte Kinas åtgärder att stå i paritet med de officiella siffror som det-är-ingen-fara-folket så gärna hänvisar till. Inte heller (rörliga) bilder som kommer ut från Kina.
Citera
2020-02-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Möjligt, men skulle detta vattnet smyga sig in i dricksvatten-systemt för hela stadsdelen?
Allt är möjligt så klart, men jag tror att även VVS i Kina är byggda för att förhindra kontamination.

Läckande blandningsventiler i varmvattenberedare kan smitta kallvatten med legionella, men det är lite annat "case".

Jag förstår inte varför folk är så oroliga för avloppet. Jag har aldrig hört talas om att sjukdomar sprids på det sättet, i alla fall inte så länge människor undviker direktkontakt med avloppsvatten. Jag tror definitivt inte att trivs trivs särskilt bra i avloppsvatten. Om man på något mystiskt vis skulle få i sig något enstaka levande virus genom dricksvattnet tror jag också risken att bli smittad är liten. I Saliven och magsäcken finns enzymer och syror som bryter ner virus. Det farliga är att få virus i ögonen eller in i näsan ner i luftvägarna. Detta är inget supervirus som är starkare och sprids mer än alla andra i historien.
Snarare verkar det som att det inte är särskilt smittsamt eftersom det inte har fått fotfäste någonstans utanför Kina. Det sprids inte ens effektivt i Kina utanför Wuhan.
Citera
2020-02-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
jag undrade över samma sak och frågade en sjukvårdsutbildad person, som sa att viruset lever normalt i andra värdar såsom fladdermöss. Fladdermöss lever i symbios med viruset, människan gör det inte, och klarar inte av det.
Jag har inga länkar eller belägg för denna förklaring. Du får ta det som du vill. Jag presenterar det inte som fakta.
Men det är väl när ett virus vandrar från t.ex en fladdermus som det blir farligt för människan, viruset fungerar ihop med fladdermössen men blir farligt för oss för det är inte anpassat för människor , det är väl därför viruset oftast mutera så det inte tar livet av sin värd.

Låter konstigt att människor inte skulle ha virus i kroppen , jag tänkte på att det sägs att dom flesta har herpes virus latent i kroppen men det bryter inte ut under normala förhållande utan det brukar poppa upp om man får någon annan infektion eller dylik.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag vet det eftersom de skrev en hel mängd kvalitativa inlägg med verifierade länkar i tråden för några dagar sedan. Tyvärr tröttnade de på sådana hånare och gick härifrån.
Du verkar tycka att de redan ska hånas. Innan någon vet något alls.
Vem är du att bedöma att någon ska hånas öht?

Alla som sprider falska fakta förtjänar att bli tjärade och fjädrade. Det är väl en allmän åsikt?
Citera
Medlem
eastermans avatar
Citat:
Första bekräftade fallet av smitta rapporterades internt i Kina den 1:a december.
Det är iallafall fakta.
Det står på precis alla sidor som innehåller historik. Men hittar du dem ändå inte kan jag bidra med länkar.

Sorry för felskrivningen. Smitta ska det vara.

De visste inte vad det var för sjukdom innan dess utan behandlade de insjuknade som vanliga influensa- och lunginflammationspatienter
Citera
2020-02-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Vi har både bakterier och virus. Många bakterier är till och med livsviktiga för oss att ha. Virusen däremot vet jag inte om de bara åker snålsjuts eller faktiskt hjälper till.

Här om virus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_virome#Impact_on_human_health
ja ,det var vad jag misstänkte.
Citera
2020-02-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Världen kommer inte att gå under. Men varför inte reagera på hur dåligt Sverige hanterar detta just nu? Varför tar vi inte samma försiktighetsåtgärder som andra länder?
Varför tar vi en risk som kan drabba äldre, sjuka och småbarn hårt?

För det första tror jag inte på de officiella uppgifter som kommer från Kina. Allt tyder på att situationen är värre än de ger sken av.
Sen räcker det att Sveriges nonchalans tar död på 5 personer här för att det ska ses som ett problem. Halva Sverige behöver inte insjukna och dö för att du ska ha rätt att ifrågasätta vad som sker.
Skulle du kunna presentera lite belägg för ditt extremt ignoranta påstående kring situationen i Kina?
Citera
2020-02-03, 13:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ska de hånas? Varför det?
För att i denna tråden tillåts inga hypoteser, endast veriferade fakta ska presenteras.
Tråkigt nog verkar detta krav endast gälla teorier som inte pekar mot mänsklighetens undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in